Avelsförbud på egen hingst?

Sv: Avelsförbud på egen hingst?

Jag har vidarebefodrat det mail jag fick av STC till Jordbruksverket och krävt besked på hur de ser på detta. Ska bli kul om jag får svar att se vilka DOM skyller på i sin tur.....

Det ska bli intressant, om man betänker det brev som JV hade skickat till STC i början av December.

Skumt, men en del av de STC-kritiska inlägg jag gjort är BORTA !!!!

det är inte alls skumt att dina inlägg försvinner
Det är inte okej att lägga ut personliga mejladresser till folk
Det är inte tillåtet att länka till bloggar och liknande, länkar ska generellt undvikas - får användas för fördjupning av det ämne man redan avhandlar i sitt inlägg.

följ forumreglerna så får inläggen vara kvar

Så det är dumt att länka till någon som vågar stå upp mot STC ? Jag anser att det är en klar fördjupning när en person vågar försöka reda upp röran som detta med "egenhingst-förbudet" innebär, vilket är vad vi avhandlade i denna tråd.

För att fördjupa sig lite kan man läsa svar på det mail jag fick från STC och skickade vidare till Jordbruksdepartementet på http://www.classicatg.se (är inte min site, men tillhör en annan som kritiserar hur detta sköts).

I detta mail kan man bl.a. läsa att

"Inom EU finns det bl.a. regler om indelningen av stamböcker och om vad som krävs för att få sin häst införd i en stambok samt om handel med hästar och om villkor för deltagande i hästtävlingar. Av regelverket framgår bl.a. att det är de stambokförande organisationerna själva, i det här fallet alltså STC, som förfogar över avelns inriktning. Varken Jordbruksdepartementet eller Jordbruksverket kan bestämma hur STC ska utforma t.ex. sin stambok eller hur organisationen väljer att utforma rätten för travhästar att delta i tävlingar. Dock måste STC:s bestämmelser naturligtvis följa de regler som finns på området inom EU. Jordbruksverket och Jordbruksdepartementet fyller här en funktion genom att försöka se till att de regler som finns inom EU efterlevs.!"

Skickade deras svar i sin tur tillbaka till STC som bara svarade att det var Jordbruksverket och inte departementet de diskuterar med.

Alla skyller på alla, och jag blir bara snurrigare....
Varför är det så svårt att få fram vad som kommer att gälla och vem som bestämmmer ???

Jag tror det är lättare om du ringer STC. Är Christina Olsson kvar så är hon lämplig.

Det är henne jag har kontakt med.

Fått info om att reglerna står kvar 2009 som det var 2008.

Däremet kan reglementet ändras 2010.

AM

Fått info om att reglerna står kvar 2009 som det var 2008.

Däremet kan reglementet ändras 2010.

AM

Vilket innebär?

Jag vill ha en noga kontrollerad avel och inte brunte bakom huset. Och att det skulle vara lättare att kassera hingstar som visar på mycket dålig nedärvning.
Så jag är lite kluven då det gäller "egen hingstar".

Att man får använda den egna hingsten till den egna märren..
Förutsatt att man betalat in en avgift på dryga 8 tusen..

"brunte" bakom hörnet kommer sedan att sålla bort sig själv.
Men "egen-hingstarna" bör ha åtminstånde kollats veterinärt.

Jag tycker att stoägarna skall bestämma vad dom vill ha.

AM

Håller med. Egentligen tycker jag att alla hingstar som ska användas i avel skulle avelsvärderas, så att de har en "varudeklaration" inkl vet. bes, men alla är "godkända" (Sålänge de inte har några defekter såklart.) Sedan lösa licens, som på något vis borde baseras på stoantal, betäckningsavgift el. dyl.
Låt sedan stoägarna bestämma vad de vill betäcka med. Att ha ickekvalificerade hingstar i avel tror jag är ett "ickeproblem". Markanden kommer att styra upp det där bra, det är min fasta övertygelse.

Håller med Via med att alla hingstar som ska användas i avel skulle avelsvärderas, så att de har en "varudeklaration" inkl vet. bes, men alla är "godkända" (Sålänge de inte har några defekter såklart.) Sedan lösa licens, som på något vis borde baseras på stoantal, betäckningsavgift el. dyl. Så är det ju för alla andra raser inkl galoppen som oxå är en ras med inriktning för första hand prestation.

Jag tycker att stoägarna skall bestämma vad dom vill ha. Alla tänker olika i sitt sätt att avla, vissa går bara på stam, andra på prestation, andra på mödernet, blodslinjer i kombination osv... Tycker Via har rätt där med vad det gäller att marknaden styr upp det själv!

Jag har själv en icke godkänd hingst till mina sto! Tycker han är minst lika bra som flera av de billigare hingstarna som är godkända och ute på maknaden!

Jo såklart men jag tycker allt att det skall vara kraftiga veterinär undersökningar på egen hingstarna på allvarliga nedärvbara fel. Same övriga veterinära fel.

Hej!

Fick det här svaret från STC idag, då vi också funderade på frågan om egen hingst eller icke, men inget om vad som skall hända sen, vilket jag frågade om, vad som gäller vid reg av avkomma född 2010...och vilka förutsättningar den får till att tävla...:confused: nån som hört nåt mer?

"För betäckning med egen hingst på egna ston 2009 (varmblod) gäller samma regler som de senaste åren. Vid frågor tag kontakt med Christina Olsson på Avelsavdelningen på STC.

Med vänlig hälsning
Svenska Travsportens Centralförbund
M Å
"

Hej!

Fick det här svaret från STC idag, då vi också funderade på frågan om egen hingst eller icke, men inget om vad som skall hända sen, vilket jag frågade om, vad som gäller vid reg av avkomma född 2010...och vilka förutsättningar den får till att tävla...:confused: nån som hört nåt mer?

"För betäckning med egen hingst på egna ston 2009 (varmblod) gäller samma regler som de senaste åren. Vid frågor tag kontakt med Christina Olsson på Avelsavdelningen på STC.

Med vänlig hälsning
Svenska Travsportens Centralförbund
M Å
"
Här är en lathund till den indelning som gäller för stamboken idag:

Stambokens avdelning I
I denna placeras alla avkommor födda 2007 och senare efter hingstar som:
• Godkänts i Sverige 2006 och tidigare; både uppstallade i Sverige och s k listhingstar.
• Godkända i avelsvärdering i Sverige.
• Uppstallas utomlands men avelsvärderats enligt riktlinjerna för den svenska värderingen.

Dessa avkommor har rätt att:
• Starta i Svensk Uppfödningslöpning, STC:s Unghästserie, Svenskt Travkriterium, Svenskt Trav-
Oaks, Stochampionatet, Svenskt Travderby och Derbystoet samt Breeders´ Crown.
• Gå premielopp som 2-åringar.
• Få del av uppfödarpremierna som utgår med 10 procent på insprungna pengar och med
maximalt 100 000 kronor på intjänade pengar utomlands.

Stambokens avdelning II
Avkommor födda 2007 eller senare till hingstar som:
• Bedömts ha ett lågt avelsvärde (kallades ”ej godkända” i det tidigare systemet).
• Hingstar som inte visats i en avelsvärdering vare sig i Sverige eller annat EU-land.

Dessa avkommor har rätt att tävla i Sverige. Däremot får de:
• INTE starta i svensk Uppfödningslöpning, STC:s Unghästserie, Svenskt Travkriterium, Svenskt
Trav-Oaks, Stochampionatet, Svenskt Travderby och Derbystoet samt Breeders´ Crown.

• INTE gå premielopp eller få del av uppfödarpremier.

Källa: asvt.se

Senast ändrad av en moderator:

Det är ca 300 föl som föds varje år efter "egen hingstar"... det föds ca 5000 TUSEN varmblodsföl per år...spelar det någon roll.. om jag inte får fram en bra avkomma så kommer den INTE att synas so what.. om jag nu vill ta ett föl på min hingst som "jag tycker om". Syns den på travbanan eller inte inte...Är jag inom en annan sport får jag ha korsningar hej babariba..och den kan gå hur bra som helst. Jag tycker inte att det är bra men.. Rent hypotetiskt Järsvöfaks betäckt med Ina Scot..den hästen är nog hejdundrande i ett kallblodslopp..eller.. Tar man hoppning så spelar det ingen roll vad det är för ras, huvudsak den kan hoppa och är max 1,48 i mankhöjden...om man är inom ponnyhöjd..

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 814
Senast: SiZo
·
Hästvård Lång historia kort, vi köpte en ponny förra hösten så detta har varit vår första sommar. Och det har varit en jobbig sommar. Han har...
Svar
0
· Visningar
586
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka