Avelsgnäll

Sv: Avelsgnäll

KL
Hur är det då eg med sk Birkelandsfrakturer?
JAg har en 3-åring som röntgades innan köp vid 11 månaders ålder, det visade sig ett mkt litet benfragment i en bakkota. Enl vet så skulle den troligtvis resorberas och försvinna helt med tiden och inte ställa till med besvär.
Skulle besvär uppstå så står dock uppfödarenm för operationskostnaden. Hästen har idag ingen galla eller annat som tyder på problem, däremot vissa aktionsproblem iblland (troligen platsproblem).
Ni som har mer erfarenhet inom detta område, skulle detta kunna vara något som KAN härröra från benfragmentet?

Härligt...då kanske hon kommer tillbaka med massor av intressanta saker och ämnen att diskutera. :bow:

Någon här får gärna starta en tråd om "halsar" och ärftlighet.
Hörde ryktas av en veterinär att en av mina favvohingstar kanske lämnar halshästar.....hmmmmm.......måste luska innan årets hingstval.;)

Njaaa, det är kurs på hennes jobb om jag fattat rätt... :D Men vi kanske kan ta en tråd om Kvalitetsledning eller vad den kan handla om... :p

KL
Hur är det då eg med sk Birkelandsfrakturer?
JAg har en 3-åring som röntgades innan köp vid 11 månaders ålder, det visade sig ett mkt litet benfragment i en bakkota. Enl vet så skulle den troligtvis resorberas och försvinna helt med tiden och inte ställa till med besvär.
Skulle besvär uppstå så står dock uppfödarenm för operationskostnaden. Hästen har idag ingen galla eller annat som tyder på problem, däremot vissa aktionsproblem iblland (troligen platsproblem).
Ni som har mer erfarenhet inom detta område, skulle detta kunna vara något som KAN härröra från benfragmentet?

Vilket bra inlägg.....den typen av avtal tänker jag inte gå med på som uppfödare (alldeles för luddigt)....vem ska avgöra om det är benbiten/fragmentet eller något annat som orsakar besvär i ett så diffust fall som ditt.
Är det ett veterinärutlåtande som ska avgöra vem av er som ska stå för en ev. "uteslutningsoperation ?

Har haft en uppfödning med Birkelandsfraktur i bakkota.
Samma sak där....blir nog inget problem enligt veterinären....tränaren/leasingtagaren ville senare att vi skulle plocka bort benbitarna "ifallatt"
Hon opererades , men behöll sin lite speciella aktion även efter operationen (Arnaqueur-Spotlite Lobell).
Om operationen var till nytta eller ej har jag ingen aning om, men hade vi inte tagit bort bitarna skulle vi alltid ha funderat på dem.

En stilla undran till: Varför ingår inte röntgen av bakknäna i travarnas friröntgen ???
Det är väl obligatoriskt på ridhästsidan, eller har jag fått det om bakfoten ?

Njaaa, det är kurs på hennes jobb om jag fattat rätt... :D Men vi kanske kan ta en tråd om Kvalitetsledning eller vad den kan handla om... :p

Jaaaaa....kvalitetsledning för mig är växla sida när man leder så att hästen blir mjuk och smidig både i höger och vänster sida....och så att även jag får lite variation :idea:

Jaaaaa....kvalitetsledning för mig är växla sida när man leder så att hästen blir mjuk och smidig både i höger och vänster sida....och så att även jag får lite variation :idea:

:rofl: :rofl: :rofl:

Det kan en av mina, han VÄGRAR att gå på rätt sida IN från hagen, däremot går han lika bra att leda på båda sidor. :D Det finns monster bakom husknutarna, och jag är ruskigt trög som inte fattar det. Att vi kör på exakt samma ställe och det går jättebra tar han inte hänsyn till. ;)

Ursäkta utviket... :o

Vilket bra inlägg.....den typen av avtal tänker jag inte gå med på som uppfödare (alldeles för luddigt)....vem ska avgöra om det är benbiten/fragmentet eller något annat som orsakar besvär i ett så diffust fall som ditt.
Nu känner jag uppfödaren väl och vi stog i alternativet att operera direkt men avråddes av vet då hästen var så ung och troligtvis skulle ju det lilla fragmentet försvinna helt inom ganska snar framtid. Detta är visst mycket vanligt på avkommor till just Spotlite Lobell, vet pratade om 80-90 % i den åldern. Vi beslutade då att ifall det skulle uppstå problem i framtiden och röntgen visade att fragmentet finns kvar, ja då bekostar uppfödaren operation.
Är det ett veterinärutlåtande som ska avgöra vem av er som ska stå för en ev. "uteslutningsoperation ?

Har haft en uppfödning med Birkelandsfraktur i bakkota.
Samma sak där....blir nog inget problem enligt veterinären....tränaren/leasingtagaren ville senare att vi skulle plocka bort benbitarna "ifallatt"
Hon opererades , men behöll sin lite speciella aktion även efter operationen (Arnaqueur-Spotlite Lobell).
Om operationen var till nytta eller ej har jag ingen aning om, men hade vi inte tagit bort bitarna skulle vi alltid ha funderat på dem.

En stilla undran till: Varför ingår inte röntgen av bakknäna i travarnas friröntgen ???
Det är väl obligatoriskt på ridhästsidan, eller har jag fått det om bakfoten ?
Enligt de studier jag har sett och vad veterinärer berättat så är det väldigt ovanligt med OCD i bakknäna på travhästarna medan det tydligen är bland det vanligaste ställena på ridhästar.

Detta är visst mycket vanligt på avkommor till just Spotlite Lobell, vet pratade om 80-90 % i den åldern

I vårt "Birkelandsfall" var Spotlite morfar...det kan ju förklara saken.
Hennes syster hade även hon ett fragment, men det försvann efter ett år (mf Spotlite kanske var boven i dramat där alltså ;) )...

Enligt de studier jag har sett och vad veterinärer berättat så är det väldigt ovanligt med OCD i bakknäna på travhästarna medan det tydligen är bland det vanligaste ställena på ridhästar.

Aha, är det så vanligt på ridhästar . Tackar för infon :bow: :idea:

Skulle Spotlite både lämna halshästar och "Birkelandshästar"...???

Det har jag inte hört .
Har bara haft 3 egna hästar med Spotlite som pappa och ingen av dem har haft halsproblem eller lösa benbitar. Vi kanske haft tur just när det gäller den saken ;)

"Birkelandsbitar" med honom som morfar däremot....stoet var utan, men inte hennes föl...eller också hade även stoet små fragment som riktigt ung, men som "försvann" innan vi hann röntga.

:rofl:

Åh, jag blev efterlyst!

Om jag klarade provet nu i eftermiddags så är jag snart Certifierad Kvalitetsrevisionsledare! :devil: Så roligt var det... En vecka på Bjertorps slott med MASSOR av god mat har troligen gjort att jag gått upp ca 2 kg... Det var dessutom tuffa dagar med schemalagt 8-19.30 och därefter trerätters middag :eek: så jag hann inte göra något annat än lära mig saker och äta.

Synd, för jag hade kunnat tänkt mig att byta ut en förmidags föreläsing mot fortkörning på Bjertorps gård som ligger en bit bort men det blev inget med det... Eftersom jag är ganska morgonpigg så stack jag ut på en 45 minunters powerwalk varje morgon vid kvart i sex. De som kör bil på småvägarna runt Bjertorps slott på morgonen såg ut som de sett ett ufo... :D

Till lösa benbitar, jag känner inte till någon färsk undersökning om lösa benbitar, men kan luska lite-återkommer. Det som jag, som är lite kunnig i statistik, vill kommentera är att man inte kan dra slutsatsen att lösa benbitar=en bra häst bara för att många bra hästar har lösa benbitar. Det kan vara fråga om ett "icke-samband", d v s hästar med gener som passar för att tävla i trav nedärver även till viss del även lösa benbitar. Det behöver inte finas något samband mellan lösa benbitar och prestation utan det kan även vara slumpen. Skulle gärna vilja titta närmare på den informationen och hur den är bearbetad och om/hur man säkerställt ett samband.

Själv har jag sett det som kan bli följderna av att inte hitta/plocka bort lösa benbitar-det var inte roligt och den hästen är nu död. Min egen är friröntgad ua.

:D Ja då har du haft tur, för många av spotlites avkommor har just problem med halsen.....men inte alla såklart

:D Ja då har du haft tur, för många av spotlites avkommor har just problem med halsen.....men inte alla såklart

Ja, vår senaste Spotliteavkomma är även friröntgad u.a...så vi måste haft "tur" med den "skräphingsten" :p

Solros:
Välkommen hem ditt "ufo" :D
Jag hoppas det framgår i mina inlägg att även jag tvivlar på sambandet lösa benbitar-prestation och vill ha mer fakta innan jag köper det sambandet. Låter heltokigt.
Ville få lite fart här på forumet ;)

Det kan vara fråga om ett "icke-samband", d v s hästar med gener som passar för att tävla i trav nedärver även till viss del även lösa benbitar.

Ja, så kan det ju vara. (så klok du är :) )
Man vill inte ha skräpet , men får det (ibland) på köpet när man tillåter en bra hingst verka i aveln trots OCD.

Det som intresserar mig nu är hur folk i allmänhet ser på lösa benbitar.

Vi uppfödare ansåg (på föreläsningen) att de unghästar som har lösa benbitar måste opereras innan försäljning om man ska få köparna intresserade , men föreläsaren ansåg att det är ett gammalt "tänk" och en överdriven rädsla för benbitar....nuförtiden skulle de flesta "stora" tränare/köpare inte alls bekymra sig över benbitar. Ställer de till besvär plockar man bort dem, inte annars.
Eftersom vi haft tur med friröntgen u.a de senaste 4 åren och inte behövt bekymra oss över just den saken tänkte jag att det kanske är vi som inte hänger med i svängarna utan tänker gammalmodigt, men så verkar ju även de flesta här på buke tänka :p :cool:

Själv har jag sett det som kan bli följderna av att inte hitta/plocka bort lösa benbitar-det var inte roligt och den hästen är nu död.

Usch :cry: . Var det den typ av benbit som det talas om här ....alltså en som fanns redan som 1-åring utan att ge sig tillkänna genom en galla eller hälta ?

Tillhör man de 3 av 100 som får besvär är det ju ingen tvekan om att operation "för säkerhets skull" hade varit att föredra, men tillhör man de (har inga siffror) som drabbas av komplikationer under eller efter operationen måste det vara en fruktansvärd upplevelse för ägaren....föreläsaren hade en häst som höll på att stryka med under operationen så där valde man ju fel åt andra hållet.

Livet är fyllt av val...ibland väljer man rätt ...ibland fel.

Senast ändrad av en moderator:

Jag reagerade på en mening du skrev där...

nuförtiden skulle de flesta "stora" tränare/köpare inte alls bekymra sig över benbitar. Ställer de till besvär plockar man bort dem, inte annars

Är man stor så "so what", hästen höll inte, jag har flera. Just den här pallade inte för träningen.

För oss små tränare/ägare så är det ju inte så enkelt, vi lägger ju ofta all vår tid och våra känslor i de hästar vi jobbar med och det blir ett fruktansvärt hårt slag om hästen skulle vara så sönderkörd att den inte går att använda (slipfåror i leden t. ex) .

Jag köpte ju en tvååring 1999 som vilat i ett halvår och varit knackig under hela inkörningen. Hon var ohalt efter 6 mån. vila men hade skitfula haser. Hon opererades. Man kan ju inte veta om det var benbitarna som störde henne men jag kan inte utesluta det eftersom hon aldrig var knackig senare.

Jo, men det där är ju inte mina ord och min åsikt...jag är också mån om hästarna ..och vi har opererat de hästar som haft lösa benbitar.

Jag är ju av samma sort som du....det vet du !?....ville bara klargöra det så att ingen här tror att jag gillar att chansa och utsätta mina hästar för onödiga risker :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror också att stammen kan ha betydelse för vad en stortränare väljer eller inte...t ex en e Viking Kronos och Oki Princess tror jag inte en benbit stoppar eller drar ner köpet, medans en medelmåttigt stammad ( som det finns "många andra" av) så väljer dom nog att antingen pruta eller avstå...det finns ju många faktorer som spelar roll eg när man tänker efter.

Mitt exempel var friröntad ua. Han var halt på vänster fram (hade aktionsproblem vid högre tempon, då kunde kan inte se hälta vänster fram) en liten markering rakt ut och ca 2 grader efter böjprov på knä och kota. Hela vänster fram röntgades och visade en ganska stor "lös benbit" i hovleden. Det fanns ingen galla där. Veterinären rekomenderade operation-detta var ju alldeles säkert orsaken och leden såg helt ok ut på röntgen så prognosen var god. Under operationen gjorde fynd av "slipfåror" i brosket och prognosen blev mycket sämre. Det blev aldrig heller bestående bra så att han höll för att tränas under mer än mycket korta period.

Detta var en helt underbar häst med mycket hög hjärt- och lungförmåga. Jämfört med andra hästar jag haft var han i en helt annan division... Jag är säker på att det hade blivit en jättefin tävlinghäst om han blivit opererad som ettåring. Benbitar i hovleder förekommer enligt min veterinär inte på rena amerikansktstammare travare, det är sällsynt men förekommer på fransak travare och ridhästar.

Jag vet faktiskt inte hur tränarna ställer sig till att köpa hästar med benbitar och när de tycker man ska operera. Ska se om jag kan göra en liten (helt ovetenskaplig :D ) undersökning hos några tränare.

Jag vet faktiskt inte hur tränarna ställer sig till att köpa hästar med benbitar och när de tycker man ska operera. Ska se om jag kan göra en liten (helt ovetenskaplig :D ) undersökning hos några tränare.

Förmodligen beror det på hur gärna de vill ha hästen (som Martha skrev) och hur insatta de är i benbitarnas olika typer,vilka som brukar ställa till problem, var den sitter osv osv....

Får väl kolla röntgenintygen på Elitauktionen i år och se hur det går för hästarna med anmärkningar.

Mina egna lär jag även i fortsättningen operera innan försäljning...eller sänka priset på. (har för ointressanta hästar :p )

Tack för era svar ...ledsen att jag kapade tråden :cool:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka