Sv: Avelsvisningar 2012
SE2003102232 Valtýr från Hasthagården
Microchip: 752098100155573
Colour : 2200 Brown no markings
Breeder : Anna Hasth, Bror Hasth
Horse owner : Elinor Engelstoft
F.: DE1985100794 Týr vom Rappenhof
Ff.: CH1976101392 Þór von Sporz
Fm.: IS1965258591 Gríma frá Kolkuósi
M.: IS1997286691 Hetja frá Holtsmúla 1
Mf.: IS1990157003 Galsi frá Sauðárkróki
Mm.: IS1993286167 Hrönn frá Vindási
Measurements (cm): 142 - 131 - 136 - 64 - 144 - 38 - 49 - 48 - 6,7 - 30,0 - 19,0
Measure of hooves: L.fr.: 8,4 - L.h. : 8,0
Conformation : 8,0 - 8,5 - 7,0 - 8,5 - 7,5 - 7,0 - 8,0 - 7,0 = 7,96
Rideability: 6,5 - 7,5 - 8,5 - 8,0 - 8,0 - 8,0 - 8,0 = 7,65
Total : 7,77
Slow tölt: 7,0 Canter: 8,0
Rider: Elinor Engelstoft
Får man göra sådär utan att fråga först
Jag kanske inte vill att alla här ska veta hur det gick eller vem jag är
Men nu är det ju redan visat så då kan jag ju lika gärna slänga in en kommentar om det hela även om jag hade tänkt hålla tyst för jag tycker det är lite pinsamt och jag vill helst inte vara en sån som gnäller i forum, men nu blir jag ju så illa tvungen
Jag vet inte vad som hände med poängen den här helgen, de var snåååååla
och många var missnöjda.
Det var många fina visningar och fina hästar, med väldigt kassa poäng, vad har hänt först wången och nu gerstorp? många var otroligt missnöjda och många strök sig när de såg folks poäng. Tror det var 24 st som strök sig?
Exteriören gick väl okej, men jag förstår inte alls varför de sänkte hans benställning till 7.0 helt plötsligt, han har visats 3 ggr tidigare och fått 7.5 alla ggr, likaså ryggen den har legat på 7.5 och 8 och benkvaliten på 8. Men men ext var väl ändå rätt okej.
Sen ridningen var ju bara för pinsam, jag blev riktigt arg faktiskt, hade jag inte fått 1.a klass på ridningen förra året hade jag nog bara tänkt att jaja jag är ingen bra bedömningsryttare och svalt det med hull och hår, men nu är det faktiskt så att vi fick 1.a klass på ridningen för ett år sen och nu gick han såå mkt bättre. Förra året fick han 5.0-5.5 och nån 6.a om vi hade tur på tölten på tävling och då fick vi 7.5 på bedömning, men i år har han höjt sig och får 6.5 och 7.0 på tölten på tävling och vi är SM kvalade, verkar då väääldigt märkligt om han skulle ha fått så dålig tölt så han förtjänar en 6.5a på bedömning
ett helt poäng lägre än förra året.
Det andra var väl okej, han har inte jätte snabb trav som de premierar på bedömning och det visste jag, och 8 or på det andra är väl helt ok, men jag tycker ändå att de inte ska kunna sänka så mkt från en bedömning till en annan om man inte rider mkt mkt sämre.
Jag tränade för en innan som är duktig på bedömningar och hon sa att han borde fått en 8.a iaf på tölten, visst den är inte supersnabb, men han har fin form, bra aktion och bra takt och han har ju fått 8 tidigare när han va 6 på både kort tölt och tölt, dessutom var det flera av proffsen som grattade mig och sa att det såg jätte fint ut efteråt innan poängen hade kommit.
Men men placeringsmässigt så kom han väldigt bra till, av alla hingstar som bedömdes kom han 3.a och han blev bästa 7 år och äldre och det säger ju ganska mkt, ett helt startfält av hästar som visas av proffs som bara visar det dom tror på kan inte vara så dåliga faktiskt.
Har dom inga kriterier för att såhär ser en tölt ut som förtjänar den poängen och såhär ser en ut som förtjänar den poängen, ska det verkligen skilja så mkt mellan olika domare. De vill ju att fler ska visa sina hästar, men hur ska man våga visa hästar om de inte ger dom nåt betalt? Nu har jag tränat min häst själv och han har redan en ganska fin bedömning sen tidigare så mig påverkar det inte så mkt mer än att jag är sur några dagar över att jag inte fick samma som förra året åtminstone så han fått 8.01 tot, men jag tänker på alla de stackare som lägger 10 tusentals kr i månaden för att ett proffs ska visa och så får hästen 7.20 i ridegenskaper och sänker hela sin blup och hela sitt värde och allting, det kan inte kännas kul.
Fin rosett fick han i alla fall
och han hade bedömningens högsta poäng för pass och jag ska vara glad över att han fick över stamboksgränsen iaf med tanke på bedömningarnas resultat