Salke4ever

Trådstartare
jag har ett underbart sto som jag ska betäcka i år!

Men jag behöver råd av er!
Tanken är en akademisk inriktad avkomma som j ska behålla SJ!
Men!!!
Hon har bra stam
Pablo/lambert

Men jag funderat på om ja ska betäcka med nått annat tex

Pre, frieser, kallblodstravaren eller tinker
Har sådan besluts ångest!

Eller ska jag lägga ner mer pengar på en halvblod hingst?

Gaaaa besluts ångest
Finns så fina korsningar inom akademiskt ja vill behålla avkomman!
 
jag har ett underbart sto som jag ska betäcka i år!

Men jag behöver råd av er!
Tanken är en akademisk inriktad avkomma som j ska behålla SJ!
Men!!!
Hon har bra stam
Pablo/lambert

Men jag funderat på om ja ska betäcka med nått annat tex

Pre, frieser, kallblodstravaren eller tinker
Har sådan besluts ångest!

Eller ska jag lägga ner mer pengar på en halvblod hingst?

Gaaaa besluts ångest
Finns så fina korsningar inom akademiskt ja vill behålla avkomman!

Pablo-Lambert är väl kanske inte särskilt bra stam, såvida inte mödernet är fantastiskt? Men vill du ha en ridhäst, så är det väl bäst chans att få en avkomma som är bra på det om du väljer en ras som är inriktad på just ridning i första hand. Av de du räknar upp alltså halvblod eller pre.
 
Man ska inte göra alltför udda korsningar även om man planerar att behålla avkomman själv, man kan råka ut för något som gör att man måste sälja. Min uppfattning är att en korsning med PRE eller andalusier är mer attraktivt än t ex tinker.

Man kan ha tur när man korsar, men vill man ha avkomman till något som stoet inte är avlat för är det bättre att köpa sig en sådan häst man vill ha än att försöka avla fram den.

Vid avel är avgifterna för hingsten inte den största kostnaden. Att välja hingst utifrån vad han kostar är ofta dumsnålt eftersom de andra kostnaderna är lika stora oavsett vem stoet är dräktig med.

Bland halvblodshingstarna rekommenderar jag dig att titta på Hip Hop som ger avkommor som både kan hoppa och röra sig, är attraktiva på marknaden, och dessutom brukar han ha dräktighetsavgift vilket betyder att man bara betalar till hingsthållaren om stoet blir dräktigt.
 
Pablo-Lambert är väl kanske inte särskilt bra stam, såvida inte mödernet är fantastiskt? Men vill du ha en ridhäst, så är det väl bäst chans att få en avkomma som ä
r bra på det om du väljer en ras som är inriktad på just ridning i första hand. Av de du räknar upp alltså halvblod eller pre.
Som du knske
 
Man ska inte göra alltför udda korsningar även om man planerar att behålla avkomman själv, man kan råka ut för något som gör att man måste sälja. Min uppfattning är att en korsning med PRE eller andalusier är mer attraktivt än t ex tinker.
Det här är en viktig aspekt, livet kan ändras snabbt - och man själv och ens önskemål kan kan ändras - även om man är i sten säker på det man tänker/känner/tycker just nu.
 
Håller på med.avel inom annat djur
Och där är.man väldigt nogrann att inte använda en hane för mycket! Tänkte att det har betydelse inom halvblod oxå!
 
Håller på med.avel inom annat djur
Och där är.man väldigt nogrann att inte använda en hane för mycket! Tänkte att det har betydelse inom halvblod oxå!

Det betyder inte det minsta vad gäller halvblodsavel, det finns så många hingstar att välja på nu för tiden att det inte är risk för matadoravel.
 
Det här är en viktig aspekt, livet kan ändras snabbt - och man själv och ens önskemål kan kan ändras - även om man är i sten säker på det man tänker/känner/tycker just nu.

Har man hängt här ett tag har man ju hunnit se sånt. Det börjar med frågor om hingst att korsa med och en försäkran om att avkomman aldrig ska säljas, och slutar med annons där den säljs för ett lågt pris.
 
Har man hängt här ett tag har man ju hunnit se sånt. Det börjar med frågor om hingst att korsa med och en försäkran om att avkomman aldrig ska säljas, och slutar med annons där den säljs för ett lågt pris.
Precis, därav att jag tryckte på din redan tydliga och utmärkta tanke. Det kan hända så mycket på så många plan i livet som man inte kunde föreställa sig.
 

Liknande trådar

Avel Jag planerar att betäcka mitt korsningssto på 135cm (e. tinker u. russ/shettis/ardenner..) med en större hingst. Syftet är att jag vill...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
14 950
Senast: Ramona
·
Avel Om man som vi, funderar på att låta betäcka ett Nordsvenskt Brukssto med hingst av annan ras, vilken ras skulle kunna vara lämplig då om...
2
Svar
31
· Visningar
4 478
Senast: EmmaBovary
·
Avel Ja nu har jag ju gått och köpt mig ett halvblod med full stam, så då börjar jag ju såklart direkt tänka på att avla på henne :D Allting...
2
Svar
35
· Visningar
2 845
Senast: fia-lisa
·
F
Avel som rubriken lyder, är jag dum om jag ens tänker tanken att betäcka min frieser med något annat än en frieserhingst? Att avel i sig...
2
Svar
32
· Visningar
3 976
Senast: Frieserhäst
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp