Avelsförsäkring/foster-föl

Trissa

Trådstartare
För ett tag sedan upptäckte jag att mitt sto av försäkringsbolaget anses för gammal för att kunna teckna foster/föl-försäkring på. :mad: Däremot kunde man ha henne i avelsförsäkringen, som ger 10% av stoets livvärde i ersättning. En droppe i havet, med andra ord... Nu känns det ju som om man bör välja en hingst med levande föl-avgift, annars står man ju där vid en ev. kastning efter 90 dagar utan någon möjlighet att få ersättning. Hur gör ni andra som har äldre ston?
 
Sv: Avelsförsäkring/foster-föl

Jag foster/föl-försäkrar aldrig. Nån gång när jag använt hingst som man betalar på 90 dygn så har hingstägaren haft fosterförsäkring som ingått, då ingick mitt gamla sto fast hon var för gammal för att ha fått teckna enskild fosterförsäkring. Antar att hingstägarna får specialavtal eftersom det gäller ganska många ston.
 
Sv: Avelsförsäkring/foster-föl

Oavsett ålder på stoet försöker jag undvika hingstar som inte har levande föl avgift.
Dels för att foster och föl-försäkringar är så pass dyra i premier och dels för att jag helt enkelt har svårt att få tiden att räcka till för att kolla alla ston på 90-dygn eller vad som krävs. Betydligt enklare och billagare att ta hingst med levende föl.
 
Sv: Avelsförsäkring/foster-föl

Det låter kanske märkligt men jag har valt att itne teckna foster/fölförsäkring för något av mina ston oavsett ålder. Naturligtvis skulle det kunna komma att innebära en rejäl förlust för det fall alla skulle drabbas av virusabort under ett år.
Men..eftersom jag tycker premien är hutlöst dyr för det man vid maximal otur kan få ut av försäkringen har jag helt krasst räknat med att den kostnaden nästan täcker en kastning per år.

Det kan tyckas krasst ekonomiskt..men fölet kommer jag ju mista hur som helst...det råder tyvärr inte försäkringen bot på.
 
Sv: Avelsförsäkring/foster-föl

Just det, hos en del hingstar ingår ju försäkringen! Det hjälper ju till att begränsa urvalet ytterligare... ;) Jag funderade faktiskt på om den ingick även till äldre ston.
 
Sv: Avelsförsäkring/foster-föl

Hur gammalt är ditt sto?

Jag försäkrade min femtonåring förra året. Är det 16 år som är gränsen?
 
Sv: Avelsförsäkring/foster-föl

Du klarar dig ett par år till, 18 eller 19 är gränsen, beroende på vilket försäkringsbolag man väljer.
 
Sv: Avelsförsäkring/foster-föl

Kolla om du kan höja värdet på avelsförsäkringen med motsvarande del som premien skulle ha kostat på foster/fölförsäkring. På mitt bolag är premien för avelsförsäkringen ganska låg medan foster/fölförsäkring har dyr premie.
 
Sv: Avelsförsäkring/foster-föl

Jag är nästan helt säker på att Du kan få ut 10% av stoets försäkringsvärde även om hästen inte är avelsförsäkrad, dock max 3000 kr. Det var min seminstation som upplyste mig om det, men jag tror inte att så många känner till det.
 
Sv: Avelsförsäkring/foster-föl

Om jag har fattat rätt så har t ex A*ria plockat bort de 3000 kr ur den "vanliga" A1 i samband med att bolaget införde en kompletteringsförsäkring för avel för ston som har "flera användningsområden".

HeJe
 
Sv: Avelsförsäkring/foster-föl

Kan kanske vara så. Jag utnyttjade den 2004, men i ett annat bolag på två bokstäver.
 
Sv: Avelsförsäkring/foster-föl

Jag fosterförsäkrar inte, har nu egen hingst så jag behöver inte känna att jag förlorat massa pengar om något skulle gå snett vid dräktigheten. Mitt 15-åriga sto kastade för drygt en månad sedan, fick ut 10% av hennes försäkringsvärde.
 
Sv: Avelsförsäkring/foster-föl

Fick en jättebra deal med "min" hingstägare.
Om våran gammeltant ej tar sig, för vi komma igen gratis nästa år.
Antingen då med samma sto eller med annat sto (just med tanke på gammeltantens ålder)
mvh El
 

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 188
Senast: ginnies
·
Avel Har ett dräktigt sto med ca 100 dagar kvar till fölning. Hennes andra dräktighet, men inget levande föl. Den första (2012) slutade med...
2
Svar
21
· Visningar
4 856
Hästvård Stoet är inte mitt. Hon är vet vårds försäkrad i if A1 50 000:- + livdel. Jag står för alla kostnade som rör betäckningen och nu är...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 800
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 623
Senast: Myelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp