Avelspolicy....Viktigt eller ej?

Domino_s

Trådstartare
Har en vit herdehundstik på foder.

Inga papper (så vi antar att hon är vit herdehund som jag fått berättat)....

Född sommaren 2006.

Ska löpa för 3´e gången nu i vår, p g a hennes beteende tror vi att hon är ca 2-3 veckor bort från löp.

Avelspolicyn för vit herdehund säger:

Föräldrardjuren ska vid avel:

* Ha genomgått mentalbeskrivning (MH)
* Vara höftledsröntgad med resultatet A eller B *
* Vara AD röntgad med resultatet utan anmärkning (UA) **
* Vara utställd på officiell utställning med minst andra pris i kvalitetsklass
* Ha uppnått en ålder av 24 månader vid parningstillfället

Min hund är inget av detta, men skall röntgas nu i feb.

Vad säger reglerna, ska detta ovanstående följas prickfritt eller vad händer annars?

Kan tillägga att hon ej skall para med herdehund, utan schäfer.

//Domino_s

Sv: Avelspolicy....Viktigt eller ej?

Är dåligt hemma på det här med Schäfer/herdehund, räknas valparna som blandraser?
I så fall behöver inget följas....

Ska de regas i SKK som herdehund?
Då måste åtminstonde HD och MH vara gjort (gäller alla brukshundar, och jag tror att Herdehund räknas dit?)

I och med att hunden inte har några papper så borde den räknas som blandras, då borde inte avelspolicyn för vit herdehund räknas annat om än man själv vill gå efter den för att man tycker den är bra.

Edit: hann inte se Zqathans svar innan jag postade...

OM ni har hunden på foder så antar jag att det är hennes ägare som ska ta en kull? Finns det inga papper på hunden så klassar iaf jag hunden som blandras.

Varför para hunden??

Men jesus ( tar mig för pannan )

Det du punktat upp nu, varför tror du att man har de punkter som krav inom Herdehundssällskapet ?

Ska du avla så gör det så seriöst som du bara kan ( även om det blir blandraser )

Utställning kan du inte ställa upp i, men de övriga punkterna ska du följa för du vill väl att dina valpar ska vara efter friska föräldrar och på så sätt öka chansen för ett långt liv utan sjukdom ( obs att i princip inget är krav när man avlar på blandras )

Senast ändrad:

OM ni har hunden på foder så antar jag att det är hennes ägare som ska ta en kull? Finns det inga papper på hunden så klassar iaf jag hunden som blandras.

Varför para hunden??

Yes..det är helt riktigt att det är ägaren som skall para hunden....Vi har standard kontrakt....2 kullar sen är hunden vår.

Frågan: Varför para hunden?....

Ja du...det har jag också funderat över!?

//Domino_s

Vad säger reglerna, ska detta ovanstående följas prickfritt eller vad händer annars?

Kan tillägga att hon ej skall para med herdehund, utan schäfer.

//Domino_s

Det enda som "händer" är ju att risken för fel på valparna ökar, eftersom man inte vet så mkt om henne. Anledningen till att kraven finns är ju att man vill minska andelen höftledsfel osv, och bara avla vidare på individer som uppfyller rasstandarden.
Eftersom hon inte har några papper räknas hon ju som blandras, och valparna blir inte mindre blandras dom, så det blir väl helt vanliga, odokumenterade blandrasvalpar.

Men jesus ( tar mig för pannan )

Det du punktat upp nu, varför tror du att man har de punkter som krav inom Herdehundssällskapet ?

Ska du avla så gör det så seriöst som du bara kan ( även om det blir blandraser )

Utställning kan du inte ställa upp i, men de övriga punkterna ska du följa för du vill väl att dina valpar ska vara efter friska föräldrar och på så sätt öka chansen för ett långt liv utan sjukdom ( obs att i princip inget är krav när man avlar på blandras )

Jag är helt på det klara om varför man har dessa krav....Jag skulle själv följa dom til punkt o pricka...OM det var jag som fick bestämma....

Hade jag bestämt hade jag aldrig ens avlat på denna hund....

Nu är det dock ägarna som bestämmer, men jag ville ändå kolla då jag dels tycker att det är alldeles för tidigt då hunden är knappa 18 mån vid ev. parning och endast kommer att vara röntgad.

//Domino_s

Eftersom hon inte har några papper räknas hon ju som blandras, och valparna blir inte mindre blandras dom, så det blir väl helt vanliga, odokumenterade blandrasvalpar.

Precis det jag trodde....:crazy: Vilket jag tycker att det finns tillräckligt av....

//Domino_s

När diskussionen ändå är igång....

Vilka rättigheter har jag som fodervärd över när hunden skall paras.....? (vet att hon skall hinna få kullarna innan 5 års ålder)

Kan jag vara med och påverka när hon skall paras på något sätt eller är det till 100% hundägarens om bestämmer.

//Domino_s

ja du kan nog iaf försöka övertala henne om att hunden BÖR VARA 2 år innan första parningen, både för henne och valparnas skull!

varför köpte du den då om den inte har några papper på något av detta?

jag tycker det är jätteviktigt att följa! Dels så ger det friskare hundar och seriösare uppfödare. Kanske får ta 1-2 tusen mer för varje valp men helt klart värt det tycker jag.

---

Om jag får sno tråden lite och ställa en egen fråga dock:

Uppfödare föder upp både renras och blandras och åker ur SKK, det är ju dera policy.
Men de renrasiga valparna som denna uppfödare föder upp får fortfarande registreras hos SKK?

Vad spelar det för roll om uppfödaren är medlem i SKK eller inte? Själv gillar jag inte SKK, jag tycker deras utställningar håller på att gå under och SKK-anställda domare dömer fram sjuka/vanställda hundar för att dom har en fin stamtavla, rätt prefix eller en handler med kortkort på sig... :crazy:

Skjut mig inte om jag har fel nu men för att kunna regga valparna i SKK måste du vara ansluten ( iaf till rasklubben (?) )

Hmm, jag vet inte alls. Hur ställer sig rasklubbar till att någon medlem hos dom föder upp både renras och blandras? Någon som vet...?

har ni funderat på vad ni vill med valparna? Tänk inte bara på att få söta små valpar, tänk även 5-10 år framåt i tiden...... (sjukdomar, arv, mm).....

Jag kollade på SKK och det var som jag skrev och jag tror man blir utesluten ur rasklubben också om man sysslar med blandrasuppfödning samtidigt som renrasuppfödning

Okej det lär ju vara nåt åt det hållet... Men var reggas de renrasiga valparna som föds då? Båda förräldradjuren är reggade på skk..

Okej det lär ju vara nåt åt det hållet... Men var reggas de renrasiga valparna som föds då? Båda förräldradjuren är reggade på skk..
Ingenstans. Om man blir utesluten ur SKK får det ju såklart konsekvensen att man inte kan registrera några valpar där.

När diskussionen ändå är igång....

Vilka rättigheter har jag som fodervärd över när hunden skall paras.....? (vet att hon skall hinna få kullarna innan 5 års ålder)

Kan jag vara med och påverka när hon skall paras på något sätt eller är det till 100% hundägarens om bestämmer.

//Domino_s

Här skulle det behövas en seriös uppfödare som bättre kan svara på detta men jag tror inte att du som födervärd har någon som helst rätt att lägga dig i ägarens parningar. Men det bäst för hunden vore kanske att få en kull vid 4 resp 5 års ålder OM det nu finns papper och att man följer rasens policy för avel.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka