• Avel
  • Trådstartare Trådstartare romina_cool
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 895
R

romina_cool

hej jag vet att det är en konstig fråga men ändå.. min häst är ju med föl jag vill att hon ska få det bra som möjlikt hon är 7 månaden nu .. vad ska jag göra så att hon känner säg trygg?

Sv: avel

Det är väl ingen konstig fråga om man vill lära sig mer?

Vad menar du med trygg? En häst blir ju trygg av rutiner, samma kompisar, samma tider, samma mat, samma mäniskor runt den etc och att man alltid själv uppträder lugnt och stilla runt den. I hästens värld finns inget som heter stress eller press, där har de sin ordning, de lever i nuet.

En lugn och trygg stallmiljö, bra foder, regelbundna tider och en lugn matte räcker långt :) Tänkte du på att hon skulle vara trygg så hon låter dig vara med på fölningen? Du får gärna precisera dig lite då är det lättare att svara på frågan...

lycka till

ja till det är dags för fölning !! jag btukar alltid vara där isattlet pga hon är så rädd för att något ska gå föunder fölning..

Jag förstår inte riktigt vad du menar, men fasta rutiner är som sagt a och o för vilken häst som helst. Det spelar ingen roll om hästen är dräktig eller ej, så är fasta rutiner något som en häst mår bra av. Jag tar tex ut och in mina hästar vid exakta tider, fodrar dom efter bestämda tider och tar in/ut dom i exakt samma ordning varje dag. De är trygga, harmoniska hästar som är lätta att handskas med.

Jag har ett dräktigt sto (8:e månaden) och hon går nu bara och myser i hagen om dagarna. Jag borstar henne dock varje dag och gosar med henne, så att hon inte känner sig alldeles bortglömd. Du kanske kan göra detsamma med ditt sto? Då känner hon sig garanterat nöjd och älskad! :idea:

det gör jag ocså hon är helt underbar att göra med istallet ok i hagen

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 718
Senast: ildiko
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
752

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka