Avelsbedömning?

Gullan86

Trådstartare
det verkar som att det inte är nånting man pratar om så därför tänker jag fråga:p

vad Kostar det egentligen att träna hingsten/stoet inför visnining och under själva visningen?

vad vill de bästa ha och hur billigt kan man komma undan?

Sv: Avelsbedömning?

Bra frågor! Jag undrar också nämligen... :)

Syrran bor i danmark, hon har haft sitt sto hos en bekant till henne (killen som hon även köpte stoet ifrån). En månads träning + visning gick på 8500 kr. Då har hon tränat mycket själv innan han fick hästen också.

Har försökt läsa runt lite på internet om detta och tror det brukar ligga mellan 5-10 000 kr i månaden för träning, hingstar brukar vara de som är lite dyrare att ha i träning. Skoning brukar tillkomma och även avgift för själva visningen. Vet faktiskt inte vad själva visningen kostar.

Billigast kommer man ju undan om man är såpass duktig att man kan träna och visa sin häst själv. :D

Senast ändrad av en moderator:

Det spelar ju även stor roll om man ska visa en hingst eller ett sto. Hingstar är oftare mycket dyrare att ha i träning. Beroende på land, vilken tränare och hästens kön så får man nog räkna med runt 5000-15000kr i månaden.
De flesta tränare tar sedan mellan 1000-7000kr för att visa hästen.
Sen är det andra omkostnader som tillkommer för exempelvis hingstarna som ska DNA typas, spattröntgas, betäckningslicens osv.
SIF vill i år ha
Avelsbedömning
Hingst (2 år – 4 år BLUP >115) kr. 1000
Hingst (3 – 4 år BLUP 110 – 114) kr. 1500

Hingst (4 år och äldre) totalbedömning kr. 2000
Hingst exteriört kr. 1500
Besiktningshingstar kr. 1000
Sto exteriört kr. 1000
Sto (4 år och äldre) totalbedömning kr. 1800
Valack kr. 500

Tillstånd
Betäckningslicens kr. 3000

Därtill tillkommer uppstallning under bedömningen.

Så ja det gäller att vara stadd i kassan om man inte kan göra större delen av jobbet själv.

Det måste vara gamla uppgifter du hittat.

Ston kostar 2600 kr att totalbedömma.
Hinstar 2800 kr
Valacker 1300 kr

gaski: det är inte jättevanligt att visa valacker och man gör det främst för föräldrarnas skull (BLUP, premiering).

Nu i helgen visades en valack - femåriga Gnyfari från Herresta (e:Solfari från Oviksfjällen) och fick 7,99 tot!
Underbar häst!

/Malin

Nu i helgen visades en valack - femåriga Gnyfari från Herresta (e:Solfari från Oviksfjällen) och fick 7,99 tot!
Underbar häst!

/Malin

Var det den som Johanna red på Runsten som är u:Hrönn? Trodde han var hingst. Jättefin häst!

I priset hos tränaren brukar allt utom skoning/veterinärvård ingå i själva träningpriset.

Sen tror jag att man kan hitta billigare träning, kändisarna kostar naturligtvis mer, för de kan ju ta betalt, men jag tror säkert att man kan hitta riktigt bra tränare bland dem som inte är kända också. Billigare behöver nog inte alls betyda sämre.

Om man känner att man kan träna hästen själv så finns det rådgivande bedömningar man kan gå på innan man bestämmer sig för att visa hästen på riktigt, detta är kurser som anordnas bl.a genom avelsföreningen Idunn. Idunn anordnar även avelsvisarkurser för dem som funderar på att visa sin häst själv.

Det var därför jag skrev att uppstallningskostnad tillkommer, kan ju eventuellt skilja mellan bedömningsorterna:). Alla siffror är hämtade från SIF:s hemsida.

Nej Gullan man skriver inte gärna ut vem som tar vad:D och så ska man tänka på att priserna oftast är inkl. moms (ev. exklusive i vissa fall) så är man företagare så kan man dra av momsen på tjänsten man köper av tränaren. Är du intresserad av att anlita en viss tränare så föreslår jag att du kontaktar denne i fråga och hör dig för om kostnaden för träningen. På vissa av tränarnas hemsidor så finner du även priserna och träningskontrakt utlagda.

Hur lång tid hästen behöver vara i träning beror naturligtvis mycket på hästens talang och mottaglighet för träning + hur mycket ägaren kan utföra själv av grundarbetet.

Men allt är relativt och om tre år när det är dags att rida in din hingst så har säkert siffrorna rört på sig, vissa tränare fallit bort och andra tillkommit. Tyvärr är det ju så att flera av de absolut bästa jobbat otroligt hårt och många av dem lägger av då det inte är värt de vare sig med tanke på deras fysiska hälsa eller rent ekonomiskt. Så det är viktigt att nya fräscha och duktiga tränare tillkommer.

Underbar häst!

/Malin[/QUOTE]

Va roligt när fina valacker visas, fler borde göra det.

Underbar häst!

/Malin

Va roligt när fina valacker visas, fler borde göra det.[/QUOTE]

hihi hade man haft några miljoner över hade jag garanterat visat min valack e: Hrimnir från Ödmården hade varit spännande på skoj att se vad han hade fått för bedömning med en riktigt duktig tränare och ryttare på ryggen.

Senast ändrad:

Lånar lite av din tråd Gullan, Hoppas det är ok ;)

Vad är gränserna för hingstar och ston att komma in i första och andra klass ?

Lånar lite av din tråd Gullan, Hoppas det är ok ;)

Vad är gränserna för hingstar och ston att komma in i första och andra klass ?

Ston stambokförs när totalpoängen är minst 7.50 eller högre, för hingstar gäller totalpoäng av 7,75 eller högre.

*KL*

Man får räkna med en kostnad av totalt ca 100000 kr för att ta fram en hingst, detta pris är ungefärlig och kan bli lägre om hästen är talangfull och avsevärt högre om hästen kräver mycket träning.
De mer kända tränarna kommer att titta på hästen först, de tar inte en häst till bedömning som de ser att de kommer att misslyckas med. Får man det utlåtandet, lönar det sig knappast att anlita någon mindre erfaren. Om en riktigt erfaren tränare säger nej, så beror det på att hästen inte besitter kapaciteten och det blir liksom att slänga pärlor för svin.

Men här gör vara och en som man vill, att pressa en häst in i stamboken på futtiga marginalen brukar inte betala sig. Antagligen vill man ha ston till denna hingst för att täcka kostnaderna som tillkommit för träning och visning, idag finns så mycket bra hingstar ute på marknaden och för de som ligger marginellt över stambokspoäng och inte bidrar med det där AHA får sällan eller aldrig några ston.

*KL*

Man får räkna med en kostnad av totalt ca 100000 kr för att ta fram en hingst, detta pris är ungefärlig och kan bli lägre om hästen är talangfull och avsevärt högre om hästen kräver mycket träning.
De mer kända tränarna kommer att titta på hästen först, de tar inte en häst till bedömning som de ser att de kommer att misslyckas med. Får man det utlåtandet, lönar det sig knappast att anlita någon mindre erfaren. Om en riktigt erfaren tränare säger nej, så beror det på att hästen inte besitter kapaciteten och det blir liksom att slänga pärlor för svin.

Men här gör vara och en som man vill, att pressa en häst in i stamboken på futtiga marginalen brukar inte betala sig. Antagligen vill man ha ston till denna hingst för att täcka kostnaderna som tillkommit för träning och visning, idag finns så mycket bra hingstar ute på marknaden och för de som ligger marginellt över stambokspoäng och inte bidrar med det där AHA får sällan eller aldrig några ston.

intressant.
men man ska väl aldrig säga aldrig heller, utan för att vinna måste man ju sattsa så att säga.
skulle alla tänka "nej de finns så himla många bra hingstar så det är ingen mening" då skulle de ju inte finnas några hingstar lixom.
man måste ju testa om man tror på hingsten.

men det är mkt bra tycker jag att de skickliga tränare tackar nej eller iaf ger sitt utlåtande om hingsten för det säger ju mkt.

men sen är det ju så oxå vilket jag funderat på, en hingst som får mkt höga poäng NÄR en skicklig tränare sitter på betyder ju inte att den hingsten nedärver det den ska eller att en "vanlig" dödlig person kan rida hästen/dens avkommor ens i närheten av så bra som det såg ut på visningen förstår du?.

alltså jag tycker det är lite fel det här med att jätteduktiga talanger visar hästarna men sen e de ju vi vanliga människor som ska ha hästarna ju...

det hade ju egentligen varit mer spännande att se en vanlig människa rida hingstarna lixom.

men försöker man visa själv har man ju inte ens chans mot den tuffa konkuransen och då kan man lika väl skita i att visa helt eller låta en duktig tränare visa...
tycker det är lite synd att det är så.

för vi vanliga e ju inte så duktiga att vi kan rida hästarna så bra som de duktiga tränarna och HUR vet vi vilken hingst som kommer passa vårt sto om vi inte ens vet om den passar oss eller hur den är att rida? det enda vi ser är siffror och en bild på en gubbe och en häst som lyfter jättefint:crazy:

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
481
Senast: Fetaost
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 720
Senast: Amha
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: Squie
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 210
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Hjälp