Avelssto på foder?

Tussilago

Trådstartare
Nästa år ska jag betäcka min häst, men vill ju hemskt gärna att fölis ska ha sällskap då den växer upp. Funderar då på att ta ett sto på foder och betäcka, så fölet blir mitt. Men hur stor chans är det att hitta nån som är villig att låna ut sitt sto så? Går det överhuvudtaget tror ni? Är inte så noga med vad det är för ras på stoet, men har ju självklart vissa önskemål.

Sv: Avelssto på foder?

Det kanske är lite sent påtänkt nu, de flesta som ev. tänkt låna ut ston kanske redan har betäckt åt sig själva?
Men det finns säkert någon, vi lånade ett fullblodssto av en bekant i år, precis som du hade tänkt betäcker vi även vårat eget sto, och får på så sätt 2 dräktiga ston och senare även förhoppningsvis 2 föl som kan gå på bete tillsammans.
Det var en bra lösning för dem också, de hade då råd att ta en ganska mkt dyrare hingst till ett annat sto ( de hade 7 ston betäckta i år ).
Det är nog lättare om du kan skaffa ett sto genom kontakter, annars kan du ju kolla om där finns några annonser på sto utlånas. Får du inte tag åt ett åt dig själv kanske du kan få ha stoet och fölet hos dig, men att ägaren ändån får fölet?

Brukar inte vara några problem att hitta bra avelsston på foder. Har själv haft avelsston på foder de senaste fem åren, har i år tre stycken som just nu är på betäckning. Snarare har jag fått tacka nej till stoägare som frågat om jag är intresserad av att låna deras ston.

Vem blir uppfödare åt fölet? Stoägaren eller fodervärden?

Stoägaren om man inte skriver avtal om annat. Man skickar isåfall in avtalet till asvh i samband med registrering

Det verkar ju bra det här!! Blir nog att jag sätter ut en annons under vintern, så får vi se vad det blir! Jag tror nämligen aldrig att jag sett en annons om att avelston lånas ut, men har heller aldrig letat!
Det är nog lättare som sagt att ha kontakter men det har jag inte helt gott om, men får höra mig för! Fler tips emottages tacksamt!!

Mina senaste hitta jag på annons under fodervärdsökes här på Buke. Om den tagits bort så ligger där en annons nu under samma rubrik på ett avelssto.
Så när det börjar bli dags så kolla på annonserna de brukar komma i takt att det börja bli dags för betäckning.

Då ska jag hålla koll under vintern! Kan man med o fråga även om det inte står tydligt i annonsen attt det är för avel? Om man hittar ett sto man är sugen på..

Det är klart att du kan. Det kommer ju att bli mellan dig och stoägaren. Vissa lite äldre ston som kanske inte passar så bra som ridhästar längre kan ju bli helt underbara avelsston kanske med egna tävlingspretationer sedan tidigare.

Tacktack!
Spännande det här, när man inte vet vad man kommer att få för sto, det blir lite snabba ryck då när det väl är dax!! Fast det bästa är väl att ta hem stoet på tidigt på våren, i jan-mars ungefär..

Jag har alltid hämta mina direkt från ägaren och till hingsten, faktiskt. Men det har fungerat bra för jag har ändå haft tid att välja hingst och ofta har ägaren inte velat släppa stoet så fort heller.
Fortfarande något som du och ägaren kommer att få gör upp för vad som passar er bäst.

Vad har du för önskemål angående sto?

Jag vet en gubbe som nog kan låna ut ett ungt kallblodstravarsto. Han bor i Västmanland. Ligger inte Habo där också?

Habo ligger utanför Jönköping.. jag vet inte riktigt vad jag har för krav, men vill ju så mkt!!
Är inne på en del olika..
Ev ta ett travsto, betäcka med travhingst..
Hitta ett bra sto som går att korsa med shire, ev ett fullblodssto.
Nån mindre Ponny
Kanske en fjording o ta ett fjordföl?
Som sagt, många ideer.
Men att kallblod hade gått fint!

Jag tycker att du skall klura noga. Enda avlesmålet kan ju inte vara att ditt sto skall få sällskap. Fölungen skall ju gå att sälja också.

Shire/fullblod låter i mina ögon fullkomligt vansinnigt.
Däremot var de andra ideérna inte så tokiga.

Jag ska själv "låna magen" på mitt stos helsyster nästa år. "Gubben" jag pratar om är en kallblodstravarentusiast som har samlat på sig lite för många hästar. Han lånar så gärna ut till mig, och hade fler hästar han föreslog. Är du intresserad kan vi hålla kontakt!

Varför inte? Kallblodstravare är ju fina!! Jag ska tillägga att det inte är säkert att jag kommer betäcka min egen, och gör jag inte det, så lånar jag inte någon häst. Så du vet.. Om jag betäcker min beror helt på hur långt vi kommit i utbildningen, samt hur pass färdigväxt hon ser ut. Vad planerar du att betäcka med?

Shire/ fullblod är mkt vanligt i bla USA då man får sk "sporthorses". Så det är inget jag själv hittat på. De jag sett är fina, okej, jag har bara sett på bild. Men faktum är att Shire har mkt fullblod inavlat bakåt, vilken man även kan se på dagens hästar, så jag inte det är så tokigt..

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 067
Senast: Ketrawzc
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 527
Senast: Habina
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 688
Senast: Cissi_ma
·
Avel Jag har ju lånat ut mitt ena avelssto till en tjej som tagit föl på henne i år. Ursprungligen så skulle stoet stå hos mig och att hon...
Svar
14
· Visningar
2 424
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka