Avelns största problem är ryttarna

Sv: Avelns största problem är ryttarna

De som är unga och vill skaffa sig erfarenhet och möjlighet att ta sig fram men inte har de ekonomiska möjligheterna kan detta vara en bra möjlighet. Sen handlar det om avtal som bägge parter kan känna sig nöjd med.

Kanske det, men det har ofta visat sig att när de unga fått hästen en bit så flyttas den. Eller säljs.

Någon:angel: verkar känna sig trampad på tårna här.

Det finns faktiskt forskning som påvisar att ett av hästens största skadeproblem är just ryttaren. Sedan tycker jag personligen att det är bättre att det finns seriösa uppfödare som ser kvalite före kvantitet. Och kvalite ska betals med skäligt pris. Jag blir trött på folk som gnäller och anser att 50.000:- för en fint stammad tre åring med bra exteriör är dyrt. Anser man det så bör man inte ens fundera på att införskaffa en häst, för man har helt enkelt inte råd med att senare äga häst.

Att äga en häst för 50 000 eller för 100 000 är dock en stor skillnad då den kostar fasiken så mycket mera i försäkring om nu vill ha en livsförsäkring för den. Lägger man så mycket pengar på en häst då vill man nog ha den försäkrad. Då är inte problemet att köpa hästen då , nämligen att ha den p.g.a försäkringen!

Och jag har råd med min häst som kostade 45000 men då var den dessutom redan utbildad! Så för samma utbildning och vad nu folk anser med bättre stamm borde den ligga då 100000 klassen.

Plus man vet ingenting om denna 3 åringen, hur den kommer att utväcklas, bara p.g.a en fin stamtavla betyder det ju inte att det blir en bra häst också! Många av dessa hästar blir mera hobbyhästar också och då är det verkligen en fundering om en 3 åring då ska kosta dessa summor! För en garanti får man ju inte!

En liten reflektion bara när det gäller det ekonomiska....på halvblod.

Att bara få ett föl med betäckning, föda stoet under dräktigheten mm kostar mellan 15.000 - 30.000 kr.
Sedan kostar hästen att bara "ha" ca 2000/månad (mkt lågt räknat) i tre år = ca 72.000kr

Summan för en treåring att bara föda upp är alltså ca 80.000-100.000 kr

Då kan man inte tycka att 50.000 kr är dyrt!!

Det har blivit en mkt dyr hobby att föda upp hästar som man sedan får "ge" bort. Snart kommer det inte finnas folk som är intresserade av detta längre och det kommer att bli hästbrist...

Jag tycker att priserna på hästar ligger mkt lågt för tillfället, det är mkt svårt att sälja även bra hästar om man inte har etablerade kontakter.

Vet att tillgång och efterfrågan styr priserna, men jag tror att något måste göras för att "hjälpa" uppfödarna och ryttarna att komma närmre varandra och kunna dra nytta av varandra på ett possitivt sätt.

Att bara få ett föl med betäckning, föda stoet under dräktigheten mm kostar mellan 15.000 - 30.000 kr.
Sedan kostar hästen att bara "ha" ca 2000/månad (mkt lågt räknat) i tre år = ca 72.000kr

Hur menar du att det kostar uppfödaren 2000kr eller mer per månad att hålla en häst? De uppfödare jag känner har egen gård och kommer undan betydligt billigare än så per häst.

Ja, en del har billigare och andra dyrare. Alla som föder upp hästar i liten skala har inte egen gård.

Sedan räknade jag in försäkring, verkning, vaccinerin, registrering mm den summan.

Sedan har vi inte ens diskuterat ARBETS kostnaden.....

Det har blivit en mkt dyr hobby att föda upp hästar som man sedan får "ge" bort. Snart kommer det inte finnas folk som är intresserade av detta längre och det kommer att bli hästbrist...

Jag kan bara instämma i detta! :bow:

Många hobbyryttare söker dessutom aktivt hästar med superhärstamning också, och då kostar det.

När det gäller uppfödningskostnad för den som har egen gård kan jag också bara tillägga att jag har det och mina hästar kostar mig likförbannat runt 1500 kr/månad st - bara i foder och strö! Till det skall man lägga kostnader för försäkring, vaccinationer och verkning. Dessutom tillkommer dolda kostnader i form av eget arbete samt förlust av intäkt på den box som annars hade kunnat hyras ut.

Nu vet jag iofs att man kommer undan billigare om man producerar eget foder, e.t.c., men det är fortfarande dyrare att föda en häst upp till 3-årsålder än vad många tycks tro!

Självklart är det dyrt att föda upp hästar, men de ska väl ändå säljas för sitt rätta värde? Äger jag en 10-åring som sedan säljs som 12-åring räknar väl jag inte in vad den kostat mig under två år och plusar på detta i priset. Har man en bil räknar man väl inte in bensin- och försäkring osv och lägger på? Eller gör folk det? :confused:

/Apo, som kan vara helt fel ute :angel:

Tillägg: sen så kanske det finns alltför många uppfödare som satsar på GP-hästar och sedan får sälja sina superstammade unghästar alltför billigt eftersom efterfrågan inte finns där. Jag tror fortfarande att det är största problemet, det finns för få hobbyhästar i dagens läge. Alla ska satsa på att bli bäst och sälja sina avkommor för fantasisummor en vanlig Svensson bara kan drömma om. Men dagens läge i hästsverige är just att majoriteten av de som söker en häst är vanliga Svensson och inte Malin Baryard. Precis som BeastieBabe säger i ett av de första inläggen, om 50% av Sveriges uppfödare satsar på GP-hästar men bara 5% av hästköparna vill ha elithästar, hur går det ihop sig?

Senast ändrad av en moderator:

Problemet är bara att en hobbyhäst kostar i uppfödning lika mycket som en ev.blivande GP häst.
Att avla fram hobbyhästar till en billigare peng fungerar inte.

Självklart är det dyrt att föda upp hästar, men de ska väl ändå säljas för sitt rätta värde? Äger jag en 10-åring som sedan säljs som 12-åring räknar väl jag inte in vad den kostat mig under två år och plusar på detta i priset. Har man en bil räknar man väl inte in bensin- och försäkring osv och lägger på? Eller gör folk det? :confused:

Det beror väl på, om jag som uppfödare ska leva på min uppfödning och gå + (vilket väl är en förutsättning för att leva på det) så måste jag ju räkna in utgifterna hästen kostat mig under tiden jag haft den.

Hade jag varit bilhandlare så hade jag inte haft nån bränslekostnad eller nån försäkring på varje bil under tiden jag har dom till salu eftersom de står avställda i bilhallen så då har jag alltså inte så mycket jag måste lägga på för att gå +.

De föl jag väntar i år har kostat mig ca 19800 resp 23000kr inkl moms och alla utgifter att TILLVERKA. Sen ska jag föda och ha stoet i ca 1 år tills hon fölar och i 6 månader efter tills den är avvand. Därtill kommer vacc, avmaskning och registrering av fölungen + hovslagare.
Jag står inhyrd och räknar på att hästarna kostar mig ca 25-30000kr inkl ALLT och då är allt vitt dessutom.
Så fölungen har lite krasst räknat kostat mig över 100.000kr när den är 3år.
Jag satsar på att sälja som föl då har man haft lite utgifter än så länge och störst chans att få igen pengarna :smirk:

OBS! Inget arbete är så klart medräknat ovanstående, det får man lägga på nöjes kontot :angel:

Jag tycker att priserna på hästar ligger mkt lågt för tillfället, det är mkt svårt att sälja även bra hästar om man inte har etablerade kontakter.

Vet att tillgång och efterfrågan styr priserna, men jag tror att något måste göras för att "hjälpa" uppfödarna och ryttarna att komma närmre varandra och kunna dra nytta av varandra på ett possitivt sätt.

Fast detta är ju glädje siffror :crazy:

En uppfödare har ju knappast en kostnad på 2000kr/häst och om de har det så är det knappast avel de skall syssla med för då är deras omkostnader alldeles för höga.

vad jag vet så har de som avlar sina hästar hemma och oftast så har de eget hö och foder. Att räkna på en "stallhyra" är ju inte relevant om det är seriös avel man ägnar sig åt.

Jag kan bara instämma i detta! :bow:

Många hobbyryttare söker dessutom aktivt hästar med superhärstamning också, och då kostar det.

När det gäller uppfödningskostnad för den som har egen gård kan jag också bara tillägga att jag har det och mina hästar kostar mig likförbannat runt 1500 kr/månad st - bara i foder och strö! Till det skall man lägga kostnader för försäkring, vaccinationer och verkning. Dessutom tillkommer dolda kostnader i form av eget arbete samt förlust av intäkt på den box som annars hade kunnat hyras ut.

Nu vet jag iofs att man kommer undan billigare om man producerar eget foder, e.t.c., men det är fortfarande dyrare att föda en häst upp till 3-årsålder än vad många tycks tro!

Väldigt dyrt har du det :crazy: Jag klarar mig betydligt under de siffror.

Halm ca 600
Hösilage ca 1500
Kraftfoder ca 2000

Totalt 4100kr för 6st hästar inklusive en dräktig

vad jag vet så har de som avlar sina hästar hemma och oftast så har de eget hö och foder. Att räkna på en "stallhyra" är ju inte relevant om det är seriös avel man ägnar sig åt.

Eget hö och foder kostar också pengar.
En viss stallhyra att räkna in i uppfödningskostnader anser jag är relevant om man ägnar sig åt seriös avel och måste få ekonomin att gå ihop.

Ja, en del har billigare och andra dyrare. Alla som föder upp hästar i liten skala har inte egen gård.

Sedan räknade jag in försäkring, verkning, vaccinerin, registrering mm den summan.

Sedan har vi inte ens diskuterat ARBETS kostnaden.....

De allra flesta uppfödare har ju annorlunda försäkringar än vad hästägare har.

De allra flesta hingstägare har så att registrering ingår i priset! Många verkar sina unghästar själv, men det kanske bara är så här nere??

Eget hö och foder kostar också pengar.
En viss stallhyra att räkna in i uppfödningskostnader anser jag är relevant om man ägnar sig åt seriös avel och måste få ekonomin att gå ihop.

För hög stallkostnad gör ju verkligen inte att företaget går runt.

En hyra på 2000kr/häst skule innebära att man här skulle kunna ha hästarna installade på "stall"

Det beror väl på, om jag som uppfödare ska leva på min uppfödning och gå + (vilket väl är en förutsättning för att leva på det) så måste jag ju räkna in utgifterna hästen kostat mig under tiden jag haft den.

Hade jag varit bilhandlare så hade jag inte haft nån bränslekostnad eller nån försäkring på varje bil under tiden jag har dom till salu eftersom de står avställda i bilhallen så då har jag alltså inte så mycket jag måste lägga på för att gå +.

De föl jag väntar i år har kostat mig ca 19800 resp 23000kr inkl moms och alla utgifter att TILLVERKA. Sen ska jag föda och ha stoet i ca 1 år tills hon fölar och i 6 månader efter tills den är avvand. Därtill kommer vacc, avmaskning och registrering av fölungen + hovslagare.
Jag står inhyrd och räknar på att hästarna kostar mig ca 25-30000kr inkl ALLT och då är allt vitt dessutom.
Så fölungen har lite krasst räknat kostat mig över 100.000kr när den är 3år.
Jag satsar på att sälja som föl då har man haft lite utgifter än så länge och störst chans att få igen pengarna :smirk:

OBS! Inget arbete är så klart medräknat ovanstående, det får man lägga på nöjes kontot :angel:

Fast skall man vara ärlig så har ju inte de som skall LEVA på sin uppfödning så som du har det.

Här nere är det betydligt vanligare att ha hästen hemma

Och jag klarar mig under 16 000kr när allt är betalt för den hingsten jag använt ;)

För hög stallkostnad gör ju verkligen inte att företaget går runt.

En hyra på 2000kr/häst skule innebära att man här skulle kunna ha hästarna installade på "stall"

Jag skrev inte att man ska räkna med en för hög stallhyra, utan en viss. Och självklart måste man ta en viss stallhyra i beräkningen annars lurar man sig själv.

Jag skrev inte att man ska räkna med en för hög stallhyra, utan en viss. Och självklart måste man ta en viss stallhyra i beräkningen annars lurar man sig själv.

Nej jag tar inte med stallhyra för stallet eftersom jag har väldigt låga kostnader på gården.

Jag lever inte av hästarna utan har det vid sidan om mitt vanliga jobb. Hyran för gården ligger en bra bit under en hyra för tex en lägenhet.

Så för mig så tar jag inte med stallhyra, det gör jag inte ens i deklarationen!

Håller helt med dig! Problemet är väl att uppfödarna satsa helt enkelt fel. Hur kan man klaga att ingen vill köpa ens hästar när de helt enkelt är för dyra för vanliga "svensson". Och den största marknaden är helt enkelt hobbyryttarna eftersom det finns flest av dessa.

Betäckningarna blir bara dyrare och dyrare. En kollega till mig som håller på med travhästar har betalt 200 000 för en betäckning. I mina ögon fantasi summor! Han sålde fölet för 300 000 och vad har det blivit av den fina dyra travhästen nu? En ridhäst för löjliga 10 000då den helt enkelt inte klarade av travloppen!
Att ha ett föl kostar pengar självklart, men att uppfödarna betala såna dyra summor för betäckningar är ju deras problem i mina ögon. Skulle de inte göra det skulle priset pressas ner där och då skulle även fölen börjar bli billigare.
( Nu var det här kanske ett extrem fall med 200 000 kr, vet inte vad det kostar med ridhästar o.s.v)

Nu var det inte dina hästar vi diskuterade utan ovan inlägg skrivit av dig.
Folk som föder upp hästar, har det som företag, måste givetvis räkna med alla omkostnader. Att då mena att stallhyra inte ska räknas med är löjligt. Elström, slitage, lån på del av fastigheten,inredning osv, allt kostar pengar.
Att du drar in dina "billiga hästar i drift" saknar betydelse, du brukar göra det, och bara för att du har låga kostnader betyder det inte att alla kan ha det.

Väldigt dyrt har du det :crazy: Jag klarar mig betydligt under de siffror.

Halm ca 600
Hösilage ca 1500
Kraftfoder ca 2000

Totalt 4100kr för 6st hästar inklusive en dräktig

Hur f*n lyckas du med det?
Eller rättare sagt vad är det för foder som är så billigt?

Jag har mina ston och unghästar på lösdrift. Fri tillgång på bra ensilage + 3 kg kraftfoder per häst/dygn.

Det + halmen på lösdriften ger mig en kostnad på ca 1100 :- i månader/häst.

Bara för att man bor på gård betyder inte det att man kan ta egen halm/ensilage, speciellt inte i skåna där marken är så dyr att köpa in...

Man ska inte snåla med det billigaste fodret osv till någon häst men absolut inte när man föder upp. Det hästen ej har fått i sig i vitaminer, mineraler osv under sitt första levnads år kan man aldrig "fodra tillbaka" senare. Det är när hästen växer och utvecklas som den är i störrst behov av den bästa maten. Annars håller dom inte!!!

För övrigt: Jag har ett sammarbete med en annan uppfödare där jag rider in hennes hästar till henne. Jag tar en låg avgift gämnförelse med proffsen (för att jag ej är något proffs) men sen får jag % på det hon säljer för.
Funkar alldrles utmärkt!

Tycker absolut fler ska göra så!:idea:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) - Det här är helt klart det största. Det sade Rolf-Göran Bengtsson ombedd att rangordna OS-silvermedaljen bland sina...
Svar
0
· Visningar
623
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ridsporten från Hongkong direktsänds i SVT från alla de stora klasserna...
Svar
0
· Visningar
770
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Som första angloarabhingst i Sverige tilldelas nu STUBIN x 1101 postumt utmärkelsen ELIT för sina fantastiska insatser i...
Svar
0
· Visningar
707
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Den brasilianska ryttaren Alvaro Miranda fick föras till sjukhus i ambulans efter en olyckshändelse i grundomgången av...
Svar
0
· Visningar
719
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama