Avelsvisning i Sala - resultat?

Sv: Avelsvisning i Sala - resultat?

Boj skrev:
Du är helt säker på då att den enbart handlade om färgen, det kan inte ha varit så då att hästen faktiskt inte höll hela vägen ut exteriör eller gångartsmässigt.

Jag upplever nämligen detta, att det faktiskt kommer mycket fina hästar till visningar men att ryttaren inte alltid besitter kapacitet nog att visa upp alla hästens fina egenskaper. Man ser många gånger att det finns mycket mycket mer i vissa hästar, men det vill sig lixom inte hela vägen fram.

Förvisso överlevde han med en knapp hårsmån bara 3 månader tidigare och hade en aning extra hull samt lite svullnad i kroppen men det var flera erkända ryttare som ansåg att han ändå borde gått in, varav tre har ridit honom och trodde mycket på honom. En känd islänning sade helt enkelt, citat "Så dålig exteriör har han inte!De har inte velat ha in din häst!" Det säger ju en del... En annan sade att han skulle gått in på Island men i Sverige släpper de ogärna in så liten och kompakt hingst.

Kan tillägga att allt som gick att sätta minus på, fick han - på medan det som gick att sätta + på fick han inte + på, tex ett litet, vackert och uttrycksfullt huvud, inga + men däremot - för grova ganascher. Dock fick jag inte fram den bästa traven på visningen pga att orken inte räckte. Den snabba galoppen var den snabbaste på hela hingstvisningen men jag lyckades inte få honom att galoppera samlat med stor swung, så det blev bara 7,5. Värmde upp honom lite för länge med tanke på att han nyligen varit sjuk.

Om domarna konsekvent sätter ner allt med 0,5 poäng rakt igenom, så är det skillnaden mellan icke godkänd och klass1! Nu vill jag inte påstå att han var klass1, för det tycker jag inte själv att han var, jag är inte hemmablind, men han borde med råge gått in. Han fick 8 på trav o tölt med kommentaren taktren tölt (klockren som en känd islänning sade). Han kunde både gå väldigt samlat och oerhört snabbt så tölten borde varit värd mer. Den riktigt starka traven visade han vid framridningen och den fick en mycket känd svensk ryttarinna att skrika från sin hingst, citat "Visa den traven!" Deen hade varit värd en hel poän till.

Vad beträffar ryttaren, dvs jag, så fick jag beröm för min visning. Citat "Gratulerar till en väl genomförd visning!" från en mycket känd svensk islandshäatprofil. Jag fick beröm från flera av ryttarna och åskådarna. De tyckte jag var modig som aldrig tävlat och aldrig visat något förut, men vågade visa min häst själv. Jag hade mycket uppmuntran och backup från erkända ryttare. Allt stämde mellan mig och den hästen och jag var inte orolig på något vis.

Vad som däremot kan ha spelat roll är att en jag inte är en känd tävlingsryttare och att minst en av domarna inte var förtjust i mig och inte var det i min häst heller. Ingen nämnd, ingen glömd, samt att han var liten, bara 132, vilket inte ansågs som önskvärt. Ändå var de rörande eniga om att han var en mycket fin ridhäst, men inget hingstämne! Logik??? Kom ihåg att Dugur före sin höga bedömning i Tyskland, inte heller var så önskvärd i Sverige pga sin storlek och fick en ganska dålig första bedömning här. Vill minnas att han inte heller kom in. Han är i samma höjd för övrigt och jag lovar att min häst inte hade sämre exteriör än Dugur, men däremot ingen spansk skritt och inte mycket pass. Hade inte tränat honom i det alls utan red honom som ren 4-gångare. Fick 5,5 vid en passläggning av domaren som testade.

Anette

Senast ändrad av en moderator:

Jag skrev inte ens om den hästen utan hur det är i allmänhet.Vet inte ens vem den där Frosti är men han verkar vara populär ;)

chrysler skrev:
Jag skrev inte ens om den hästen utan hur det är i allmänhet.Vet inte ens vem den där Frosti är men han verkar vara populär ;)

Nej och jag vet inte heller vem Frosti är eller vad han har för färg ens. Var ju inte på visningen...

sarleag skrev:
Men snälla nån!!
Det Frosti från Åker visade på hingstbedömningen var långt ifrån vad som krävs av en hingst för att bli godkänd i Sverige idag (tack och lov). En 4-gångshingst med 7,5 i tölt och en total gångartspoäng på 7.40 skall inte bli godkänd, oavsett färg. Om ni tycker att det han visade var bättre än de poäng som gavs har ni nog inte tillräckliga kunskaper i avelsbedömning. I jämförelse med tidigare års bedömningar var domarna tämligen generösa med siffrorna och det gällde även Frosti.
En häst med den kapacitet som Frosti visade på bedömningarna hade troligtvis aldrig kommit till visning om han hade haft en vanligare färg.

Oj,oj det var värst...Vill egentligen inte bemöta ett inlägg som startar med "Men snälla nån"...men här kommer ett försök.
JA han hade troligtvis inte visats om han varit svart eller fux. Vi har så många bra både tävlings och familjehästshingstar i dessa färger.
Exteriöra bedömningen;
Ryggen borde bedömts högre i övrigt vågar jag inte bemöta domarens uttalande. Att huvdet endast fick 7 gjorde att mitt avelsmål gällande benställning/ben, rygg och proportioner fick större utslagskraft. Lite kuriosa är väl ändå att en domare kan stå och snacka i mobiltelefon under en visning, visst känns det seriöst?!

Ridbedömning;
JA en fyrgångshingst skall ha en 8,5 för tölt och det har han normalt sett. Synd att du inte fick se det. Du borde kanske gått till manegen där ägarinnan red honom barbacka (utan stång) med otrolig gång och bärighet.
Han visade inte sin bästa sida på bedömningen helt klart . Ryttaren flängde runt för att lyckas visa alla sina hästar och hade inte tid att rida hästen mer en under en begränsad tid. Han var stel/ouppvärmd under första visningen vilket också gav rättvist dåligt resultat. Under andra visningen började hans riktiga jag komma fram men tiden räckte inte för att visa "allt". Siggi tyckte bedömningen var låg för galoppen. Hans uttalande personligt till mig var " a good powerful horse".

Jag ville få igång en debatt om hur man visar hästar, vad visar man, hur domarna beter sig osv. Som avlare hade jag som mål att få fram lättridna, hållbara och sunda (psykiskt och fysiskt) avkommor. Färgen har betydelse för islandshästens mångfald men endast som bonus.
Att titta på helhet det är bara så viktigt. Vi har ett antal verktyg som vi bör lägga i vågskålen när vi väljer hingst och sto innan vi dömmer (ut!) ; Psyke, bärighet, sundhet, ärftliga åkommor såsom eksem och spatt, Blup, hingstbedömning, takt/formbarhet, bakgrund/stamtavla, vad skall jag ha hästen till osv
Gällande denna vågskål för Frosti så väger många saker helt klart över i den positiva skålen för min personliga åsikt.
Jag har själv hans mormor (svart) och har även haft hans mamma. Det finns bara ett att säga om den släkten, friska töltsäkra och bäriga! ;)

Det måste finnas hästar som passar alla. Se hur det gick med halvblodsaveln på 80 talet då man helt plötsligt hade glömt både psyke och bärighet. En massa "stora" och stirriga hästar som inte blev hållbara det var resultatet som inte gagnade "familjeryttaren".
Alla vi som avlat/avlar borde inte avla på nyimporter, eksemhästar, spatthästar, hästar med dåligt psyke, sjuka hästar….vi borde helt enkelt kolla upp en helhet!
Att 5 minuters visning på en spänd häst kan döma ut honom som avelshingst trots alla hans goda egenskaper är helt klart inte en helhetsyn i mitt huvud.
Nä, kolla upp stamtavlor,benproblem, sjukdomar, bakgrund och bilda en helhet och JA blup och hingstbedömningar skall också med i vågskålen.

Jag hade inte sagt nej till en betäckning med Frosti men det finns andra (elithingstar) jag inte tackat ja till trots en "bra" visning. Bara ett boxbesök hos vissa hingstar kan få mig avskräckt. Jag vill kunna sätta mina barn på en häst och nu snackar jag inte 7, 8 eller 9:or utan PSYKE på hästen.

Att visa häst med hela hästen i handen det är inte heller det lika med god avel för mig.

Jag ifrågasätter (i stort) inte Frostis bedömning i sig utan vad och hur vi bedömmer.

Ps. En av våra landslagsryttare och tillika hingstägare ville gärna ta några föl på några av sina ston, fast nu får hon vänta två veckor eller ett år?! ;) ds
Catarina

Jag var på Solbacken och måste säga att det var väldigt trevligt med många snygga potentiella fäder till mitt framtida föl ;) Ser att det är inte någon som nämnt svartskäcken Ofsi här men det var väl en riktig snygging eller.....? En sak som jag inte fattar bara är varför en del som har femgångshingstar inte visar upp passen i showen?? Som exempelvis Oskarstein eller vad han nu heter. Nån som vet varför? :confused:

Glömde.... nån som vet vem som red och vilken häst det var som visade upp den imponerande spanska skritten på showen förresten? Hm dags att lägga mig och nån häst i träning kanske ;)

Oskarsteinn bleknade ju en aning jämfört med Berserkur...

Menade du skimmeln Freydir från Jex som visade äkta spanskt skritt eller Dugur frá Minni-Borg med sin enorma skritt som gränsar till spansk sådan?

Om det är Freydir du menar så har Jexie själv tränat fram den med hjälp av Nina K.

/Malin

Det var den äkta jag menade, alltså den med Freydir från Jex. det var såå imponerande om dock endast ett kort inslag i snygg show av dem för övrigt också. Jag är dålig på namn människor/hästar :crazy: men den tjejen kunde rida hon. Har hon någon hemsida?
Var det bara jag som reagerade på hur tungridet det såg ut för Sigfus på Rafn? Galoppen var kanske snygg :confused: men det såg så tuuungt ut. Hästen är ju snygg om än inte lika snygg som Hrafnfaxi kanske men , nä jag tycker ändå det såg ut som att det var lite oflyt i stegen där.

Jex har tyvärr ingen hemsida, men mer om Freydir kan du läsa här: http://www.forsgard.se/freydir.htm

Ja, Jex är en otroligt duktig ryttare! Freydir har en helbror: Freyfaxi från Jex, som är femgångare, och två halvsyskon till med samma mamma (Freyja frá Skálakoti); Fleygur från Jex och Freyja från Jex (båda e: Askur från Håkansgården).

/Malin

Jo, jag tycker Ofsi är både fin och häftig, har sett honom under några års tid då vi äger en yngre halvbror till honom :) (Vår är numer en vallack). Glömde bara att nämna honom tidigare, liksom några till under showen som Hrimbakur som var rätt häftig. Och Freydir.

Att många inte visade passen beror väl på att allt faktiskt inte stämmer under visningen. Vet fler som t ex hade hoppats på högre poäng under bedömningen, men det var kapaciteter som inte visades där och då.

Vad gäller solbacken som område så tycker jag att det under årens lopp faktiskt utvecklats en hel del och att det blir bättre och bättre. Det är trots allt en privat anläggning så arbetsbördan med underhåll och rustning är nog som för alla andra rätt tuff.

Senast ändrad av en moderator:

*lånar knapp*

Någon som vet ifall Skuggi från Lillebo var med, en i mitt stall sa att han skulle visas där. Vad fick han i sånna fall för bedömning och hur tyckte ni han såg ut? *nyfiken*

Resultat kunde man hitta i går kväll i Worldfengur för en del av de visade hästarna

Det finns ett par bilder i slutet av samlingstråden om hingstar. Han är jättefin.

Skuggi var med och jag har för mej att han höjde sin bedömning något (men jag skall inte svära på det). Catharine visade honom själv och på den öppna bedömningen red Sigfus honom.

/Malin

ang skrev:
Jo, jag tycker Ofsi är både fin och häftig, har sett honom under några års tid då vi äger en yngre halvbror till honom :) (Vår är numer en vallack). Glömde bara att nämna honom tidigare, liksom några till under showen som Hrimbakur som var rätt häftig. Och Freydir.

Att många inte visade passen beror väl på att allt faktiskt inte stämmer under visningen. Vet fler som t ex hade hoppats på högre poäng under bedömningen, men det var kapaciteter som inte visades där och då.

Vad gäller solbacken som område så tycker jag att det under årens lopp faktiskt utvecklats en hel del och att det blir bättre och bättre. Det är trots allt en privat anläggning så arbetsbördan med underhåll och rustning är nog som för alla andra rätt tuff.
Åh vad kul, har du ingen bild på halvbrorsan du kan lägga in :) ? Skulle vara kul att se!! Jag tycker precis som du att Solbacken är en imponerande anläggning om man tänker på att den är privatägd. Man får ha överseende med att de har prioriterat stallar, ridbanor och ridhus och att den yttre miljön inte är riktigt klar ännu.

Är det någon som har siffrorna på bedömningen på Feykir från Knutshyttan? Har bara hört att han fick en bra bedömning, men vill gärna veta mer specifikt.

Skuggi höjde inte sin bedömning utan stannade på 7.79 jämfört med sina tidigare 7.82. Feykir från Knutshyttan fick 8.42 totalt med 8.43 för exteriör och 8.42 för ridegenskaper.

Ja men även om det yttremiljön inte är klar så ser man vill till att ta bort sådant som är farligt? På väg till banan så gick vi igenom ett område fullt av armeringsjärn som stack upp ur marken och det tycker inte jag är lämpligt att ha överhuvudtaget på en ridananläggning oavsett om den är privatägd eller inte!

Jag tycker själv att det var fint i övrigt och jag förstår även att det är ett hårt arbete att ha en sån imponerande privatägd anläggning. Jag är överhuvudtaget imponerad av både Catrine och Sigfus som kommit så långt på så kort tid särskilt med tanke på Sigfus låga ålder.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
701
Senast: Squie
·
IT & mobiler Jag blir inte riktigt klok på Teams. Har det både i min Iphone och dator. När jag har datorn igång så ändrar den ju status till...
Svar
11
· Visningar
1 087
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 923
Senast: jemeni
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V