Sv: Avelsvisning i Sala - resultat?
Jag var där men det blev så deppigt för mig så jag har inte full koll.
Min favorit var Falki, (femgångsvinnaren från Danmark)
Passen han visade var verkligen värd sina 9,5. Han vann dock inte totalt på sina poäng.
Tyckte inte det var många som stack ut hakan. (någon annan åsikt?)
Det var kul att se några Askuravkommor (Håkansgården) de håller sig bra i konkurrensen.
Om jag får kommentera ryttarna så är det verkligen blandad konfetti. Själv rider jag med akademisk prägel och avskyr när ryttarna har hela hästen i handen. Vad är bärigheten i hästen kan man undra?
Det är alltid kul att se Dugur från Minniborg visa upp sig, (avelshow) han har enligt min bedömning bla den bästa skritten av alla. (fast den visade han inte igår) Vilken härlig häst han är, en riktig "gummiboll".
Min fd hingst blev inte godkänd men han har ny chans att visa sig i Finland då han bor på Åland. Ibland så undrar jag om det är jobbigare när hingsten är silversvart? så mycket sura blickar har jag nog aldrig sett.....Nej nu var jag väl inte rättvis men visst är det konstigt att exteriörbedömningen sätts av domare där en bla står och pratar i mobiltelefon under hela hans bedömning?! men så blev det ju fel också... Hans rygg är kanon men blev alldeles för dåligt bedömd. (ja jag trodde jag kunde bedömma det, men tydligen inte)
Hur som helst så blev jag påmind om hur det var att vara avlare.
Det är så subjektivt och så mycket skitsnack så hälften hade varit nog. Toppen håller ihop om man utrycker det fint.
Den köpta visningsryttaren hade inte tid att ta sig an hästen ordentligt innan dock inget ont om honom han är bra. Det syntes också på första omgången då han gick för bedrövligt. Då ägaren själv red honom under pausen och man bytte sadeln till en Diddi dyna så blev det helt plötsligt en annan häst. Tyvärr hade han då inte chansen att visa tillräckligt mycket. En "dålig" pass hade gett lite välbehövda poäng för en 4-gångshingst, men tiden fanns inte. kan få till 6,5 utan problem) Vips så var han borta.....
Ryttaren förstod inte ens själv hans förhållandevis låga bedöming i galoppen. Visst är väl något fel när t.o.m ett proffs tycker att bedömningen är för låg???
Varför använde sig nu ägaren av en "köpt" ryttare då hon rider bättre än bäst själv, jo för hon hade hört att i Sverige måste man ha ett "proffs" som rider annars är det stopp redan innan. Sant eller inte men om det ryktet är spritt så är det väl för j-ligt?!
Jag håller mina tummar när han visas om två veckor för jag vet vilken kapacitet han har.
En sund, frisk, bärig och taktsäker häst måste väl få finnas inom avel vad mer vill man ha...jo en bonus för färg då kanske.
Han har varken spatt eller eksem någonstans i stamtavlan, hmmm undrar om folk tänker på det när de väljer hingst?!
Nej nu får jag skärpa mig för annars kommer ni väl tro att jag är värsta tanten så nog om detta.
En liten rolighet var att jag stod fortfarande som ägare (han är regad i Finland) fast jag inte varit det på 3 år så alla ni som trodde ni såg mig ni såg mig inte
Ägaren Linda tyckte det var jättebra då han nu inte blev godkänd
Hoppas ni får en lista från någon användare det var ju några där.
Om inte finns listan säkert på Sifs sida om några dagar.
ps. Vi hade underbart väder men hamburgarna var bedrövliga. ds
Catarina