Sv: Avelns största problem är ryttarna
Det är bara att konstatera att det är dyrt att föda upp hästar. Alla blir inte stjärnor som är värda stora pengar trots att uppfödaren satsat på bra hingst, sto och bra förhållanden.
Man kan inte ta ut jätte summor och kanske är hästen in det läge du vill sälja värd allt det du som uppfödare har lagt ut.
Själv har jag inte ekonomi att köpa en färdig svårklass häst eller en treåring som hoppat hem diplom.
Det kostar mig säkert lika mycket eller mer att föda upp en häst och ta den hela vägen till ett diplom, plus att risken finns hela tiden för skador eller att hästen inte innehar den kapacitet jag önskat då jag bestämde att jag skulle avla fram min nya stjärna.
Men saken är den att kostnaden är utdelad och jag får vara med hela vägen etc etc.
Visst kan man tycka att jag då borde spara ihop pengar istället för att jobba flera år med en fölis och senare unghäst.
Men det är ganska svårt att lägga pengar på hög ändå :smirk:
speciellt när det handlar om hästen som jag önskar kanske ligger i dagsläget i en prisklass 200 000 +
Summan är att det är jätte svårt för uppfödarna att räkna på att få tillbax alla pengar de lagt ut.
Är det en riktigt bra häst anser jag att man ska få bra betalt, men att i snitt börja ta ut 60 000 kr för en outbildad, inte särskilt begåvad häst anser jag för mycket pengar.
Det har ju även andra kunniga hästmänniskor i Sverige varit inne på, men självklart verkar ju alla ha en riktig stjärna hemma när man läser annonserna
Har också förståelse för att uppfödare vill att deras uppfödningar ska hamna i så bra "händer" som möjligt för att kunna visa sig på bästa sätt.
Har även skrivit ett annat inlägg om detta, angående förståelsen för att uppfödarna vill ha sina hästar visade av duktiga ryttare som kan visa hästarna i championat mm.
Lååååångt inlägg