Avelsgodkänd?

H

Hippo

Jag har en halvblodshingst som blir 2 i maj månad. Jag bara undrar hur jag får honom avelsgodkänd?
Han har ingen särskilld stam. Mer än att man vet en del namn i den.
Och hur registrerar jag honom?
Mejla mig om du vet. 1352nilsson@telia.com

Sv: Avelsgodkänd?

Kan bara skriva som Rodde skrev "varför skall han avelsgodkännas"?

Vill du ta en avkomma efter honom så får du betäcka dina egna ston.

Om han har gröna papper kan du visa honom i höst för att få en eventuell rekommendation för att behålla honom som hingst och visa honom på bruksprovet året han blir tre.

Fast jag säger som alla andra, varför ska han avelsgodkännas?

Med tanke på det som skrivits i originalinlägget:
Han har ingen särskilld stam. Mer än att man vet en del namn i den.
Och hur registrerar jag honom?
så är det nog en oregistrerad hingst som förmodligen inte har stamboksberättigad härstamning.
och ÄR det så, så är det ju helt omöjligt att få den avelsgodkänd.

För att registrera din hingst (som du måste göra) behöver du betäckningsrapporten (den ska du fått med när du köpte hästen).
Sedan tar du kontakt med en ID-kontrollant (finns på SH:s hemsida) som kommer och ritar av din häst. Sedan skickar du pappren till ASVH som sedan sänder dig ett pass.

Ibland är det så att uppfödaren inte har betalat fölavgiften till hingstägaren och då får man ingen betäckningsrapport heller (och i så fall blir det du som måste betala hingstägaren).

Hingstar utan full stam (och de allra flesta med full stam) brukar man kastrera - det underlättar både för hingsten själv och ägaren !

Vad har du för stam på hingsten - jag är nyfiken (den kanske har full stam ?).

Det var så jag också tänkte, det var därför jag skrev som jag gjorde.

Till trådskaparen; det är skillnad på att få en hingst godkänd för avel och att få den avelsvärderad. För att få den godkänd för avel måste den först ha en stamboksförd pappa och mamma, d v s pappa, morfar, mormorsfar och mormorsmorfar ska vara godkända. Därefter måste den klara av bruksprovet med godkända poäng.

En avelsvärderad hingst är inte på något sätt godkänd av den avelsförening den tillhör, den är endast inspekterad och får användas till andra än ägarens ston. Mer om hur det går till och vad det kostar kan du se på Svenska Hästavelsförbundet, www.svehast.se

Antar att du vet att det är olagligt att låta en icke avelsvärderad/godkänd hingst betäcka andra ston än ägarens egna, oavsett om man tar betalt eller inte!

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 482
Senast: ildiko
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag börjar bli lappsjuk av att bara vara på "Steg till arbete" mån-fred för föreläsningar, anteckningar, diskussioner, pappersifyllande...
Svar
1
· Visningar
417
Senast: IngelaH
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 665
Senast: Karro-Lina
·
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 038
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12