avelsrätt

M

malört

Jag har köpt en hund där jag har skrivit på att uppfödaren har avelsrätt på den med en kull. nu skall den paras och min undran är.
Får man som hundägare nån ersättning,

Vad är brukligt. vad skall man tänka på.? :confused:

Sv: avelsrätt

Tik eller hane?

Nej, du får ingen ersättning, eftersom praxis är att man skär ner på det ursprungliga priset, när man skriver in avelsrätt/foderavtal i kontraktet.

Halvfoder, då tar man bort halva priset.
Helfoder, då är hunde gratis i "inköp".
Avelsrätt, då tas en viss % av priset, minns dock inte hur mycket just nu.

Den enda ersättningen du möjligtvis kan få är exempelvis om DU åker iväg med hanen/tiken för att para/bli parad, och på så sätt bekostar resan och liknande. Det är uppfödarens utgifter, eftersom det är uppfödarens parning/kull.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 482
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
527
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 007
Övr. Hund Hur tänker ni andra kring att gå med kopplad hund genom en hage med djur? Tänker ni olika beroende på vilket djur? Jag har under mina...
2
Svar
34
· Visningar
3 114
Senast: Santoxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar