Z

Zand

vad ska priset vara för en 07:a som har en mamma som inte tävlat och en pappa som inte tävlat i sverige och har massor med avkommor som inte är så super bra men står okej i någon halter osv?
Jag tycker att 40-45.000 mycket när man kan köpa en bra 07:a för lika peng.

Sv: avel

Dessvärre så är det så att bra och dåliga hästar kostar ungefär lika mycket här i Sverige. Nu pratar jag åringar o.dyl.

Så det gäller att se till att få tag på en av "de bra". Dessutom tycker jag alltid att det är viktigt att föräldrarna presterat något också. Det ger också en signal om att det finns ett fungerande psyke, vilket ju är oerhört viktigt. Det spelar ju ingen roll hur snygga de är om de inte går att rida på ett trevligt och säkert sätt.

denne uppfödare har nästan inte någon av sina hästar ute på banan. Alla går bara där de rids inte. Vet att en av hästarna är en bra reiner som tävlats, nu står han bara där och skräpar :cry: Fölen är inte hanterade,vacinerade eller försäkrade. Är det alltid så?

denne uppfödare har nästan inte någon av sina hästar ute på banan. Alla går bara där de rids inte. Vet att en av hästarna är en bra reiner som tävlats, nu står han bara där och skräpar :cry: Fölen är inte hanterade,vacinerade eller försäkrade. Är det alltid så?

Bara för att en person väljer att göra så betyder det inte att alla gör på samma sätt?:confused:

Kanske det? Men faktum är att alla inte låter sina unghästar gå i en hage utan hantering.
Det finns även folk som köper hästar enbart för avel.

En uppfödare behöver ju nödvändigtvis inte vara intresserade av att tävla, vissa är helt enkelt bara intresserade av avel (på samma sätt som en tävlingsryttare inte behöver vara intresserad av avel)

Jag har inte hört om någon uppfödare som vaccinerar sina föl, de utsätts ju inte dirket för någon stor smittorisk. Så det är något som köparna sen får göra om de vill.

Försäkring får också köparen teckna. Uppfödare kan ha olika former av försäkringar, men det är ju inget som "följer med" hästen. Utan köper du en häst, så måste du själv försäkra den, så att du står som försäkringstagare. Det fungerar liksom bara så....

Hur mycket fölen hanteras varierar säkert mycket.

allt är en fråga o tycke och smak...:) vissa tycker det är ok och köper av sånna och de som vill ha med tävlinshästar köper kanske från en annan.. men köper jag föl så vill jag iaf att den ska vara hanterad och ledbar annars tycker jag den har för lite kontakt med människor för att lämna sin mamma. Men det är jag de..:) vaccinerade visst gärna men beroende på hur gammalt fölet är.
Försäkring skaffar jag då man besiktar eller tar över om det redan finns en.

Jag har inte hört om någon uppfödare som vaccinerar sina föl, de utsätts ju inte dirket för någon stor smittorisk. Så det är något som köparna sen får göra om de vill.

Försäkring får också köparen teckna. Uppfödare kan ha olika former av försäkringar, men det är ju inget som "följer med" hästen. Utan köper du en häst, så måste du själv försäkra den, så att du står som försäkringstagare. Det fungerar liksom bara så....

Hur mycket fölen hanteras varierar säkert mycket.

Oj då.... Jag försäkrar och vaccinerar alltid mina föl... de är föräkrade från de ligger i magen och sedan tecknar jag alltid en fullförsäkring med dolda fel, och de är alltid vaccinerade om de inte säljs som väldigt unga innan detta hinnits med....

Jag tycker det är lite av en "seriositets-stämpel" men det är kanske bara jag som tycker det då....

Oj då.... Jag försäkrar och vaccinerar alltid mina föl... de är föräkrade från de ligger i magen och sedan tecknar jag alltid en fullförsäkring med dolda fel, och de är alltid vaccinerade om de inte säljs som väldigt unga innan detta hinnits med....

Jag tycker det är lite av en "seriositets-stämpel" men det är kanske bara jag som tycker det då....
Jag håller med helt! :bow:

Priset avgörs av vad köparna betalar så att säga...

Jag hade hellre köpt av någon som känns mer intressant för mig, men det beror ju på vad man vill ha. Du kan ju välja att inte köpa av den uppfödaren :)

Men jag håller med om att det finns mycket buskavel, och en del som avlar på kvantité mer än kvalité...men det är väl deras val antar jag.... fast jag tycker att alla har rätt till en åsikt om saken! :)

Det finns säkert många som har åsikter om min avel också.... :smirk:

Men så bra! Jag har bara aldrig hört om föl som varit vaccinerat vid försäljning. Nu pratar jag alltså föl, typ 6-7 månadersvarianten :)

Vad gäller försäkring så uttryckte jag mig kanske lite klumpigt ser jag nu. Självklart har de allra flesta uppfödare försäkringar.
Men till den person jag svarade, så lät det som att den personen inte tyckte/trodde att den själv skulle behöva bekosta försäkring...

Ah,

Jag brukar vaccinera vid ca 4 mån ålder...så när de är avanda är de liksom "under vaccination"... men ibland kan man ju sälja någon nästan direkt den är ute och då brukar jag låta den nya köparen få ombesörja det eftersom jag inte äger hästen när det är dags då liksom...

Vad gäller försäkringen så betalar jag mina månadsvis (vi hade pratat om stoooora belopp annars :crazy:) så den är liksom bara att flytta över när det är dags.....

Ett tag var jag uppe i dryga 4000:- /månaden i bara försäkringar..... :eek: Inte klokt egentligen.....

Fölen är inte hanterade,vacinerade eller försäkrade. Är det alltid så?

Jag ska köpa en 07:a nu i slutet på månaden, och hon är både vaccinerad, försäkrad (inkl. dolda fel) och mycket hanterad.
Jag håller med wrangler om att det är en "seriositets-stämpel" att fölen är vaccinerade och försäkrade (och såklart hanterade).

jo det e som tidigare sagts i tråden att det varierar.
men om du tycker att den du tittat ut inte har den bästa stam o kostar "typ" lika mkt som en med lite bättre stam i samma ålder som kanske till och med kan komma ifårn en uppfödare som hanterat den lite, kanske börjat med vaccineringen o har den iaf lite försäkrad o sen dolda fel.
låter som om att valet vore det bästa att betala lika mkt för lite bättre...
lycka till o berätta hur det blir :bump:

Så om du har pengar på banken att tex, betala bukoperation med och då väljer att inte ha hästen försäkrad så är du oseriös?

Jag skulle aldrig ha min häst försäkrad om jag hade pengar sparade. tycker att jag har betalt väldigt mycket i premier i alla år.

hej
har alltid alla mina föl försäkrade, och påbörjar första vaccinationerna vid 4-5 mån, som måste fullföljas efter 5 mån igen.

hur man vill göra med sina egna hästar, om man vill försäkra eller lägga undan på banken, väljer man ju själv.
Men eftersom fölen representerar en investering för mig, så vill jag inte riskera den!

tycker att man ska kolla runt hos flera uppfödare. Den häst du köper ska du ju ha länge, så det är viktigt att den har fått en bra start. Det är bättre att fölen lugnt och stilla, i sällskap med en cool mamma, lär sig ledas, hanteras, raspas, lastas etc hos uppfödaren, än att du ska göra det själv senare Stressen av att flytta kan vara en nog utmaning för den lille...

Välj på stam och prestation, då får man ett trevligt material att jobba med. Det är en MYCKET stor skillnad på lättjobbade och svåra individer, även om de flesta kan lära sig så småningom...

Tycker inte att 45 verkar farligt för en 07:a, men då hade jag nog förväntat mig en bra stam, och alla papper (reg, pass, verkn, vacc, chip etc, etc) i ordning.
Men det är MYCKET SVÅRT att svara generellt, föl kan variera mellan 25(överbett)-80 utan problem, så du får titta noga på fölets förutsättningar.

Senast ändrad av en moderator:

Nej så menar jag inte.

Jag menar att jag själv känner så om jag tex shoppar häst... det är inte mycket jag kan göra åt det, men jag tycker det känns bättre om en häst jag ska köpa (i Sverige) är försäkrad och gärna sedan födseln med dolda fel försäkring.

Jag har själv försäkrat ner en del hästar, just pga att jag inte har råd att hålla alla fullförsäkrade i deras rätta värde! Men för mig är det viktigt att hålla just de som ska säljas, alltså fölen/uppfödningarna, fullt försäkrade för jag ser det som ett skydd för både mig och eventuella köpare.

Förstår du hur jag menar?

Hade jag haft så mycket pengar på banken att jag kunnat betala alla eventualiteter OCH kunnat försäkra en ev köpare om tex ett dolt fel skulle "uppstå", samt vilja skriva in det i köpekontraktet, nej då hade jag kanske inte lagt så myckt pengar på försäkringar, men nu vet jag att jag aldrig skulle kunna reda ut värsta tänkbara situation så för mig finns det liksom inte så mycket val!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 213
Senast: Bison
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 482
Senast: ildiko
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 696
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
832
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Photoshop hjälp
  • Tips i London
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur