Avelsfråga...

falukorw

Trådstartare
Det börjar så smått bli dags för mig att skaffa ytterligare en hund. Jag vet redan vilken tik jag vill ha från och denna kommer att löpa i december. Uppfödaren kommer att para med den absolut bästa hanen (i mina ögon iaf) som finns idag.

Problemet är att jag ska köpa in en tik från den kombinationen för att kunna använda min egen hane på. Parar hon med den hane hon tänkt så är det samma hund som är farfar till min hane som är morfar till den tilltänka valpen.

Det är visserligen en super bra hund som dubblas men tror ni att det bli för nära? Blir alltså en kusinparning om jag kollat rätt? Hur skulle ni gjort?

Sv: Avelsfråga...

:confused: hur kan du veta innan tiken ens är född att de passar ihop extriört och mentalt:confused:
Har du någon sorts kristalkula eller vad?

Nej, det har jag inte men tanken är att jag ska kunna använda honom. Eftersom hanen bara är valp ännu och tiken inte ens är född så kan man självklart inte veta. Kanske grejar ngn av de inte ens hälsotesterna för rasen.

Men självklart så om jag köper in en hund så hoppas jag kunna använda den på mina egna. Sen vet man ju aldrig om det går eller ej. Man kan självklart ändra sig på vägen (av en eller annan anledning) men jag tycker att man kan ha det som utgångspunkt iaf.

:confused: hur kan du veta innan tiken ens är född att de passar ihop extriört och mentalt:confused:

Sånt vet man ju aldrig. Men man måste ju kunna planera och fundera inför framtiden.
Fungerar det inte när det är dax, så tänker man helt enkelt om.

Det är kanske bara jag som tycker det är fel ända att börja med att skaffa hanne och sedan tikar till honom, om man ska satsa på uppfödning….
Jag skulle istället försöka få tag i bästa möjliga tik valp gärna två.
Och använda någon hanne som passar dom när den dagen kommer.
Utvald noga och väl genomtänkt, man behöver deft inte ÄGA hannar själv, världen är full av hanhunds ägare som gärna lånar ut sin hanne.

Fördelen med att inte ha egen hanne är ju naturligtvis urvalet, så många fler att välja på!
Och att man kan ha olika hannar till varje kull.

När man haft ett par kullar och fått erfarenhet av blodslinjer och vilka som passar ihop med vilka, ja då om man vill av någon orsak ha en avels hanne, så kan man se sig om efter någon som passar in i ens avels målsättning.

Nåja det är kanske bara jag som tycker så…

Jag läste precis i Apportören 2/2008 (tror jag, slängde den precis) Per E Sundgren hade skrivit en artikel om att utrota sjukdomar. Att även om man har hälsoprogram mot en ögonsjukdom så finns det 29.999 andra gener att ta hänsyn till. Man vet inte vad som kan dyka upp. Det effektivaste för att hålla undan sjukdomar är att inte inavla. Då får man minst sannolikhet för att två skadade genpar ska träffa varandra och skapa något nytt fel.

.

Fördelen med att inte ha egen hanne är ju naturligtvis urvalet, så många fler att välja på!
Och att man kan ha olika hannar till varje kull.

Jag skulle självklart inte bara använda min hane om jag hade nån. Man kan ju använda andra hanar fast man har en egen.
Men jag förstår precis hur du tänker.

Till TS. Jag skulle nog inte skaffa en tik som är kusin med min hane som jag sen vill ha i avel. Då skulle jag välja något annat, så jag har mer nytta av min hane i framtiden. Eller så skulle jag kunna tänka mig att ta tiken, men inte använda hanen till just henne.
Finns säkert andra som vill använda honom när han växer upp :)

Jag har redan en avelstik som haft en kull valpar och det är där jag sparat en hane på foder.
Och jag anser inte att det är ett dugg konstigt att köpa in en tik som ev kan passa honom.
Och trots att jag är ung har jag varit med i ca 10-års tid kring avelsarbete, parning och valpning hos två olika kennlar (varav den ena har hållit på sen 70-talet). Jag har även dessa som backar upp mig och lämna sina åsikter.

Och bara för att jag har sparat en hane så kommer jag förmodligen inte använda honom mer än en gång till samma tik.

Precis min tanke också... Har hört av folk att det är okej att kusinpara även om jag själv helst vill utaval helt och hållet.
Blir nog så att jag väntar och ser vad det blir av den planerade kullen och finns det ngn som är lovande så får hon flytta hit. Sen kan jag ta beslut senare hurvida jag vågar chansa att para dem eller inte.

Senast ändrad:

Något av det roligaste med avel är ju att planera och fantisera om framtida avelskombinationer. Jag har drömmar för flera generationer framåt och går saker inte som jag tänkt mig så är det ju bara att börja om med planerandet och fantiserandet. Jag ser faktiskt inget fel alls i att skaffa en tikvalp som i alla fall på pappret fungerar avelsmässigt med den hane man redan har. Det är ju snarare korkat att inte kika på sådant om nu båda hundarna växer upp och blir lämpliga för avel.

Jag hör också folk säga att kusinparning är ok.
Gjorde en sån på avelsdata nu och jag känner att det är lite hög %. Men samtidigt. Kände jag att denna kombinationen kan jag inte bara motstå, så kanske...nä jag vet inte :D
Själv vill jag helst inte ha högre inavelsprocent än 2,5. Men planerar ju en kull som har 3,9 % och jag har velat hit och dit. Och tycker egentligen % är för hög.
Men just i detta fallet kan jag inte släppa denna kombinationen. Har haft den i tanke sen tiken var valp.
Både jag och hanhundsägaren har flera ggr sagt att dessa två vore väldigt roligt att ta valpar på. Vi bara känner att det känns så bra.

Men nu när jag tänker efter. Blir det en ren kusinparning på den parningen du tänker på?
Jag gjorde en ren kusinparning på avelsdata och fick då upp 7 % i inavel. Men var ju bara hanen som fanns på två ställen med den kombinationen du skriver om. Blir det en hel kusinparning då?

Grana som funderar och velar :)

Något av det roligaste med avel är ju att planera och fantisera om framtida avelskombinationer. Jag har drömmar för flera generationer framåt och går saker inte som jag tänkt mig så är det ju bara att börja om med planerandet och fantiserandet. Jag ser faktiskt inget fel alls i att skaffa en tikvalp som i alla fall på pappret fungerar avelsmässigt med den hane man redan har. Det är ju snarare korkat att inte kika på sådant om nu båda hundarna växer upp och blir lämpliga för avel.

Håller med. Fantisera om framtisdplaner i avel är jättekul :)

Vet faktiskt inte om det räknas som hel kusinparning... Båda hundarna har 0% i inavelsgrad var för sig och det är som sagt var farfar/morfar som blir desamma vid en parning. Ska kolla om jag hittar ngt liknande och testa en provparning jag också!

Något av det roligaste med avel är ju att planera och fantisera om framtida avelskombinationer.

Jag har drömmar för flera generationer framåt och går saker inte som jag tänkt mig så är det ju bara att börja om med planerandet och fantiserandet.

Jag ser faktiskt inget fel alls i att skaffa en tikvalp som i alla fall på pappret fungerar avelsmässigt med den hane man redan har.

Det är ju snarare korkat att inte kika på sådant om nu båda hundarna växer upp och blir lämpliga för avel.

Kan bara instämma helt i ovanstående!

*kl*

Hur mycket inavels % tillåter rasen?

Skulle tveka länge att göra en kusinparning om rasen har många sjukdomar. Lättare att dessa kommer fram vid inavel :crazy:
Men om % och sjukdomsbilden för rasen är ok så kör :)

Vet faktiskt inte om det räknas som hel kusinparning... Båda hundarna har 0% i inavelsgrad var för sig och det är som sagt var farfar/morfar som blir desamma vid en parning. Ska kolla om jag hittar ngt liknande och testa en provparning jag också!

Jag tror att är det inte hel kusinparning, så går % ner betydligt.
För på den parningen jag planerar så är det en hel kusinparning på ena sidan, men på andra sidan så är det bara en halv kusinparning. Och då gick ju % ner till 3,9 %
Om jag inte nu är helt ute och cyklar. Får nog kolla igen hur jag har det :angel:

Grana snurrig :p

Hmm...
Finns det inget ställe där man kan räkna ut det? Förutom avelsdata... Där måste ju hunden vara reggad för att det ska gå. Ska kolla om jag hittar ngt ställe!
Den gemensamma hunden kommer alltså att hamna 2 ggr i tredje led. Känns inte som att det är så nära. Men kanske är det iaf... *funderar vidare*

Nu har jag lekt lite till på avelsdata :D
Nu har jag kollat lite med mina hundar.
Men med den parningen du ska köpa av, så måste % bli lägre än den parningen jag planerar. Eller så blir den lika :p
För pappan till min kommande kull. Hans mormor är även farmor till tiken till min blivande kull.

Så kör på bara. Beställ en tik nu :D
För även om det blir några % inavel i första kullen, så tar man ju något helt annat nästa gång och även om man sparar något i den kullen som blir så kan man ju ta med 0 % inavel på den kullen.

Blir allt fel jag säger, så skyller jag på trötthet och huvudvärk :p:crazy: :angel:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 099
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 124
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 849
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 530
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka