Avelsvärdering - äldre ston?

malumbub

Trådstartare
Hur funkar det här med avelsvärdering? Kan man få ett äldre sto värderat, eller gäller det bara yngre hästar?

Och sen; hur gör man med travare? Hittar ingen info om det, bara folk man kan ringa. Finns det ingenstans nåt att läsa om det först, så att man kan bespara personerna ifråga några telefonsamtal? :confused:

Du som har koll på halvbloden...

Mitt sto är ju 13år och bara visad som ettåring (Klass 1) är det värt att visa henne innan man betäcker för att se vad hon får eller är det lika bra att skita i det och visa henne mef föl istället så man får henne stamboksförd?

Eller är bäst att köra på både och?

Så vitt jag vet kan man inte visa äldre halvblodsston utan föl vid sidan. Men jag kan ha fel ;)

Jag själv "chansar" och har skickat iväg mitt 14-åriga halvblodssto till hingst utan att först ha fått henne bedömd.

Om ditt sto var klass 1 som åring så visar det i alla fall att hon har någon kvalitet! Jag tycker lugnt att du kan låta betäcka henne utan att visa upp henne innan :)

Ta kontakt med den avelsförening hon är reggad hos.
Och sen; hur gör man med travare? Hittar ingen info om det, bara folk man kan ringa. Finns det ingenstans nåt att läsa om det först, så att man kan bespara personerna ifråga några telefonsamtal?

Gör gärna det, men undrar om det finns anant sätt än via telefon...
Borde ju finnas information nånstans, tycker man ju...

Jag har gjort det. Hittar bara telefonnummer. Ingen text, inget sånt.

ASVH har ju ändå lite text och sånt, så jag bara undrade om det fanns nåt liknande för travare, men det verkar ju inte som det.

Tack för hjälpen dock.

Nej, travarutställningar existerar inte. Man premierar inte sitt sto heller så att hon blir avelsgodkänd utan det är bara att avla på om man tycker att stoet duger.

Förmodligen på grund av att travaraveln riktar in sig på att avkommorna ska prestera så bra som möjligt på banan. Det innebär egentligen inte att de behöver springa snyggt utan rent och fort.
En hingst kan vara hur bra som helst exteriört, men har ingen chans att bli godkänd om han inte springer in en massa miljoner.

/// ghost

Hm...hade för mig att det fanns såna bedömningar för äldre hästar på hösten, men jag kanske bara har missuppfattat det. Var i alla fall ett tag sen jag letade runt efter det så jag har väl glömt bort hälften. :D

Skulle i alla fall vara kul att få henne stamboksförd. Alla hennes "mammor" baköver i stamtavlan är det förutom hennes mamma (tyvärr).

Mig veterligen så går det fortfarande att få sitt sto bedömt utan föl - det gjorde jag 1990 i samband med fölvisning. Kolla med den lokala föreningen! :D

Mitt sto var klass I (inga poäng utdelades) som föl och fick 78787=37 p som 6-åring. Borde fått högst 6a på benen egentligen...

Mvh Cissi

Hm...hade för mig att hon hade Utrillo 3ggr...

Men det kanske "bara" var 3ggr. Hittar det inte längs "stoledet" i alla fall så det måste vara två gånger.

Funderat både länge och väl på vilken hingst jag ska ta till henne, men kommer inte fram till något. Tyvärr går den hingsten jag vet att jag vill ha ur avel i år och jag kan inte betcäka i år. :( (Argentinus)

fio
Tror du att jag ska äta upp dig! :D

Amiral hade honom "bara" till farfarsfarfar och Kaliber hade honom till pappa :D

Kollade upp Argentinus i hingstkatalogen han var dyr :eek:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 834
Senast: cewe
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 780
Senast: _Taggis_
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 606
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka