*kl*
Har själv varit och tittat på dressyren; 5-åringarna igår och på 4-åringarna idag hittills.
Igår tyckte jag att domarna dömde mycket bra, höll med dom i mångt o mkt utom på 3-4 hästar. Idag däremot - fattade absolut inte vad dom höll på med.
Det gick inte ens att gissa sig till vad de skulle säga. På ena ekipaget kunde de påpeka o dra ner på poängen för lite orolighet i mun på hästen vid 2 tillfällen under ritten -> för att vid nästa ekipage inte ens ta upp att hästen varit ÖPPET isstadig
. Tyvärr sammanföll detta flertalet gånger i samband med kända ryttarnamn. Man satt stundtals och var fruktansvärt frustrerad (milt uttryckt!) över detta öppet favoriserande. Man var farligt nära att ropa ut ett bu-rop vid några av de gångerna (även när de totalt förbisåg tydligt synliga goda kvaliteer hos hästar under helt okända ryttare).
Blir väldigt besviken när domarna dessutom inte ser Grand Prix-kvaliteerna hos ett antal av hästarna. Blev glad när de tog upp det i samband med MJs Don Schufro-häst (ingen lätt häst men mkt märkbart att den har förutsättningar för Grand Prix). Sen kläcker de ur sig till ett anant ekipage som för mig såg mkt lovande ut för att kunna gå Grand Prix - "Ja den är ju något nervig idag". Ursäkta men nerv hoppas jag inte ska ses som ngt negativt (finns alltid varianter att diskutera), för min del såg jag det som en positiv nerv (medhåll av läktargrannarna) som skulle komma bli en stor fördel i Grand Prix för hästen.
Tyvärr premieras istället ofta de coola, lugna, totalt avslappnade. Utan nerv, trycket som krävs för de höga klasserna. Vill vi verkligen främst ha hobbyhästar/tävlingshästar upp till LA/MsvB? Är det dom som ska komma dit o visas och så får Grand Prix-ämnena stanna hemma i väntan på att domarna ska kunna se kvaliteerna vid högre ålder?
Citerar Helena Lundbäck - "Booooring!"
Krisse: Håller helt med dig om att Bellman har utvecklats mkt fint i på rätt håll. Däremot känner jag mig skeptisk till en annan sak som jag funderat en hel del över - är det verkligen sådana här hästar vi vill visa upp internationellt? Visst ser det mjukt o trevligt ut, men har inte alls de gångarterna som idag krävs för att hävda sig utomlands. Med tanke på hur långt ner han kom på UnghästVM så är det synd att vi inte har fler som är bättre än honom o som då kunnat hävda sig desto bättre på UVM.
En tanke helt enkelt
Håller helt med dig om Bellagio, ångrar inte det hingstvalet ett dugg
! Bilder kommer på honom senare
Va tråkig reklam för Maserati att hans helbror Morgan blev så totalt isstadig idag att SS var tvungnen att hoppa av och utgå. Snygg modell annars o har hört gott om honom hittills. Undrar varför det hände, SS verkade beredd?
Igår - glad efteråt. Idag - upprörd pga domarna. Ingen bra sinnesstämning att tentaplugga i, haha
!