Luckymoa

Trådstartare
Kan börja med att tala om att det inte är aktuellt att börja avla än för min del... Funderar på att ta ett föl på mitt sto om två år så börjar redan nu att läsa på :) Jag har några frågor som jag funderar över!
1 Vart ringer man om man märker att något är galet under förlossningen? Distriktarna?
2 Mitt sto är av ovanlig ras (konik) och vill gärna ta en konikhingst, men vart hittar jag sådana?! Har bara hittat en enda i Sverige ... Kan man "skicka efter" sperma från Polen eller hur i hela fridens bär man sig åt? Om man kan skicka efter så känns det ju inte särskilt tryggt heller då de lika gärna skulle kunna va spermier från en bamseardenner på 170 i manken och väga 1,5 ton... De skulle ju inte min lilla plutta klara av att klämma ut...
 
Nu vet jag inte om det finns några konik på semin, men om du skickar efter från en viss hingst, varför skulle du då få från en ardenner?:confused: Det finns väl inarbetade rutiner om hur sperma skickas, så jag tror inte att du behöver oroa dig för att få från en helt annan hingst av annan ras. Även om det kan bli fel ibland.
 
En fölning går väldigt snabbt, jag har varit med om de som tagit tio minuter. Därför är det inte säkert att man hinner ringa ut hjälp. Det bästa är att se till att ha någon kunnig person till hands alldeles i närheten. Man ska också lära sig var som är ett normalt förlopp under en fölning så att man så tidigt som möjligt kan förstå om något är onormalt och skaffa hjälp.
Finns distriktarna inom rimligt avstånd kan du givetvis ringa dem, själv kollade jag varje kväll upp vem som hade jouren och la in det numret som snabbnummer i mobilen för att spara minuter om jag skulle behövt akut hjälp.

Sen förstår jag inte heller varför du inte skulle få den sperma som du beställt? Finns det ingen ardenner som tappas på samma station är möjligheten mikroskopisk för att du skulle få ardennersperma istället för den du beställt.
 
Tack för era svar!
Ja menar att det känns lite osäkert att skicka efter från ett annat land... Har ingen aning om vad de har för rutiner och om det skulle kunna bli fel hingst...
Känns egentligen tryggast att betäcka eller få inseminerat av hingst här i Sverige, men
 
Oj, han aldrig skriva klart!
Men att hitta hingst här lär inte bli lätt!
Hur går det till att skicka efter då? Antar att det inte kommer i ett brev på posten
 
Du får bra hjälp på din seminstation att beställa - sen kommer det i en fraktlåda till stationen. Om du använder fryst kommer det i ett fryskärl
 
Herrejösses... Inser att de e sååå mycket jag inte har en aning om när de gäller avel! Tur att ja börjat läsa på i god tid! Semistation, ok, ska nog börja med att kolla vart närmsta är!
 
Man får nog inte fastna i att tro att Sverige är det enda seriösa landet när det kommer till seminskick, kontroller etc. Då har man ju begränsat sig enormt.

Det bästa är väl att ta referenser på de som skickar semin.
 
Det har du rätt i! Och när jag tänker efter så lär det väl vara fler än jag som vill hålla liv i en utrotningshotad ras... :)
 
Det finns ett hingstregister över Konik Polski. (http://pzhk.pl/en/breeding/stallion-book/ )

Jag vet ingenting om avel, men utifrån det jag kan läsa på de Polska hemsidorna så finns det ett bevarandeprogram, vilket dock riktar sig mest mot att föda upp Konik i vilt/semivilt tillstånd, liknande gotlandsruss.

Det finns också flertal stuterier som föder upp Konik, och vad jag kan se iaf, så är det ett jordbruksuniversitet inblandat, så det är iaf inte buskavel.
 
Tack för länk!! Men fattar noll när de står på polska... Ska se om ja kan fixa översättningsprogram :)
 
Titta igen, jag ändrade länken då jag såg att det fanns info på engelska också :)

Själva listan är dock bara på polska.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 534
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 959
Senast: dobbis
·
Utrustning Funderar på att skaffa ny hoppsadel, men jag känner att jag blir gråhårig bara av att börja tänka på det :crazy: Och det blir inte...
Svar
2
· Visningar
845
Senast: Miljon
·
Avel Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på...
Svar
1
· Visningar
934
Senast: viltmilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stötdämpning -sits
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp