Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Spännande att du vs Jan Brink kan avgöra att den hästen inte kommer räcka till. Hur många grand prix-hästar har du utbildat och hur många årgångschampionat och bruksprovshingstar har du tagit fram? Tycker att spekulationen är rätt intressant. Jag personligen tycker att JJ Rayban och Isac spelar en helt egen division än resterande!
*kl*
Och så finns det hästar med en massa kapacitet som är jättesnälla och trevliga att hålla på med också.
Förlåt, jag kunde inte låta bli.
Jag tycker dessa diskussioner om stora hästars temperament är så intressanta. Jag köper fortfarande inte att kapacitet = knasig, jag gör bara inte det.
Var har skrivit att jag har avgjort att hästen inte kommer räcka?
Jag skrev att det kan man bara spekulera i och att jag personligen inte tror det.
Du tror väl inte att Brinken sitter och säger att denna hingsten kommer inte räcka även om han nu skulle tycka det eller inte.
Det enda jag kan tro är att Jan Brink är mån om sitt varumärke och jag tror faktiskt inte att han skulle ha hingstar i sitt stall som han inte tror på. Han har vid flertalet tillfällen sagt att Rayban är en världshäst, menar du då att han står och ljuger folket rakt upp i ansiktet? Det tror faktiskt inte jag för det vore förödande för honom som företagare om inte annat sen tror jag att han har en rätt stor yrkesstolthet också.
Hur blev mitt inlägg till att jag påstår att Jan Brink står och ljuger folk rakt upp i ansiktet
Han trodde Biggles skulle bli en världshäst också, kommer han bli det? Troligtvis inte....
Man kan aldrig sia om vad som kommer ske i framtiden, man kan bara spekulera och tro.
Någon sa tidigare att majoriteten av ryttarna i Sverige är hobbyryttare som inte kan hantera de här svåra hästarna, så må vara sant. Men inte tusan ska vi behöva backa vår avel för att ta fram "tråkiga" hästar för att det är där målgruppen finns? Däremot är det självklart upp till stoägarna att göra kloka hingstval med tanke på vad de själva har för sto, med hänsyn till temperament, exteriör m.m. Sedan tror jag dock att många av hästarna som visades är ursnälla och hade passat vilken hobbyryttare som helst, tror snarare det är en bråkdel som endast är passande för proffs.
Jag tror som någon tidigare sagt att bekymret inte ligger i att de nu framavlade hästarna är svåra utan att potentiella köpare letar fel sorts hästar, de vill ha de där spektakulära gångarterna som de många gånger senare inte kan hantera. På annonsmarknaden tycker jag det kokar över med medelmåttor som säkerligen passar utmärkt för kleti och pleti. Så att vi ska börja avla med sikte på att ta fram sådana hästar tycker jag vore bra tråkigt.
Eftersom du skriver att du inte tror att han skulle säga om hingsten inte räcker hela vägen så innebär det att han isf skulle ljuga då han säger sig tro att han ska bli en världshäst. Han säger hit och dit men förstår du vad jag menar?
Biggles går iaf GP sen ska de väl ha en ryttare som är en världsryttare för att nå dit?
Men vilka egenskaper är det Rayban saknar som du känner till men Brinken har missat, du har fortfarande inte svarat på det?
*kl*
Och så finns det hästar med en massa kapacitet som är jättesnälla och trevliga att hålla på med också.
Förlåt, jag kunde inte låta bli.
Jag tycker dessa diskussioner om stora hästars temperament är så intressanta. Jag köper fortfarande inte att kapacitet = knasig, jag gör bara inte det.
Dock ska jag medge att just istadighet är ett sådant beteende som gör att jag lägger den hingsten på minnet och sätter det beteendet på hingstens "minuskonto". Jag är petig med temperamentet till de ston jag har i avel. Är det en ung hingst så hoppas jag att han bättrar sig med åren och gör han det kanske jag väljer att använda honom någon gång i framtiden.