Sv: Jag reagerar på er definition av en elit häst
Jag reagerar på er definition av en elit häst.
I mina ögon så är den mes perfekta hästen ur alla synvinklar beskriven så här.
i bakre partiet en bodybuilder typ Samuelssons,
i mitten vill jag ha en elitgymnast eller 10 kampare,
i frambenen en dansös och
i huvudet en Einstein som kan räkna ut vad jag vill, får jag dessutom önska mig en dagisfröken som förstår mig vore det underbart.
Skämt åsido en bra tävlingshäst har utstrålning och den kommer inte av nerver utan, för att hästen har det där oidentifierbara charisman som man föds till.
En nervig, hispig, mm. Tävlingshäst/ponny kommer inte långt.
Vi vill ha slitstarka och välväxta hästar/ponnyer som ger en hållbarhet och uthållighet, med stabilt psyke och charisma. En sådan häst kommer man långt med oavsett rytare.
Man talar om vinarskalar typ Caisa Bergqvist mf. Om de hade beskrivigts som denna tråd har definition elit hästar/ponnyer.
Närvar ja, men kontrollerade och en enorm vilja.
Charisman säljer en fölunge med mediokert utseende. Han har DET.
En hispig häst är allt anat en lät sålt oavsett hur snygg han är.
Jag har tävlat för länge sedan på egen ponny med stora drömmar.
De jag kom längst på var just en psykiskt stabil ponnyer. Någon som man kunde finslipa detaljerna i dressyren med och som gav sig på sådana hinder som till exempel vithinder i solljus på utomhus bana. Såpas trygg och stark i psyket, ger resultat. RESULTAT är det som räknas på tävlig. Hemma är en trygg och god kamrat det som RÄKNAS.
Den hispiga även om man inbillade sig att alla såg upp till en för att man red den var oftast ett upp och ett i minne och fullständigt hopplös att få över ett hinder den anset vara farligt. Dressyren ska vi inte tala om, Harkel, host och hästen far upp med huvudet och flaxar, snygg samling och höga poäng? Tror inte det.
Att driva djur kräver också stabilt psyke för att detaljerna ska funk.
Hästar som ben eller muskler inte funkar på tävlar inte bra och är inga goda kamrater på skogslufsen.
En av mina stora favoriter inom ridning i dag är att skritta ut i naturen och se vilda djur.:smirk:
En av min favorit har varit högt värderad och tävlat internationellt han hette Ivigtu
och var godkänd hingst. I dag heter favoriten Klinta
och hon är ett duktigt avels sto. Jag hoppas att Homme d'Honneur ska bli lika trevlig skogslufsare.
Oftast avgör hanteringen och meniskerna runt hästen/ponnyn hur den fungerar.
Vist har hästar liksom vi olika temperament men hantering och utbildning är avgörande för hur de fungerar.
Det är inte många som jobbar gratis vad jag vet och det är inte många som har en outtömlig källa av pengar att ta av. Så hästar/ponnyer måste någon stans gå ekonomiskt ihop.