Avelsvärdering - äldre ston?

Jo jag vet. :(

Inte alls kul, men jag hade "gärna" lagt ut de pengarna på honom. Dock lär det ju inte bli så eftersom han "försvinner" ur aveln nästa år.

Har några andra aspiranter, men ingen som jag verkligen fastnat för.

Hur blir det om hon får sämre/bättre (kan de bli bättre än Klass 1? *igen koll*), vilket resultat gäller eller blir det nåt mitt emellan.

Antar att det är det senare som kommer att gälla, men vem vet med alla knäppa saker de får för sig ibland. :p

Ok, då var det som jag misstänkte...tyvärr...
Men vad ska man titta på när man ska bedömma om stoet passar för avel. (Du verkar ju ha lite koll...) För även om hästen kan springa, så kanske den har fel som kommande generationer inte behöver...

Klass I exteriört är 38p och däröver.
På utställningar (finns ju nästan bara utställningar för ponny+kallblod, samt några enstaka för alla raser där halvblod får delta) räknas 40p och uppåt som Guld, 35p och uppåt Silver och under det Brons.

//Kristin

Vet tyvärr inte vad som händer om hon bedöms med sämre resultat som vuxen än som föl :(

Är du säker på att Argentinus tas ur aveln nästa år? Finns det inte fryst?

Vet inte om det finns fryst faktiskt. Rosentorp sköter importen till Sverige i år och när jag frågade om honom och påpekade att jag inte kunde betäcka i år så sa de att han var planerad att tas ur avel i år...

Men det har ju hänt förr att det blivit raka motsaten. Håller tummarna för det!!

Liiite koll var det ja.. ;)

Har stoet egna prestationer? Hur ser hon ut i exteriören? Kan hon trava rent eller har hon aktionsproblem? Hur är hon i humöret? Finns det några "gyllene blodslinjer" som passar med stoet?

Jag kan inte påstå mig vara proffs (minst sagt), men nu när jag betäckte min donna letade jag efter hingstar med ungefär samma typ som henne. Mycket kollande på Blodbanken .
Jag hittade även en ställe där man kan få gratis avelsrådgivning Här .

Det man ska tänka på i de fallen är att dessa ställen är HELT insnöade på blodslinjer. Jag kollade exteriör i hingskatalogen på varje förslag jag fick. Den finns att beställa på Travsport .

Nu hade jag en idé om vad jag var ute efter och ungefär vad fölet skulle få kosta och det är jag glad för. (I dag är det dags att åka på UL och kolla om h*n hänger kvar än) :idea:

/// ghost

H*n var kvar på dag 31 också... :bump: :bump: :bump:

Nu är det "bara" 10 månader kvar... :crazy:

Lycka till, och förresten, om du hittar någon hingst du gillar, fråga här på Buke! Många av travfolket har träffat avkommor till diverse hingstar och kan ge tips och råd...

/// ghost

Sv: Re: Avelsvärdering - äldre ston?

men om hästen är B-premierad? vad innebär det?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 834
Senast: cewe
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 780
Senast: _Taggis_
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 606
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka