Avelsförbud på egen hingst?

Sv: Avelsförbud på egen hingst?

Funderar på samma sak men jag har heller inte sett om det kommit någon ny info.

Ingen info...... det är 6 dagar kvar på året... och de vill tydligen att det ska börja gälla 2009........... Smart av SJV !!

Du kanske ska skicka ett mejl till SJV, och fråga vad som gäller?

Pratade med dem dagarna före jul, och då visste de inte själva. De vill ha ett förbud, men så ska ju EU säga sitt.....

Ingen tycks veta när ett beslut ska tas, så jag fattar inte hur det ska kunna gälla från 1/1.............

Som sagt, tack för länken!
Det verkar ju mycket underligt att JV skulle införa avelsförbud med egen hingst, när det inte är så värst många år sedan bestämmelserna (för hästavel i stort) ändrades, så att man inte bara får betäcka egna ston med egen icke godkänd hingst, till att man nu får erbjuda icke godkända hingstar även till andras ston. Detta förefaller då som en helomvändning.
Hur avkommorna till dessa hingstar sedan skall registreras är ju upp till varje avelsförenings moderorganisation vilket väl är det kryphål STC hittills har lutat sig mot.

Frågan är ju vad som beslutas och när? Ska dom dra ut å det till i Maj eller nåt? Vad händer om jag betalar in hingstlicensen direkt i början av året och vad händer om jag betäcker mitt sto innan de kommit med något beslut......

Tacka inte mig för länken, ReMiracle skickade den till mig....

Märkligt att inget skrivs om detta någonstans. Såg i Ronden idag att Stefan Edin köpt fyra märrar för att betäcka med sin egna Hearth Boy Laday nu när han skulle gå i pension.

Ja, det var den regeländringen jag syftade på. 2005 stod det på länken, så det är ju inte precis ett gammalt regelverk.
Jag tror som du, att det är storebror STC som ligger bakom det hela.
Man kan undra i vems intresse? Är inte STC till för sina medlemmar?

knapplån

Det är INTE okej att lägga ut mejladresser eller andra kontaktuppgifter till specifika personer här, oavsett hur innehållsrika inläggen är i övrigt.

//städerskan...

Hugger närmsta knapp....

Svar till mig från STC....
"Det är inte STC som vill förändra vilkoren för egenhingstarna. Tvärt om kämpar vi för att behålla dem. Det är Statens Jordbruksverk som inte vill att avkommorna till egen hingst skall ha full starträtt. Dvs man får använda egen hingst men avkommorna fårinte starta i klassiska lopp och få uppfödarpremier etc, inget förbud mot användning som sådan.

STC har protesterat mot detta med skärpa och hoppades
staten skulle ändra sig. Dagen före julafton fick vi dock ett brev där de bland annat ånyo framförde att egenhingstarnas avkommor inte ska ha full starträtt. STC kommer att protestera mot detta även denna gång men hur det slutar vet vi inte i dagsläget.

Vi har framfört till Jordbruksverket precis det du säger med, dvs MÅSTE de tvinga oss att ändra så behövs definitivt en övergångstid."

:confused::confused::confused: Jag bli tokig(are) !!

KL

Nu får ni allihop ursäkta mitt grova språk..

MEN vad fan har Jordbruksverket med detta att göra??????
Varför skulle t.ex Wibbes avkommor ej få tjäna pengar på samma sätt som en Viking Kronos unge???
(Nej. Wibbe lever inte mer. Var ett exempel)

Skall travsportens avel snart bara styras av skrivbordsfolk??

Då kan dom sätta igång och gallra bland övriga sporter också.

Alla hopphästar skall vara äkta och över 170.
Alla gotlandsruss skall ha svart man..
Dressyrhästarna skall ha dokumenterade hingstar i 10 led.
Enbart rasrena araber med GODKÄNDA pappor får gå distansritt.
Osv...

Finns det någon som kan förklara VARFÖR JBV INTE vill att vi skall använda egna hingstar???

Puckon :mad::mad:

AM (förbannad)

Fortsätter på din inslagna linje....

å sen ska de jävla puckona ha betalt också när jag betäcker mitt eget sto med min egen hingst. :mad:

Träskallar

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 814
Senast: SiZo
·
Hästvård Lång historia kort, vi köpte en ponny förra hösten så detta har varit vår första sommar. Och det har varit en jobbig sommar. Han har...
Svar
0
· Visningar
586
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka