Avelsvärdering...*I behov av tips*

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare RebeckaKihlberg
  • Startdatum Startdatum
R

RebeckaKihlberg

Så alla kunniga, nu vill jag veta exakt hur det går till på en avelsvärdering, ha lite tips på vad man ska tänka på (tips på vad man INTE ska göra)..hur man förbereder bäst osv.
Har en shetlandshingst som ska visas nu i sept.

Så till lite av mina frågor:

* Visar man hästen som på utställning? (skritt och trav vid hand och så extriör bedömning)

*Jag ska avlägga körprov med min, ska man spänna för inne på banan eller får man ha fixat de innan så man bara kan köra in på banan?

*Sker körprovet direkt efter eller före den extriöra bedömningen?

* Sker körprovet/extriör bedömingen i ridhus eller utomhus? (självklart bere de väl på vädret om man är ute eller inte,men var brukar man vara?)

*Som jag har fattat de så genomgår shetlandshingstar en mer genomgående veterinärundersökning....varför och vad är de som kollas?

*Shettisar får inte vara skodda, varför inte?

*Vad ligger kostanden på för "hela kalaset"...blir inte riktigt klok på de när jag kollar Spaf´s hemsida

Hur förbereder jag min häst bäst?..försöker redan nu vistas en del i närhet av andra hästar när jag kör å så för att han ska vara van vi de, han kommer nog dock vara lite tänd ändå,men de får man kanske räkna med?!

Jag ska även börja träna mer seriöst på att visa honom så han är säker på sin sak där (jag ska inte gå med honom utan jag kör honom bara när han avlägger körprovet)

Vad behöver man mer tänka på?? :confused:..alla tips är välkommna.

Tack på förhand :bow:

* Visar man hästen som på utställning? (skritt och trav vid hand och så extriör bedömning)
JA

*Jag ska avlägga körprov med min, ska man spänna för inne på banan eller får man ha fixat de innan så man bara kan köra in på banan?
*Sker körprovet direkt efter eller före den extriöra bedömningen?
Körprovet vet jag inte hur det funkar, hoppas själv att min hingst har startat på travet innan dess och därmed slipper körprov på platsen... ;)

* Sker körprovet/extriör bedömingen i ridhus eller utomhus? (själv
klart bere de väl på vädret om man är ute eller inte,men var brukar man vara?)
Brukar vara inomhus, både exteriörbedömning o körprov.

*Som jag har fattat de så genomgår shetlandshingstar en mer genomgående veterinärundersökning....varför och vad är de som kollas?
Internationellt överenskommet för att försöka bli av med ärftliga defekter i rasen. Man kollar tänder (över-/underbett?), ögon (katarakt - vad nu det är?), hjärta o lungor, testiklar (storlek, konsistens o läge) och huruvida det finns tecken på att ponnyn har eksem eller bråck. *läste innantill på min egen hingsts veterinärprotokoll*

*Shettisar får inte vara skodda, varför inte?
FÖr att man vill se deras naturliga rörelsemönster. Infört efter kommentar från brittiska domare...

*Vad ligger kostanden på för "hela kalaset"...blir inte riktigt klok på de när jag kollar Spaf´s hemsida
Först betalar man för föruttagningen 500 kr. Om man rekommenderas vidare till avelsvärdering så betalar man ytterligare 250 kr.

Det är så bra att du skapar trådarna jag tänker på! :idea: :D

Jag antar (och hoppas) att man är ensam i ridhuset (eller den delen av ridhuset som provet är på) under kör/ridprovet. Stämmer det?

Uttryckte mig nog inte helt tydligt där. Det får vara hur mycket folk som helst men inte andra hingstar - då kan vi glömma bruksprovet... :crazy:

Du är ensam med din hingst när du kör bruksprovet men det kan ju stå någon utanför under tiden och kanske kör den in när du är färdig.
Ni som ska göra bruksprov tänk på att man tyvärr inte få använda slaggjord på sina ponnyer vilket jag inte tycker är riktigt klogt egentligen, själv kör jag aldrig in en ponny utan att använda slagjgord när jag sitter i vagnen kvittar om det är hingst eller sto gammal eller ung alla kan de bli rädda i början och även sen också för den delen.
Jag körde faktiskt våran hingst helstängd för det funkade bra för oss han bliev mer koncentrerad på mig och sket i alla hingstar och sen övade jag han hemma med att körast ut med ston och valackar osv osv Lycka till igen *S*

Rebecka som jag har svarat i en av dina andra trådar så rekommenderar jag dig att köra in och avlägga prov först innan du gör provet som gäller anspänning och avspänning

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 240
Senast: Åsa A
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 497
Senast: ameo
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 038
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V