avelsrätt?

kisse

Trådstartare
Vad innebär det egentligen att hanhundsägaren får avelsrätt på en tikvalp? Brukar det bli en lägre språngavgift då?

Vi har inte diskuterat pengar än, men den tilltänkta hanhundens ägare ville gärna ha avelsrätt som ovan.

Hur mycket skiljer det sig åt när det gäller kostnader för språng samt per valp? Rent generellt naturligtvis, det är ju säkert olika för olika raser...

Sv: avelsrätt?

Vad innebär det egentligen att hanhundsägaren får avelsrätt på en tikvalp? Brukar det bli en lägre språngavgift då?

Vi har inte diskuterat pengar än, men den tilltänkta hanhundens ägare ville gärna ha avelsrätt som ovan.

Hur mycket skiljer det sig åt när det gäller kostnader för språng samt per valp? Rent generellt naturligtvis, det är ju säkert olika för olika raser...

Jag har aldrig stött på den varianten, men visst kan man göra så. Det blir ju egentligen samma sak som en "halvfodervärd". Normalt brukar man då betala halva valppriset, så det rimliga skulle väl vara halva språng- och levande valpavgiften.

Jag förstår inte riktigt hur det är tänkt?

Ska hanhundsägaren ta en valp i kullen, så brukar man inte betala något alls för parning eller valpar.

Eller ska tikvalpen bo någon annanstans och hanhundsägaren vill ha möjlighet till en kull?

I så fall, är det mellan hanhundsägaren och den som hunden ska bo hos att skriva avtal. Förslagsvis då ett skk-kontrakt med bibehållen avelsrätt.

Vill hanhundsägaren ha full avelsrätt, så får h*n skriva fodervärdskontrakt med personen som hunden ska bo hos.

Jag förstår inte riktigt hur det är tänkt?

Såg nu att inte heller jag hade riktig kläm på hur det var tänkt. Jag utgick av någon anledning ifrån att hanhundsägaren ville ha avelsrätt på 1 kull och att det var tikägaren till den parande tiken som skulle behålla valpen.

På något vis känns det lite bakframt, även om det är genomförbart. Jag tycker dock att det normala förfarandet med antingen en parningsvalp eller pengar rakt av är bättre. Hanhundsägaren får då själv leta fodervärd, hel eller halv, efter eget tycke om det är dennes önskemål.

Hej hej, tack båda för era svar. Har varit på semester!!!

Vi har som jag skrev inte diskuterat det där med pengar, ska ta det nu i veckan, men det är bra att höra hur ni "brukar göra".

Ev behåller jag en tik själv, men då är den MIN. Om hanhundsägaren vill ha avelsrätt på en tik så får hon ta en valp ist för betalning (beroende på antal valpar antar jag) och ha den hemma själv eller hos fodervärd.

Nästa fundering blir ju då att det kanske är dumt att ha för avsikt att sätta två tikar ur samma kull i avel, men det beror ju såklart på hur stor rasen är...

Är ju inget som säger att båda kommer att gå i avel.
De ska ju vara lämpliga för det och det är mycket som kan hända på vägen....
Extriört, mentalt och sjukdoms mäsigt.
Som alla uppfödare vet, så för att man behåller en valp med tanke på att ha den i avel, innabär deft inte att det verkligen blir en avelshund.
Ska man vara säker på det, då måste man köpa sig en vuxen hund, där man ser extriören, mentalteten och att alla hälso tester är gjorda
Valpar är alltid en chans tagning.

Senast ändrad:

Nä, absolut. Det var därför jag också skrev ha för avsikt.

Det jag främst funderade på är att rasen är inte så liten att man idag behöver avla på "vad som helst" för att bredda avelsbasen, (missförstå mig rätt, jag skulle inte avla på vad som helst). Min fundering är i alla fall att kanske låta bli att spara en själv, oavsett hur lovande de verkar som valpar, och invänta ev kommande kull med annan hane...

Men jag förstår inte riktigt. Om hanhundsägaren ska ha avelsrätten på en tikvalp, samt ha den hemma hos sig och ta valpkullen, varför skriva det som "avelsrätt"? varför inte bara "ge" denne valpen istället för att betala språnget/lev valp?

Vill inte hanhundsägaren stå som ägare på en tikvalp eller?

Men jag förstår inte riktigt. Om hanhundsägaren ska ha avelsrätten på en tikvalp, samt ha den hemma hos sig och ta valpkullen, varför skriva det som "avelsrätt"? varför inte bara "ge" denne valpen istället för att betala språnget/lev valp?

Vill inte hanhundsägaren stå som ägare på en tikvalp eller?

Kliar mig u huvudet och undrar det samma?
För ett antal år sedan, vet inte hur det är i dag, var parnings avgiften oftast = valppris.
Jag har inte haft valpar på ett antal år och det har kanske ändrats, eller också är det olika på olika raser?
I vilket fall är det ju enkelt att dra av vad en valp kostar och sedan får en av parterna (beroende på om en valp är dyrare eller biligare än parningspriset betala mellan skillnaden)

Ett helt vanligt köpekontrakt skrivs med valpens pris som betalning, man kan skriva inom parentes tex så här om valppriset är 10 och parnings priset 5 ( varav 5000:- i form av parning och 5000:- kontant )

Hanhunds ägaren äger ju sedan valpen och gör självklart vad han vill, ha den själv lämna ut på foder osv.

Om det inte är så här du menar så förklara gärna lite mer!
Så får vi se om vi kan hjälpa dig!
Alltid bäst att göra det så enkelt så möjligt och helst använda SKK`s kontrakt.

Senast ändrad:

Nästa fundering blir ju då att det kanske är dumt att ha för avsikt att sätta två tikar ur samma kull i avel, men det beror ju såklart på hur stor rasen är...

Det här förstår jag inte alls, som sagts så är det ju inget som säger att båda kommer att duga som avelshundar.
I övrigt vad är problemet?

De är ju olika individer och har därmed olika arvsanlag, även om de är kullsystrar så är det väldigt ovanligt att de lämnar exakt samma fel/förtjänster.
Sedan paras de troligen med olika hanar?
Och då är ju valparna bara halv syskon.

Problem blir det ju bara om man i kommande generationer parar ihop de båda linjerna.
Men de flesta är dag medvetna om inavelns risker så det tror jag inte är så jättestor risk att man gör i någon större utsträckning.

Vet inte om jag förstår dig rätt överhuvudtaget här?
Inget ovanligt alls att i en kull med väldigt bra hundar, där kanske hela kullen blivit champion och där alla är trevliga och kärnfriska (jo sådana kullar finns!) att hela kullen också går i avel.
Känner till en sådan ”en gång i livet kull” där alla 5 är champion och använda i avet, de två hannarna har dessutom ganska många kullar efter sig!
Självklart har ingen av resp ”barn” parats med varandra utan de har gått vidare i andra linjer (de som gjort det, finns en del ”sälskapshundar” bland barnbarnen).

Senast ändrad:

Problemet ligger nog i att jagf inte kan förklara mig riktigt... Vi har inte bestämt något än, mer än att vi kommer para, men jag är nybörjare inom hunduppfödning och hanhundens ägare sa att de vill ha avelsrätt på en tikvalp. Grundfrågan är ju vad det innebär, och om det brukar bli en lägre språngavgift, (alt ingen språngavgift?)

Valppriserna inom vår ras ligger mellan 10-14 000, och jag vill ju inte skriva ett kontrakt där jag "blir blåst", därför behöver jag er hjälp ang normalt förfarande.

Ex, det blir bara en tikvalp och vi har skrivit att hennes ersättning blir en tikvalp. Då har jag inget kvar... Förstår ni nu hur jag tänker?

Självklart ska vi diskutera det här noggrannt, just för stunden jobbar jag natt och det har varit semestrar hit och dit så hittills har jag låtit det vara bara.

Valppriserna inom vår ras ligger mellan 10-14 000, och jag vill ju inte skriva ett kontrakt där jag "blir blåst", därför behöver jag er hjälp ang normalt förfarande.

Problemet är att det du beskriver inte är normalt förfarande och jag tycker inte du ska gå med på något så knepigt önskemål. Det är som bäddat för trubbel känns det som.

Bättre då att skriva kontakt att de får en tik som parningsvalp om det föds minst 2 tikar. Föds det en tik, så får de 10% av valppriset/levande född valp.

Så har jag gjort med den hanhundsägare som äger hanen som jag ska para tiken med.

Min fundering ang vilka som evetuellt skulle gå vidare i avel...

Jag hoppas såklart, som alla andra att få fram hunden med stort H så småningom. Vägen dit är säkert mycket lång och krokig osv. Men iaf.

Jag kanske är väldigt påverkad av de jag mest umgås med, och det kanske inte är "rätt" uppfattning, men jag tänker såhär: om en valp blir JÄTTEBRA ska den gå vidare i avel, inte alla syskon, för någon sa till mig ganska nyligen, vill du ha henne till nordisk champion är det bara att åka till nordnorge för där är det ingen konkurrens... Det känns lite baklänges...

Det finns inget behov av fler medelmåttor, det finns redan många snygga hundar i avel. Det undantag jag tänker mig är att man kan avla på ICKE champions om de är mentalt väldigt stabila, (det har dykt upp exempel inom rasen som inte varit bra) och de ska även vara sunda i fysiskt. (Jag vill tex använda friröntgade hundar även om vår ras inte har kvar kravet på A el B).

Jag utesluter hellre champiohanar om jag inte fått träffa dem i "normal miljö", jag vill se hur de uppför sig bland andra hundar och barn tex.

Har en Don Sphynxkatt, där jag tänker ganska tvärtom i en väsentlig aspekt... Rasen är så liten att det för tillfället inte är konstigt att avla på "alla" (friska) syskon i en kull för att få fram mer avelsmaterial. Det kräver såklart att det importeras nya hanar (och honor) för att undvika för mycket inavel.

Kanske långt och svamligt och otydligt igen? Isf ska jag försöka förklara igen när jag är piggare! Om 100 år kanske...;)

Ok, jättebra!

Har ett par bra uppfödare att prata med också, men de är inte vakna mina timmar de veckor jag jobbar...

Hur skriver ni ang språngavg?

Tack!:laugh:

Problemet är att det du beskriver inte är normalt förfarande och jag tycker inte du ska gå med på något så knepigt önskemål. Det är som bäddat för trubbel känns det som.

Bättre då att skriva kontakt att de får en tik som parningsvalp om det föds minst 2 tikar. Föds det en tik, så får de 10% av valppriset/levande född valp.

Så har jag gjort med den hanhundsägare som äger hanen som jag ska para tiken med.

Hur skriver ni ang språngavg?

Tack!:laugh:

Språngavgift betalar du ju vid själva parningen, brukar vara 1000-2000 kr. Man brukar skriva avtal på att om tiken inte blir dräktig så får man en gratis omparning i nästa löp (d.v.s behöver inte betala ny språngavgift - valpavgifterna måste man givetvis betala sedan när/om det blir valpar)

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 543
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 909
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 777
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 569
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka