Avel säsong?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare hotstuff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 1 273
När stoet brunstar och du anser tiden lagom för att få föl om ca 11 månader. Jätteolika beroende på ras, var du bor samt vilka ösnkemål du har som uppfödare på när du vill fölet ska komma.
Travhästar brukar allmänt betäckas före halvblod eftersom de bör vara tidiga på säsongen och väl förberedda för start - gärna redan som 2-åringar.
Halvblod brukar man nog gärna försöka passa in fölen till första gräset ungefär (olika beroende på landsända).
Generell tycker jag det verkar som att t ex islandshästar och ponnyer är lite senare - stämmer inte det?
Dvs för vissa redan i mars/april, men de allra flesta ston betäcks nog i maj skulle jag gissa. En del är senare pga sena fölningar.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 531
Senast: Freazer
·
Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg... 2 3
Svar
45
· Visningar
3 560
Senast: dobbis
·
Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
11
· Visningar
797
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 266
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka