Avelsvisning i Sala - resultat?

K

kotte

Hej
Någon som var på hingstvisningen i Sala igår? Hur var det?

Finns det några resultat ute på nätet någonstans?

kotte

Sv: Avelsvisning i Sala - resultat?

Jag är också nyfiken - mycket! :smirk:
Hoppas det är någon som vet som vill vara vänlig att meddela oss nyfikna!

/Åsa

Var där i går men allt gick runt i skallen på mig så jag har inte så mycket siffror kvar i huvudet. Det gick bra för Undrandi från Voxnadalen (e. Frami) så hans ägare såg jättelyckliga ut. Isar och Prins (förra årets framgångsrika fyraåringar) höjde sig båda två. Blev grymt imponerad av Falki (femgångaren från VM) som fick en rejäl höjning på sina siffror och Birkir var fin. Också Godi höjde, liksom Teitur har jag för mig som visades av Daniel.

Såg Gandur frá Skjalg på hingstshowen och han såg riktigt bra ut, men den som imponerade mest var unge Berserkur (stavning?) som jag aldrig sett tidigare. Stor, mörk och maffig fyrgångare. Ägs av Vignir. Grymt flott!! Klart oimponerande var Oskasteinn (silversvarta).

Sen så var det säkert mera som jag kommer på vad dagen lider ... Just nu känner jag bara lätta stickningar i ansiktet av all sol ...

Jag var där men det blev så deppigt för mig så jag har inte full koll.

Min favorit var Falki, (femgångsvinnaren från Danmark)
Passen han visade var verkligen värd sina 9,5. Han vann dock inte totalt på sina poäng.

Tyckte inte det var många som stack ut hakan. (någon annan åsikt?)
Det var kul att se några Askuravkommor (Håkansgården) de håller sig bra i konkurrensen.

Om jag får kommentera ryttarna så är det verkligen blandad konfetti. Själv rider jag med akademisk prägel och avskyr när ryttarna har hela hästen i handen. Vad är bärigheten i hästen kan man undra?

Det är alltid kul att se Dugur från Minniborg visa upp sig, (avelshow) han har enligt min bedömning bla den bästa skritten av alla. (fast den visade han inte igår) Vilken härlig häst han är, en riktig "gummiboll".

Min fd hingst blev inte godkänd men han har ny chans att visa sig i Finland då han bor på Åland. Ibland så undrar jag om det är jobbigare när hingsten är silversvart? så mycket sura blickar har jag nog aldrig sett.....Nej nu var jag väl inte rättvis men visst är det konstigt att exteriörbedömningen sätts av domare där en bla står och pratar i mobiltelefon under hela hans bedömning?! men så blev det ju fel också... Hans rygg är kanon men blev alldeles för dåligt bedömd. (ja jag trodde jag kunde bedömma det, men tydligen inte)
Hur som helst så blev jag påmind om hur det var att vara avlare.
Det är så subjektivt och så mycket skitsnack så hälften hade varit nog. Toppen håller ihop om man utrycker det fint.
Den köpta visningsryttaren hade inte tid att ta sig an hästen ordentligt innan dock inget ont om honom han är bra. Det syntes också på första omgången då han gick för bedrövligt. Då ägaren själv red honom under pausen och man bytte sadeln till en Diddi dyna så blev det helt plötsligt en annan häst. Tyvärr hade han då inte chansen att visa tillräckligt mycket. En "dålig" pass hade gett lite välbehövda poäng för en 4-gångshingst, men tiden fanns inte. kan få till 6,5 utan problem) Vips så var han borta.....
Ryttaren förstod inte ens själv hans förhållandevis låga bedöming i galoppen. Visst är väl något fel när t.o.m ett proffs tycker att bedömningen är för låg???
Varför använde sig nu ägaren av en "köpt" ryttare då hon rider bättre än bäst själv, jo för hon hade hört att i Sverige måste man ha ett "proffs" som rider annars är det stopp redan innan. Sant eller inte men om det ryktet är spritt så är det väl för j-ligt?!

Jag håller mina tummar när han visas om två veckor för jag vet vilken kapacitet han har.
En sund, frisk, bärig och taktsäker häst måste väl få finnas inom avel vad mer vill man ha...jo en bonus för färg då kanske.
Han har varken spatt eller eksem någonstans i stamtavlan, hmmm undrar om folk tänker på det när de väljer hingst?!
Nej nu får jag skärpa mig för annars kommer ni väl tro att jag är värsta tanten så nog om detta.

En liten rolighet var att jag stod fortfarande som ägare (han är regad i Finland) fast jag inte varit det på 3 år så alla ni som trodde ni såg mig ni såg mig inte :D
Ägaren Linda tyckte det var jättebra då han nu inte blev godkänd ;)

Hoppas ni får en lista från någon användare det var ju några där.
Om inte finns listan säkert på Sifs sida om några dagar.

ps. Vi hade underbart väder men hamburgarna var bedrövliga. ds

Catarina

Jodu, mer än du har gjort erfarenheten att toppen håller ihop och att silversvarta hingstar inte är populära i den svenska toppen. Det är rädslan och avundsjukan att de skall ta för många kunder, inget annat. Jag fick inte heller min godkänd och det var också proffs som sade att han definitivt borde bedömts högre både exteriört och gångartsmässigt och blivit godkänd. Tyvärr kunde jag inte heller bedöma om honom året därpå för han dog i januari 2001 i sviterna av ekollonförgiftningen han fått mars 2000 (gamla mögliga ekollon), det år han bedömdes.

Det är trist, men avelsvisningarna är tyvärr klubben för inbördes beundran... Och bara för att hästen har en läcker färg blir man betraktad som oseriös och färgavlare som inte tänker på kvalitén! Min hästs färg var ju bara pricken över i. Jag hade älskat honom om han varit kolsvart och han hade antagligen gått in lättare då. Så nästa silversvarta hngst jag visar funderar jag på att måla svart innan och sedan spola av färgen mitt framför publiken så alla ser det när bedömningen är klar och hästen godkänd...

Man blir så trött på alla fördomar och allt skitsnack så man kan kräkas! Och detta med kända ryttare och tränare, också klubben för inbördes beundran. Jag rider också med akademiskt stuk och flera av de sk "proffsryttarna" imponerar inte. Då pratar jag om både handen, skänkeln och sitsen. Jag lovar, jag har en del kontroversiella bilder från tävlingar som inte är smickrande på en del av dem...

Anette

:bow: precis!kunde inte skrivit det bättre själv...så tråkigt bara, att det ska behöva vara så...Hoppas det ändras nån gång inom en snar framtid...

dama_söt skrev:
:bow: precis!kunde inte skrivit det bättre själv...så tråkigt bara, att det ska behöva vara så...Hoppas det ändras nån gång inom en snar framtid...

Då måste det finnas en drivkraft för det! Och den måste komma från oss "vanliga" medlemmar för tro inte att klubben för inbördes beundran har någon drivkraft att ändra på förhållandena!

Anette

Du är helt säker på då att den enbart handlade om färgen, det kan inte ha varit så då att hästen faktiskt inte höll hela vägen ut exteriör eller gångartsmässigt.

Jag upplever nämligen detta, att det faktiskt kommer mycket fina hästar till visningar men att ryttaren inte alltid besitter kapacitet nog att visa upp alla hästens fina egenskaper. Man ser många gånger att det finns mycket mycket mer i vissa hästar, men det vill sig lixom inte hela vägen fram.

Var där på söndagen med Thrandur. Många väldigt fina hingstar och blandad ridning! Fálkis enorma höjning på ridpoängen var kul att se! Undrandi var underbar! För att inte tala om Taktur från Örvik och Isar frá Keldudal! De öppna bedömningarna var skoj med alla höjningar!

Såg också Frosti och tycker också att Linda rider honom bättre. Hans galopp tyckte jag absolut att de kunde höjt under slutvisningen (där den var mycket bättre!). Snackade en del med Linda och vi får hoppas hoppas att det går vägen på Ypäjä om två veckor!

/Malin

Glömde ... det fanns några strykningar också; Hraunar t ex. Och Oddur från Mörtö gick bara showen men kom inte till bedömning om jag inte missade honom helt.

Håller helt med ang i det första inlägget om många fina hingstar, fanns bara en som jag ville tillägga och det är Feykir från Knutshyttan. Tror det blev en totalpoäng runt 8,50. Otroligt bra från att ha en poäng en bit under 8 (om jag inte missminner mig). Vignir visade honom otoligt bra!
En besvikelse som jag minns mycket är också Thrymur från Järsta som sänkte sin bedömning. Varför visa om hästen om den redan har en fin "förstaklass" bedömining? Då borde man ju vara otroligt säker på att hästen blivit mycket bättre för att visa den.

En sak som också var spektakulär var att Siggi Matt helt plötsligt kom in på var och varannan häst i den öppna bedömningen? Litar inte ryttare på sin egen förmåga, visst, självklart är siggi duktig men det borde väl vara den som tränat hästen som känner den bäst???

En sak till, Daniel Sundin som red Teitur så bra i ridbedöminingen red inte honom i öppna.. Varför kan man undra då han kanske hade fixat det bättre?

Ja, ryttarbytena duggade verkligen tätt! Har säkert missat nämna nån mera häst än Feykir, men det gick så fort, det var så många och sen var det nåra tvåbeningar att tala med också.

Vad kul att så många höjde sina poäng!
Får jag fråga vem som red Falki????

Jag belv besviken på Sigfus anläggning som jag hört ska vara så fin. Stallen såg fina ut och även banan och ridhuset men allt annat runt om kring? Varför städar man inte innan man ska visningar och man vet att det kommer att komma mycket folk? Det såg bedrövligt ut.

Jag hade uppskattat en läktare att sitta på så man såg nångonting av dom pyttehästar som sprang på andra sidan banan. Jag såg inte ett skvatt och gav upp efter bara en 1 h.

Hmm...ingen här som gillade Metingur Frá Vesrti-Leirárgördum???

Han höjde sig något i galoppen, skritten och helhetsintrycket vad jag hört.

Någon som vet???

Fálki reds av sin galme ryttare (från VM) Siggi Matt. Fálkis höjde sina ridegenskapspoäng från 7,94 (som han erhållit på Island år 2000) till 8.68!!! Även exteriörpoängen höjdes något och totalen blev 8.37 (tror jag eller så var det 8,36 eller 8,38).

/Malin

Jag var faktiskt lite besviken på Meitingur. Fin var han, men jag hade förväntat mej ännu mera. Han höjde något i slutbedömningen, emn jag kommer inte ihåg vad.
Vacker var han att se på i alla fall.

/Malin

:bow: Precis vad jag oxå har för åsikter, är man inte känd redan så har man ingen chans.Men hela SIf är ju ett förbund för inbördes beundran :crazy:
Sverige skulle behöva ett till islandshästförbund nu, det som finns har alldeles för mkt att bestämma om.

Men snälla nån!!
Det Frosti från Åker visade på hingstbedömningen var långt ifrån vad som krävs av en hingst för att bli godkänd i Sverige idag (tack och lov). En 4-gångshingst med 7,5 i tölt och en total gångartspoäng på 7.40 skall inte bli godkänd, oavsett färg. Om ni tycker att det han visade var bättre än de poäng som gavs har ni nog inte tillräckliga kunskaper i avelsbedömning. I jämförelse med tidigare års bedömningar var domarna tämligen generösa med siffrorna och det gällde även Frosti.
En häst med den kapacitet som Frosti visade på bedömningarna hade troligtvis aldrig kommit till visning om han hade haft en vanligare färg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
701
Senast: Squie
·
IT & mobiler Jag blir inte riktigt klok på Teams. Har det både i min Iphone och dator. När jag har datorn igång så ändrar den ju status till...
Svar
11
· Visningar
1 087
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 923
Senast: jemeni
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V