Avelsbedömning?

Sv: Avelsbedömning?

Ja visst kan man testa, i de fall man anser sig ha en tjock plånbok. För oavsett vad man själv tycker, så är det ju inte säkert att avelsdomarna ser det på samma sätt. De erfarna tränarna ser redan från början om hästen har det som krävs eller ej, och de ser ofta också hur mycket träning det ev kan bli tal om.

Jag förstår vad du menar med om en duktig ryttare sitter på eller inte, MEN min synpunkt är också den att de svårridna hästarna finner man med största sannolikhet hos dem som kräver mycket träning för att få bra/godkända poäng i varje fall ridmässigt. Föstår du mitt synsätt med mycket träning innan?

alltså jag tycker det är lite fel det här med att jätteduktiga talanger visar hästarna men sen e de ju vi vanliga människor som ska ha hästarna ju...

Om du tycker att det är fel, så visar du din häst själv. Min erfarenhet är dock att vi vanliga dödliga inte får ut hästens verkliga kapacitet under en visning, oftast beror detta på ren orutin. Som den vanliga dödliga är det inte konstigt, vi lever ju inte precis med tävling och visning, och det gör att vi i regel blir oerhört stressade och nervösa vilket ger en negativ klang i hästen. Det är ju inte vad som behövs vid dessa tillfällen.

men försöker man visa själv har man ju inte ens chans mot den tuffa konkuransen och då kan man lika väl skita i att visa helt eller låta en duktig tränare visa...

Det har ju inget med konkurrens att göra, det har med vad hästen har för kapacitet. Domarna dömer vad de ser, har man inte förmågan att visa hästens verkliga kapacitet så brukar man inte ha en chans nej. Detta kan man se vid de olika avelsbedömningarna, ena gången kommer enstaka i stamboken medan nästan en hel dröse osv. Allt hänger på vad det är man visar, har hästen den kapacitet som krävs?

Siffrorna anger en ungefärlig ärftlighet, te x om en häst får 9,5 för pass så har den hästen en väldigt snabb och mycket säker pass. Med stor sannolikhet kommer hästen att nedärva detta till sin avkomma, men i hur stor grad är ju svårt att veta. Avkomman får ju inte per automatik 9,5 för pass bara för att någon förälder har det.
Det kan också vara en bra siffra om man har ett sto som har mycket svårt för tölt, då vill man ha in lite mer lateral i sin avkomma.

Alltså siffrorna kan vara en bra ledning för att försöka kompensera ev brister hos stoet, med lite tur som får man detta tillgodosett.

för vi vanliga e ju inte så duktiga att vi kan rida hästarna så bra som de duktiga tränarna och HUR vet vi vilken hingst som kommer passa vårt sto om vi inte ens vet om den passar oss eller hur den är att rida? det enda vi ser är siffror och en bild på en gubbe och en häst som lyfter jättefint:crazy:

Då ber man om man får se hingsten riden hemma eller om man själv får provrida, som du t ex fick göra med Glampis mamma och hennes släktingar på gården. Först då kan man ju göra sig en egen bedömning av hur den hingstens lynne är t ex.

Jag hoppas ingen stoägare skickar iväg sitt sto till en hingst man bara sett på bild :crazy:.

jo men hur ofta händer det då?.
tror knappast hingsthållaren visar hingsten riden/låter vem som helst rida såfort ett sto kommer för betäckning...tyvärr är det nog inte verkligheten även om den skulle varit så ju.

har iaf inte hört folk säga att de fått rida hingstarna de betäckt med.

jag ska inte säga något ska få testa Glampis pappa men tror knappast det är alla som får testa sina föls pappor tyvärr.

ston är ju av någon anledning inte lika mkt "värda" så där går det alldeles utmärk att få rida dem och jag förstår inte riktigt det där med att ston inte skall behöva vara så bra för att gå in i stamboken lixom stoet är ju minst lika viktig som hingsten för en bra avkomma.

folk verkar tro att hingsten är huvudsaken iaf hobbyavlare. ett dåligt sto och så en bra hingst blir en super avkomma...eller inte.
speciellt ston med dåligt lynne verkar vara attraktivt att avla på, de kan man ju inte rida så de kan man avla på istället. nej vadå nedärvs lynne och jaså är det stoet som präglar och lär fölet hur den ska bete sej....döhh.

blir så sur när man ser att folk avlar på ston som är trangelmärkta, har spatt, eksem osv varför inte bara ta ett friskt sto och avla på?
alla ston behöver faktiskt inte få föl bara för att de kan.
det är nackelen med att ston inte kastreras.
alla verkar tro att såfort det är ett sto så ska de avlas kvittar hur dålig den är osv.

blir lite smått sur hihi....och trött på att folk aldrig lär sig.
det är ju framtidens islandshästar vi snackar om ju. vem vill ha hästar som sparkas, bits, bockar osv då kan vi ju lika väl gå över till vanliga raser;)

ja undrar va de tycker på island om hur avlare(mestadels hobbyavlare alltså som inte vet bättre) beter sig här i sverige. där har de iaf vett att inte avla på ston som beter sig illa osv. de tänker lite långsiktigt.

i sverige tänker vi, stackars lilla föl jag ska rädda dej till varje pris även om det varit bäst att du svaga individ inte överlevt eftersom det är naturens gång att de starkaste skall överleva.
här är vi ju helt hysteriska, hästarna klarar oftast fölningen själva och om fölet inte är tillräckligt starkt så dör den tyvärr.

men nu säger jag inte att man skall skita i att behandla ett sjukt djur såklart man måste försöka men jag tror folk är lite för hysteriska och stona får ju inte ens föla i fred för gud skull utan ska stängas in i boxar osv..

NEJ nu flöt jag iväg ursäkta...e så himla trött jobbat natt 3 nätter i rad nu så ta inte detta inlägg på allvar haha.

Det är därför man bör passa på och smyga runt när man exempelvis är på tävlingsplatser och liknande. Hur beteer sig hingsten vid hanteringen, framridningen, på banan osv. Man kan även kolla på avkommorna, de säger också väldigt mycket om hingstens förvärvning och karraktär. Därifrån så får man besluta om hingsten i fråga är något för just mitt sto och om avkomman skulle kunna uppfylla mina avelsmål och ambitioner.
Men 100% säker kan man aldrig vara Gullan, det här med avel är ibland som ett lotteri även om vi kan jobba på att förbättra oddsen med de verktyg vi har att tillgå.
Ingen mening att reta sig på folks val av avelsmaterial det kommer alltid att finnas folk som avlar på skit precis som det finns folk som skaffar barn och sedan skiter i dem:(, vill dessa skräpavlare rida på "B-hästar" så låt dem göra det. Vi som vet bättre kan ju hålla oss till "A-klassarna" av superklass:D
Sen kanske att skräpavlarna en dag kommer i kontakt med en "A-klass" häst och fattar vad de missat under alla år. Många vet faktiskt inte vad kvalité är, de har helt enkelt aldrig fått chansen att prova på utan dragits med ex. svårridna grisepassare och tagit detta för norm.

Senast ändrad:

Nu drog du alla hingsthållare/ägare över en och samma kam. T.ex. Sibelius visas riden för stoägarna och jag har t.ex. fått rida Veigar (utan att jag skulle ha ett sto på betäckning) och vet att stoägare har fått prova honom. Men jag har ju bara erfarenhet om hur de gör där nere men skulle tro att vissa andra hingsthållare visar hingstarna ridna och man vill se det ..

Fast inte ens Lotta och Gisli låter nog vem som prova sina guldklimpar;). Man får helt enkelt finna andra vägar för att samla information om de hingstar man har som kandidater till sitt sto, för det är väldigt få hingstar som man får provrida idag och det förstår jag fullt och helt.
Jag tycker det är toppen med alla dessa hingstuppvisningar som finns idag. Super bra!

Nejnej. Det har jag inte sagt heller men det var första gången jag var där och ändå fick jag rida Veigar. Men jag vet iaf att de visar sina hingstar för intresserade stoägare :)

Nejnej. Det har jag inte sagt heller men det var första gången jag var där och ändå fick jag rida Veigar. Men jag vet iaf att de visar sina hingstar för intresserade stoägare :)

Ha ha de kanske försökte kränga Veigar till dig:D
Jag tycker det är toppen att de tar sig tid och visar sina hingstar, det är verkligen inte alla tränare och hingsthållare som har tid eller möjlighet att göra det för enskilda privatpersoner.

Nej, men fler borde nog göra det :) (ta sig tid att visa hingstarna alltså), även om man kan se många hingstar i andra sammanhang, typ tävlingsbanan m.m.

Fast jag upplever nog att vill man se hästen riden på hemmaplan så är de flesta inte omöjliga. Jag fick t ex rida Atgeir, en verkligt urmysig kille. Men självklart kan man inte begära att populära hingstar som Askur, Spuni m fl som har 40-50 ston per säsong inte går att få provrida, men så populära hingstar har man ju oftast chansen att se på tävlingsbanor eller uppvisningar. Som Die_Frau sa så får man passa på att kolla runt hur hingsten är i hantering osv på tävlingsplatser.

Du har ju tur att Glampis uppfödare inte är så stor som kan erbjuda den möjligheten. Att få prova hans mamma, mormor och sen även Grásteinn är ju kanonbra.

Du drar det lite åt ett extremt håll. Seriösa uppfödare har stenkoll på sina ston, har de flesta bedömda och matchar dom med rätt hingst. B-uppfödarna, som Die_Frau nämnde, kanske använder lite halvdana. Men det kan också vara så att de aldrig fått chansen att få se de där riktigt flotta stona. För dom är ju deras ston de bästa, enligt de själva. Men att ha ett riktigt bra toppsto kostar lika mycket som att ha ett dussin halvbra.

Ny forskning visar att t ex eksem ärver sig till 30%, 70% är miljöpåverkan enligt forskarna på SLU. Du såg ju Ia och Dennis Ásdis, stoet som gick med Diva som hade eksem, hon har ju kanonbra meriter och då kan det vara "värt" att betäcka henne. Hon har ju bra egenskaper man vill ta vara på.

Du förskönar nog bilden lite utav Island. Förr när hästen där var ett arbets- och transportredskap slaktade de ut de hästar som betedde sig illa eller hade dåligt lynne. I dag är det inte så i lika stor utsträckning. Bla Saer som nämndes i gångartstråden (tror jag?) har rykte om sig att ge lite bångstyriga avkommor. Men så har han 9.05 i ridegenskaper, och hel drös bedömda avkommor. Rätt bra på att nedärva sina egenskaper med andra ord.

Sen kan jag hålla med dig om att vi i Sverige är lite blödiga när det gäller slaktfölen från Island. Men det får nog vara en helt annan diskussion tror jag ;).

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
481
Senast: Fetaost
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 720
Senast: Amha
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: Squie
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 210
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka