Avel på triangelmärkta ston?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Masec 97
  • Startdatum Startdatum
M

Masec 97

Hej!

Jag är ingen avelsexpert, därför slänger jag in frågan här. Hur ser ni på faktumet att man avlar på trialngelmärkta ston?
Då menar jag inte ston som är triangelmärkta efter yttre skador utan dom som är det på grund av till exempel förslitningar eller felställningar.

Tacksam för svar!

Sv: Avel på triangelmärkta ston?

Det beror ganska mkt på tycker jag.
Har dom blivit utdömda pga hälta så är det kanske förlåtet efter en längre tävlingskarriär men inte pga benstället på en yngre häst.

Det beror ganska mkt på tycker jag.
Har dom blivit utdömda pga hälta så är det kanske förlåtet efter en längre tävlingskarriär men inte pga benstället på en yngre häst.

Jag tycker tvärtom. Det värsta är diffusa hältor utan tydlig orsak. Är det ett klart och tydligt samband med benställningen är det lättare att avla bort, om stoet i övrigt har stora fördelar. Det kan tex. vara veka kotor. Men den ska givetvis hålla för normal belastning ändå, det är mer om den har exteriört inte håller för svår klass.

Triangelmärkning eller ej, man ska inte avla på ston som har dålig hållbarhet av någon anledning. Att man triangelmärker dem är bara en försäkringsfråga.

Är det ett klart och tydligt samband med benställningen är det lättare att avla bort
Menar du att du tycker det är okej att avla på ett sto som har dålig hållbarhet pga dålig benställning :confused:
Jag hoppas jag missförstått dig...

Triangelmärkning eller ej, man ska inte avla på ston som har dålig hållbarhet av någon anledning. Att man triangelmärker dem är bara en försäkringsfråga.

Menar du att du tycker det är okej att avla på ett sto som har dålig hållbarhet pga dålig benställning :confused:
Jag hoppas jag missförstått dig...

Det beror på vad det är för fel på benställningen. Jag avskyr till exempel raka haser och brant bog. Det gör i praktiken att hästen egentligen kass för dressyr. Om den då får besvär pga raka haser kan jag ändå tänka mig att avla på stoet, eftersom det är en defekt som lätt kan avlas bort, om stoet har andra fördelar eller starka gener bakom sig. Benställning har ju som bekant inte särskilt hög nedärvningsfaktor.

Nej, det skulle jag inte göra om det berodde på skador som kommer av ärftliga orsaker.
Enda gången jag skulle avla på triangelmärkt sto är om det beror på t.ex. en skada kommen av en olycka eller dylikt. Helt enkelt sådant som inte nedärvs.

Enda gången jag skulle avla på triangelmärkt sto är om det beror på t.ex. en skada kommen av en olycka eller dylikt. Helt enkelt sådant som inte nedärvs.

Men det är ju det som är kruxet. Hur vet man varför hästen får dunkla inflammationer, gallor, pålagringar? Ridning eller arv? Och hur mycket kräver man att hästen ska hålla för? Galopp, svår hoppning, svår dressyr, ridskola?

Ibland är det förstås lätt att veta skadeorsaken. Men jag är lika skeptisk till de som placerar skadade ston i avelsboxen om de i övrigt inte har något att tillföra aveln.

Jag hade i början på 90-talet ett fullblodssto som triangelmärktes pga pålagringar i kotorna fram. Det är synnerligen ovanligt på fullblod och jag pratade med tre olika veterinärer, bl a en av våra landslagsveterinärer - ingen trodde att stoet skulle nedärva detta.
Jag betäckte med en av Flyinges bättre gångartshingstar och fick en avkomma som hoppade 8-9 på kvalitets och gick till Elmia (dåvarade 4-årschampionatet). På kvalitets fick han även 10-10 veterinärt, så jag var glad över att min chansning tycktes ha gått vägen.
På senvåren som femåring skulle jag sälja honom eftersom han hoppade så bra, vilket var roligt, men inget som gagnade mej. På Täby-kliniken markerade han på tre ben vid böjprov, trots att han var ohalt vid ridning, sju månader senare var han utdömd. Pålagringar på kotorna fram...

Som en följd av mina erfarenheter så kan jag alltså bara tänka mej att avla på ett sto som blivit skadad av yttre händelse. Och jag skulle ställa samma krav på henne som andra avelsston, jag skulle alltså inte göra nya hästar bara för att hon skulle få en uppgift. Är hon lägst ett klass 1-sto och ha en härstaming som passar? Ja, i så fall har hon möjlighet att föra aveln framåt och är alltså värd att betäckas.

Det beror ju som jag ser det på varför stoet är triangelmärkt. Beror det på att stoet är inkorrekt exteriört och därför inte håller så skall hon inte in i aveln.

Beror det däremot på en kvarstående skada av en olyckshändelse och hon är korrekt i övrigt så är det helt ok att avla enligt mig.

Det beror ju som jag ser det på varför stoet är triangelmärkt. Beror det på att stoet är inkorrekt exteriört och därför inte håller så skall hon inte in i aveln.

Håller för VAD? undrar jag. Vad ska man ställa för krav?

Nog måste man väl ändå ställa det kravet på sitt fölsto, att hon är så pass vettigt kontruerad att hon själv höll för det arbetet som var utsett för henne och att hon är korrekt i benstället.

Jag menar:
Om hon har en förslitningsskada p.g.a. att hon felvinklad och opå så sätt blir tringelmärkt..inte sjutton sätter man väl en sådan i avel?????

AM

Nog måste man väl ändå ställa det kravet på sitt fölsto, att hon är så pass vettigt kontruerad att hon själv höll för det arbetet som var utsett för henne och att hon är korrekt i benstället.

Jag menar:
Om hon har en förslitningsskada p.g.a. att hon felvinklad och opå så sätt blir tringelmärkt..inte sjutton sätter man väl en sådan i avel?????

AM

Det beror tycker jag på vilka klasser hon har gått. Om en häst som har gått svår hoppning blir utsliten tycker jag att de må vara hänt. De flesta hästar når inte så långt. Om det sannolikt inte nedärvs, så varför inte? Som jag ser det är som sagt var stupande bog mycket mer kasserande. En häst som ser sådan ut är inte ens påtänkt att gå långt i dressyr.

Normal ridning!!!... det är väl det minsta man kan kräva i hållbarhet av en häst som är tänkt till ridhästavel.

En häst som inte håller för normla ridning... utan att bli halt pågrund av inkorrekt exteriör måste väl ändå vara utesluten ur avel?

En häst som är avlad för dressyr men aldrig kommer till tävligsbanan ens för att den exempelvis är för vek i kotorna, skall den sättas i avel? Eller som ett tidigare exempel här i tråden... Pålagringar i kotor som förhindrar användbarhet.... Skall den avlas på?

Omvänt... Du har en häst som visat både goda gångarter, och eller god förmåga att hoppa... Den råkar ut för en olycka i unga år och skadan blir bestående. Skall den hästen sållas bortur aveln bara för att den inte fick möjlighet att i tävlingssammanhang visa vad den gick för? Obs!! här talar jag nu om en häst som har en korrekt exteriör....

Och om en häst som gått tex svår hoppning.. och blir utsliten pågrund av det.... Vid vilken ålder skall man acceptera förslitningen?
Det finns ju faktiskt hästar som gått/går svåra klasser högt upp i åldern och inte blir utslitna..

Men det är ju det som är kruxet. Hur vet man varför hästen får dunkla inflammationer, gallor, pålagringar? Ridning eller arv? Och hur mycket kräver man att hästen ska hålla för? Galopp, svår hoppning, svår dressyr, ridskola?

Ibland är det förstås lätt att veta skadeorsaken. Men jag är lika skeptisk till de som placerar skadade ston i avelsboxen om de i övrigt inte har något att tillföra aveln.

Nu var jag mest inne på en skada som t.ex. att hästen går omkull i ett hinder och pajar en sena eller dylikt. Där finns ju en klar olycksbild.

Vad hästen ska hålla för beror väl på vad man har för avelsmål. Själv anser att jag att mina hästar ska hålla för tävling på hög nivå i många, många år.

Nej, både ston och hingstar i aveln ska ju göra något för att utveckla rasen ifråga.

Vad hästen ska hålla för beror väl på vad man har för avelsmål. Själv anser att jag att mina hästar ska hålla för tävling på hög nivå i många, många år.

Det kan jag ju skriva under på. Men vad jag menar är att de flesta ston som får föl aldrig har gått de klasser där slitaget är som störst. De kanske har hållit för promenadridning, och därför kvalificerar till avel. De har aldrig testats i tuffare sammanhang. Ett sto som har det, och som går sönder ex. på grund av benvinklar, har i a f tagit sig dit. Det tycker jag är mer meriterande. Och kan felet dessutom avhjälpas i nästa generation är det ännu bättre. Egentligen är det kanske hästar som Chicago Z som vi ska avla på, som har hållit trots exteriöra avvikelser!

Det kan jag ju skriva under på. Men vad jag menar är att de flesta ston som får föl aldrig har gått de klasser där slitaget är som störst. De kanske har hållit för promenadridning, och därför kvalificerar till avel. De har aldrig testats i tuffare sammanhang. Ett sto som har det, och som går sönder ex. på grund av benvinklar, har i a f tagit sig dit. Det tycker jag är mer meriterande. Och kan felet dessutom avhjälpas i nästa generation är det ännu bättre. Egentligen är det kanske hästar som Chicago Z som vi ska avla på, som har hållit trots exteriöra avvikelser!

Jag förstår vad du menar. Det där med avel är svårt, man vet ju aldrig exakt vad som nedärvs och vad som inte gör det.

kl

Problemet är väl att man avlar på märra med lång dressyrstam som inte har presterat ett jota och som är x-ig fram och kobent bak, och betäcker med en hingst som kan vara lite defekt i benställ..

Så för man ingen avel framåt..

Däremot kan jag hålla med, att betäcka med märr som gått höga klasser..men då avlar man så att säga "under" sig.

Det är ju väl meningen att avkomman efter två individer ska bli bättre.
Men det blir ju inte en sådan..kanske likabra för att sedan även den gå sönder av samma orsak.
(fast man har ändå kommit längre än dom som enbart avlar på stam och har märrar som inte har presterat ett dugg i 10 nedstigande generationer)

AM

Jag skulle bara låta betäcka ston som var t-märkta av olycka eller olyckliga omständigheter.
Inte om denna inte höll för ridning pga felaktiga benställningar eller exteriör då det är för stor risk att detta nedärvs.

Vad gäller just Chicago Z:s avvikelser i benställningen kan man ju diskutera varför det anses vara en avvikelse. Jag tänker på hans bakben eftersom jag inte kommer ihåg lika tydligt ifall han hade några anmärkningar på fram. Han är ju väldigt rakhasig vilket inte ser vackert ut, men han ser precis ut som Gaspari gjorde och Gaspari lyckades ju prestera väl på den absoluta toppen trots det. Jag vet att konkurrensen är annorlunda idag, men han höll! Och Chicago Z har hållt hittills!

Jag skulle mycket väl kunna avla på ett sto med en förvärvad skada, men jag skulle vara tveksam till ett sto som inte hållt för normal ridning.

Vad gäller avvikelser i benstället som diskuterats i denna tråd tänker jag på hingsten Ceylon 454 som var hjulig i bak vilket han gav vidare till många av sina avkommor. Trots detta så höll dom! Cyklon bröt benet tre gånger men gick ändå svår fälttävlan! Så Ceylons hjulighet hade nog inte så stor påverkan på avkommornas hållbarhet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 421
Senast: Bison
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 662
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 548
Senast: dobbis
·
Skola & Jobb Hej! Jag skulle behöva lite hjälp gällandes hur man ska tänka nu efter gymnasiet. Som person har jag länge varit väldigt studieinriktad...
Svar
10
· Visningar
1 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka