Sv: avel
hej
har alltid alla mina föl försäkrade, och påbörjar första vaccinationerna vid 4-5 mån, som måste fullföljas efter 5 mån igen.
hur man vill göra med sina egna hästar, om man vill försäkra eller lägga undan på banken, väljer man ju själv.
Men eftersom fölen representerar en investering för mig, så vill jag inte riskera den!
tycker att man ska kolla runt hos flera uppfödare. Den häst du köper ska du ju ha länge, så det är viktigt att den har fått en bra start. Det är bättre att fölen lugnt och stilla, i sällskap med en cool mamma, lär sig ledas, hanteras, raspas, lastas etc hos uppfödaren, än att du ska göra det själv senare Stressen av att flytta kan vara en nog utmaning för den lille...
Välj på stam och prestation, då får man ett trevligt material att jobba med. Det är en MYCKET stor skillnad på lättjobbade och svåra individer, även om de flesta kan lära sig så småningom...
Tycker inte att 45 verkar farligt för en 07:a, men då hade jag nog förväntat mig en bra stam, och alla papper (reg, pass, verkn, vacc, chip etc, etc) i ordning.
Men det är MYCKET SVÅRT att svara generellt, föl kan variera mellan 25(överbett)-80 utan problem, så du får titta noga på fölets förutsättningar.