avelsrådgivning och några frågor

aida

Trådstartare
Nån som vet om man kan man ringa någonstans för att få opartisk avelsrådgivning? gäller halvblod..

Som helt nybörjare vill man ju gärna ha råd när det gäller val av hingst.. jag har ju mina favoriter själv.. speciellt en som jag är mycket sugen på.. men man vill ju även att det ska passa stoet.

Vi har inte bestämt oss för att betäcka än.. men funderar på det..
Hur fungerar det, vi har ett 3 årigt sto (snart 4) och planen var ju att delta i kvallitets med henne nästa år, men om vi betäcker i vår så känns det ju inte helt bra att delta med ett dräktigt sto, får man starta nästkommande år då, som 5åring? eller får de inte delta med föl vid sidan heller? Blir helt förvirrad av alla regler.. :confused:

Lämna gärna kommenterar på vad ni tror om det här alternativet också: :d
stoet född -04 e. Ragazzo ue. Jaguar, Bra exteriör något liten (ca 155) lite "nervig", men mycket ambitiös, okey gångarter.
Hingst Rotspon (Rubinstein I – Argentan – Pik Bube )

Om det inte finns någon annan avelsrådgivning kanske jag kan använda er? ;)

Sv: avelsrådgivning och några frågor

Nja, det finns ingen direkt opartisk avelsrådgivning.

Det går bra att använda detta forum för att hitta tips, kom bara ihåg att försöka gallra svaren för det finns både erfarna och mindre erfarna uppfödare här... :idea:

Annars är ett tips att försöka hitta en uppfödare i din närhet som du själv känner förtroende för att fråga om råd. Det bästa är om denne inte själv är hingsthållare, då slipper man känna att råden är "vinklade" mot de egna hingstarna...

Vads gäller kvalitetsbedömning så får de starta som 5-åringar om de har fölat, men fölet måste vara minst 4 månader och får inte följa med på bedömningsplatsen. Eller också startar de medan de är lågdräktiga (månad 1-4) som 4-åringar.
Det går alltså att styra ett eventuellt deltagande med tidpunkten för betäckningen.

Tack så mycket för ett bra svar! :)

Vilka risker finns och hur stora är dem att åka och tävla med ett lågdräktigt sto?
Vad skulle ni föredra, tävla med ett dräktigt sto eller vänta ett år med att ta föl? (tänker då främst på kvalitetstävlan, men ev. även någon "miljöträningstävling"..)

Någon som vet nått om Rotspon? Hur nedärver han? ungefär hur stora blir hans avkommor? (eftersom våran dam är lite liten så skulle jag vilja att hingsten nedärver lite större avkommor, iaf över 160)
Finns det någon sida i tyskland där man kan se specificerat blup-index motsvarande asvh´s?

100 frågor känns det som.. :p
hoppas nån kan svara :bow:

ASVH:s avelsrådgivning som var på försök i våras är igång igen, kom på hemsidan idag. Kostar pengar nu, annars som i försöket.
Dessutom kom nya BLUP-index igår , Rotspon har index 1,4 på mankhöjd.
Hannoveranerhingstar får först index baserat på sitt bruksprov, sen på avkommor, men de är inte direkt jämförbara med de svenska. Rotspon har avkommeindex, sök honom på Hannoveranerförbundets hemsida , på "Hengstverteilungsplan"

Vilka risker finns och hur stora är dem att åka och tävla med ett lågdräktigt sto?
Vad skulle ni föredra, tävla med ett dräktigt sto eller vänta ett år med att ta föl? (tänker då främst på kvalitetstävlan, men ev. även någon "miljöträningstävling"..)
Största risken är nog smittspridningen. Det kan ju kännas lite onödigt att riskera en kastning i virusabort i sen dräktighet för att man envisades med att åka och tävla när stoet var lågdräktigt och lyckades få med sig smittan hem... Man lägger ju både tid, möda, pengar och känslor på att få stoet dräktigt och invänta fölningen.
Men det är ju en riskbedömning varje uppfödare får göra.

Själv åker jag ibland iväg på utställning med mina ponnyston även när de är dräktiga. Men de stora pållarna håller sig på hemmaplan när de är dräktiga.

Jag hade nog betäckt tidigt till våren och deltagit i kvalitetsbedömningen på hösten som femåring (om den bedömningen hade varit viktig för mig), med fölungen kvar hemma i stallet. Fölet måste vara minst 4 månader för att stoet ska FÅ delta.

okey :idea: ska kolla upp det, tack!

Men vart hittade du hans olika index? jag kan bara se hans totala index (kan iof inte ett ord på tyska, men har iaf lyckats hitta åt honom på hemsidan...) :smirk:
Eller finns han med på asvh`s sida :confused:

Ja, det skulle ju vara grymt jobbigt... :(
Men går det inte att vaccinera mot virusabort? har för mig att jag har hört det nångång..
Finns det andra "smittor" eller virus som också är farligt för ett dräktigt sto?

Det finns vaccin mot virusabort, men det ger inget 100%-igt skydd och jag har för mig att man ska börja ge det i 5e månaden... (har inte använt det själv på 15 år :p)
Och ja, det finns säkerligen andra smittor som kan vara mindre bra för det dräktiga stoet... Jag vet inte vilka dock.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 520
Senast: Marty
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 370
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar