avelshingstar / färger

P

Pia-Moni

Söker avelshingstar jag kan betäcka mitt tyskaridponny sto med , men hittar ju ingen ,det ska vara en ridponny hingst:D.
och så en till fråga vilken färg tycker ni skulle vara finast att betäcka med då mitt sto är en svettfux mej stjärn ,snopp och 4 halvstrumpor och hennes pappa är väldigt ljus fux med en stor bläs och 4 vita strumpor,
Vad tycker ni det ska vara för färg på pappan tar jag än fub blir den väll väldigt lik pappan , eller om jag tar en svart med mycket tecken blir det kanske n väldigt mörk med många stora täcken och det är ju också fint:smirk:. eller går det få en skäck?:bump:

Sv: avelshingstar / färger

Inte kan väl FÄRGEN vara det viktigaste när du skall avla ?
Jag tycker det är viktigt för mig vill försöka få en fin färg på fölet , och jag ville ju bara ha förslag. personliget kan man ju inte gå efter eftsersom fölet inte finns än.

Väljer du en fuxhingst blir fölet garanterat en fux, men nyansen är svårare att sia om.

Väljer du en svart hingst kan fölet bli svart, fux eller brun (fux om hingsten har ett dolt rött anlag, brun om stoet har ett dolt agouti-anlag som bleker svarta täckhår till brunt).

För att få en skäck (och då menar jag en "vanlig" ryggskäck) måste hingsten vara skäck. Om han har ett skäckanlag blir 50% av fölen skäckar. Hittar du däremot en homozygot skäck, dvs en som har två skäckanlag, blir alla avkommor skäckar.

Lycka till!

Jaha, så den kan vara krokig och fel i exteriören bara färgen är fin ? Eller varken kunna röra sig eller hoppa, bara färgen är fin.
Eller helt galen i temperamentet bara färgen är fin.

Vad skall du ha fölet till - titta på ?

Helt ärligt tycker jag att det är höjden av oseriös avel !

Jaha, så den kan vara krokig och fel i exteriören bara färgen är fin ? Eller varken kunna röra sig eller hoppa, bara färgen är fin.

Men du måste väll inte blir sur på mig för att jag frågar lite om färger ??
tror du jag hade tänkt ta en häst BARA om färgen är bra eller . ska ju hitte en hingst i samma ras samma kropps byggnad nån som ha fin
exteriör, och en som är ett bra temprament men inte för hetsigt då min ponny själv är väkdigt hetsig :crazy: , Men klart att jag inte bara tänkte på färgen jag tänker väll på ALLT repsektive färgen;)

Väljer du en fuxhingst blir fölet garanterat en fux, men nyansen är svårare att sia om.

Väljer du en svart hingst kan fölet bli svart, fux eller brun (fux om hingsten har ett dolt rött anlag, brun om stoet har ett dolt agouti-anlag som bleker svarta täckhår till brunt).

För att få en skäck (och då menar jag en "vanlig" ryggskäck) måste hingsten vara skäck. Om han har ett skäckanlag blir 50% av fölen skäckar. Hittar du däremot en homozygot skäck, dvs en som har två skäckanlag, blir alla avkommor skäckar.

Lycka till!

okej tack för svaret :)

Lycka till!

Jo vet du vilken färg det skulle bli om betcäkte med en skimmel hingst ?

Du menar en avblekbar skimmel, alltså en som blir helt vit?

Om hingsten har ett skimmelanlag skulle det vara 50% chans att fölet blev skimmel, om hingsten har två skimmelanlag skulle det helt säkert bli en skimmel. Det syns inte på hingsten om den har ett eller två anlag.

Du menar en avblekbar skimmel, alltså en som blir helt vit?

Om hingsten har ett skimmelanlag skulle det vara 50% chans att fölet blev skimmel, om hingsten har två skimmelanlag skulle det helt säkert bli en skimmel. Det syns inte på hingsten om den har ett eller två anlag.

okej tack för svaret :)

Det finns en tråd som heter -Vad kan det bli för färg ! Den skulle jag läsa om jag var du.

Jag håller med dig helt och fullt, men måste man alltid utgå från att en färgfråga är lika med oseriös avel? Jag tycker inte att det framgår någonstans att trådskaparen tänker välja en sämre hingst till sitt sto bara för att få en fin färg...

Själv skulle jag gärna välja en exteriört, bruks - och temperamentsmässigt passande isabellfärgad hingst till ett svettfuxigt sto. Med hopp om en riktigt mörk isabell. Oseriöst??

Söker avelshingstar jag kan betäcka mitt tyskaridponny sto med , men hittar ju ingen ,det ska vara en ridponny hingst:D.
och så en till fråga vilken färg tycker ni skulle vara finast att betäcka med då mitt sto är en svettfux mej stjärn ,snopp och 4 halvstrumpor och hennes pappa är väldigt ljus fux med en stor bläs och 4 vita strumpor,
Vad tycker ni det ska vara för färg på pappan tar jag än fub blir den väll väldigt lik pappan , eller om jag tar en svart med mycket tecken blir det kanske n väldigt mörk med många stora täcken och det är ju också fint:smirk:. eller går det få en skäck?:bump:

1, Fux är en väldigt dominant färg, och ligger relativt nära svart har jag för mig.
2. Välj en hingst som passar ditt sto, och se till att få så bra ridbarhet som möjligt, tanke på att det är en ponny och den skall ridas av barn.
3. OCH TA DEN FÄRG DU FÅR.

Och svart kan det bara bli om stoet inte har två agutianlag, vilket inte syns på henne...

1, Fux är en väldigt dominant färg, och ligger relativt nära svart har jag för mig.
2. Välj en hingst som passar ditt sto, och se till att få så bra ridbarhet som möjligt, tanke på att det är en ponny och den skall ridas av barn.
3. OCH TA DEN FÄRG DU FÅR.
Fux är INTE dominant, det är just det det INTE är. Fux är recessivt. EN fux har bara fuxanlag, inga andra färganlag. DÄRFÖR kan två fuxar ihop bara få fuxavkomma.

I övrigt håller jag med, en bra häst har ingen färg! Välj den hingst som passar stoet bäst och ta den färg det blir!

Okej :) Men förlåt om jag fråga lite om färgerna , men kanske vill lära mig lite om det , och jag har massa hingstar på listan som jag gillar , och alla har olika färger och då kan jag ju lika gärna försöka få den snyggaste färgen då jag tycker det är lite roligt och få lite annerlunda färger , och det skadar väll inte? Är ju faktis min häst och mitt föl som jag ska behålla , så ni har igentligen ingen ting med att göra vad jag ska få för föl , fråga om färger här , det är det jag vill ha svar på , resten sköter jag själv !

tackar för svaren ni som kunde svara rätt på denna frågan :) :)

vilka hingstar har du på din lista? Någon bild på stoet?

gå in här och titta Tycker om Pauli ,Dancer, diablo, hannassie . aa tycker typ om alla hingstar på den sidan som är d.ponny. sen funderar jag på ett halvblodshingst som står i mitt stall som har en riktigt fin stamm. och värkligen VÄRLDENS bästa humör och temprament, fast den är inte könsmogen än då det bara är ett föl, men det skulle bli en riktig snygging det fölet som skulle bli om jag betäckte dom :D

Fast är ju inte helt säker än , vet andra massa hingstar jag också gillar . så jag ska leta runt lite :)

Ja jag bilder på mitt sto och även på hingsten på denna sidan . Hingsten heter Frosties, och stoet Pia, så du går in på rätt häst.

http://madeleinejonsson.zoomin.se/galleri.html

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 986
Avel Jag fick en fölunge som är väldigt ljus i pälsen, vit/gräddfärgad på insidan av låren och har typ en ål (ljusa partier längst ut och sen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 879
Senast: Maja_Kandi
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 816
Senast: Fraegd
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 894

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Släpande bakben
  • Annonsera mera VII