Avel på eksemhäst!

kicket

Trådstartare
Rätt eller fel?
Diskussionen kom upp i väntans tider tråden o jag startar därför en ny tråd om det. Ämnet intresserar mig(upprör också)o jag vill inte sabba den andra tråden.
Enligt påstående så hade jag inget på fötterna utan kom med grundlösa påståenden att det var ärftligt.
Det påstods också att det fanns en stor studie gjord av flera länder tillsammans att det inte var ärftligt.
Jag ser gärna en källa till denna studie.
Här är 2 länkar studier som hävdar motsatsen.
http://hippocampus.slu.se/fragorsvar/arkiv.cfm?Call=fragorsvar&PageAction=1&id=46
http://www.geysirforening.com/Fakta/Eksem.htm
Finns fler...men jag vill gärna se den andra studien som det hänvisades till.

Har sett för många hästar med eksem o sett stressen hos dessa djur...för att någonsin vilja främja avlandet på eksemhästar.

Sv: Avel på eksemhäst!

Min arabvalack har eksem, dock ganska lindrigt när man sköter det noooga. Hans mor hade också eksem så att det inte skulle vara ärftligt känns inte direkt troligt. Sååå vanligt är ju inte eksem på arabhästar väl.

Jag skulle aldrig avla på häst som har eksem. När det var som värst på min pojk så gick det ju inte att rida för han bara ruskade och skakade. Hemskt var det :(

Lite tankar bara :)

Skulle absolut inte avla på en eksemhäst!!!

Jag har varit med om kompisars hästar som haft/har exem och nu har stallägaren en shettis som även har det och alltså det är INTE kul, dom kliar ju av sig allt, shettisen hos oss har nästan inge man kvar alltså :(

Hon fick ett stoföl i morse och hon har två sen tidigare med, vet ej om dom fått exem men chansen finns ju, tyvärr.

Jag vill inte ha en exemhäst och jag tycker det är dumt och avla på en sådan, för man vill inte ha en häst som kliar sönder sig så hemskt. Jag tycker inte ens om dessa exemtäcken, dom blir ju instängda mitt i sommaren :(

Ett av de större problemen med att avla på ett eksem sto är täcket. Inte kul med eksemtäcken och fölungar.

Sen tänker jag osökt på vad som räknas som eksem?
Alla hästar kliar sig sommartid, mer eller mindre. En del kliar av sig man o svans men inte får sår eller valkar är detta eksem. En sådan häst ligger på gränsen för mig. Däremot en häst som kliar sig, får sår, valkar och kräver täcken + insmörjning och ev kortison ska inte vara i avel enl mig.

Angående var man ska dra gränsen så är min uppfattning att OM problemet återkommer årligen så är det en eksemhäst som bör hållas utanför avelsboxen. Även om det är lindrig klåda.
En gång är ingen gång, men två gånger är en vana...

En häst som är så påverkad av sitt eksem att den kräver täcken och daglig insmörjning ska inte vara i avel, jag skulle inte ens ha kvar den i livet.

Senast ändrad:

Jag håller med dig.
Jag kan själv bli halvt tokig av ett myggbett(får kanske 1 om året...de hatar mig tack o lov). Bara tanken på att ha sådan klåda hela sommarhalvåret o inte kunna klia sig ordentligt skulle ge mig ångest.

Vi har haft en fölmärr som blev alldeles stollig från maj och ända till september oktober. Kliade sönder sig totalt.
Det gick hål på skinne och hade hon nåt träd så blev det inte kul.

Vi provade allt möjligt. Salvor hejochhå.

Kom fram till att hon kunde vara ute i ösregn eller mitt i natten.
Annars inte när det var sol eller knott.

Är denna en eksem märr???

För då bollar jag över ett par frågor..
Märra, en fransk import, har i dagsläget 7 avkommor. Mig veterligen så har ingen av ungarna fått mammans besvär..

Vidare så flyttade hon sedan till Danmark. Nära havet.
Alla symtom försvann. Inget mer kliande.

AM

Glömde ju skriva fråga två...
Är det någon som vet hur islänningarna har det nära kusten i Sverige alternativt Danmark??

Island är ju en ö..
AM

Enligt påstående så hade jag inget på fötterna utan kom med grundlösa påståenden att det var ärftligt.
Det påstods också att det fanns en stor studie gjord av flera länder tillsammans att det inte var ärftligt.
Jag ser gärna en källa till denna studie.
Här är 2 länkar studier som hävdar motsatsen.
http://hippocampus.slu.se/fragorsvar/arkiv.cfm?Call=fragorsvar&PageAction=1&id=46
http://www.geysirforening.com/Fakta/Eksem.htm
Finns fler...men jag vill gärna se den andra studien som det hänvisades till.

Har sett för många hästar med eksem o sett stressen hos dessa djur...för att någonsin vilja främja avlandet på eksemhästar.

Jag ska tydliggöra det du skrev i det inlägget, du hävdande att det var moraliskt hemskt och inte enligt djurets bästa att avla på min islandfödda eksemhingst, är det konstigt om jag reagerar? Sedan tar du tillbaka dina påståenden när du får reda på att hingsten är islandfödd. Men du brydde dig inte om att ställa frågan, utan spydde ut din avsky direkt istället för att ta reda på fakta, klart du får spydiga kommentarer tillbaks, det måste du väl förstå?

Jag satt som en av publiken på Häst 2008 då den Isländska veterinären Sigriður Björnsdottir föreläste om Spatt och eksem. Som jag skrev i den andra tråden så framkom att utlandsfödd eksem(alltså utanför Island)är ärftlig till mycket stor del, men i deras forskningsresultat så var den lilla procent importhästar som nedärvt eksem, så liten att de räknade med att det inte var ärftligt. Detta står även på SLUs hemsida. Men där har de vinklat det lite annorlunda:crazy:

Här är en länk som jag hittade.
Att risken finns kan vi inte blunda för, men det kan lika gärna vara så att ärvbar eksem inte bryter ut på värddjuret men på avkomman eller avkommans avkomma. Du kan aldrig vara säker på att just du avlar på en eksemfri häst. Hur ska vi då göra för att selektera dem, kastrera/sterilisera rubbet?

Jag har valt att inte ta emot eksemston till min hingst, just för att minska risken som ju faktiskt finns även om den är liten. Vill även hänvisa till SLU's eksemstudie som visar att eksemston nedärver det i större utsträckning än hingstar, och då menar man utlandfödd eksem vilket även inkluderar andra raser. Av just den orsaken har jag själv valt att inte avla på eksemston då de kan påverka sina föl i stor utsträckning. Fölen gör ju som modern gör. Vi måste lita på vårat omdöme, och jag är faktiskt så naiv att jag tror att det är en minoritet av människor som avlar på så pass sjuka individer och låter dem plågas.

Jag har en eksemvalack som jag aldrig skulle avlat på om han var hingst, just pga att han har så pass kraftig eksem att skapet blir angripet. Min hingst kliar bara man och svans, hans skap ser likadant ut som de som inte har eksem. Alla får ju små bett, men inget mer. Och det jag ville hänvisa till i mitt inlägg som attackerades så hård i "Väntans tider" var att med hjälp av ökozon är hingten totalt besvärsfri, vilket var en underbar nyhet som jag ville dela med mig av. Fler i denna tråd kanske uppskattar den hjälpen?? Dyrt och mycket jobb men vad gör man inte för sina hästars skull?

Du skrev:
För det upprörde mig att någon kan sitta och försvara avel med eksemhästar här på ett forum som når ut till så många.
Finns så många tonårstjejer som vill ha föl efter sin älskling som har eksem o om då någon med egen hingst säger att det är okså visst...vad ska hindra dem?

Det är väl upp till dem om dom vill avla på sin eksemhäst, deras älskling har garanterat fler goda sidor att avla på än din friska arabhingst har, enligt mig, men det är ju MIN åsikt!:devil:

Jag har sett en Briaravkomma med pålagringar i varenda kroppsdel och därmed utdömd vid 5 års ålder, en arab som hade samma problem och utdömd vid endast 2 års ålder, är man inte nogrann med vad arab/halvbloden nedärver? Använd din upprördhet även där, så ska du se att du till slut blir utbränd, tyvärr.

Jag dömer inte andra om inte andra dömer mig.

Min hingst har 21 avkommor i Sverige och som jag skrev har "mig veterligen" ingen av dem utvecklat eksem och jag känner till många av dem. Har själv en 8 årig valack efter hingsten som av alla mina hästar är minst besvärad av mygg och knott.

Hingsten nedärver mycket goda kvaliteér och jag kan räkna upp minst tre "friska" hingstar som jag garanterat ALDRIG skulle avla på pga lynne... Men de är purfriska.... vi lägger nog ribban där vi vill.

Än en gång, var inte så kvick på att döma andra...
Du har ju fortfarande rätten att välja själv, och jag accepterar att du har den syn du har, tyvärr får du lov att acceptera att jag inte ser det som du gör!

Återigen, Det är dokumenterat att utlandsfödd(typ svenskfödd) eksem ÄR ärftlig och jag står inte bakom avel på dessa djur.

Glömde ju skriva fråga två...
Är det någon som vet hur islänningarna har det nära kusten i Sverige alternativt Danmark??

Island är ju en ö..
AM

Vad jag vet mår Islansdshästar med exem ofta bättre vid kusten, men jag har tänkt att det även kan bero mycket på att det är mindre irriterande knott o dyl där. :)

Jag bor på en ö och här kliar sig hästar sällan el väldigt lite trots att vi har mängder med knott o mygg. Däremot så blåser det lika friskt året om. Undrar om blåsten kan ha med det hela att göra?

Svaren finns i de artiklar jag länkade till.
Många importerade hästar har inte ett immunförsvar mot knott..o får då eksem. Detta nedärvs inte då det verkar som om de nedärver ett visst immunförsvar till sina avkommor.
Men ca 20% av eksemen är ärftligt betingade.
Man kan hålla en eksemhäst helt symptomfri genom gynnsamma förhållanden. De flesta insekter avskyr blåst. Så det är nog det mest idialiska platsen för en eksemhäst. Då kan den vara symptomfri.

Jag har sett en Briaravkomma med pålagringar i varenda kroppsdel och därmed utdömd vid 5 års ålder, en arab som hade samma problem och utdömd vid endast 2 års ålder, är man inte nogrann med vad arab/halvbloden nedärver? Använd din upprördhet även där, så ska du se att du till slut blir utbränd, tyvärr.
Att du har sett enstaka hästar som dömts ut vid ung ålder behöver varken ha med ras eller härstamning att göra.
Och man ÄR noggrann med vad åtminstone halvbloden nedärver - araberna vet jag inget om så jag uttalar mig inte.
Däremot finns det ju alltid enstaka stoägare som väljer att avla på fel ston och ärftliga defekter kan ju alltså komma från dem och inte nödvändigtvis från hingsten - eftersom du nu namnger och smutskastar en känd halvblodshingst. (Detta är olämpligt att göra!!)
Det jag menar är att du inte ska döma ut hela halvblodsuppfödarkåren för att du har sett EN halvblodsunge som haft defekter - dessutom utan att veta vad som orsakat defekterna, arv eller miljö?

Jag tycker också att det är upprörande att använda en eksemhäst i avel, ffa om det är en hingst som kan hinna få många avkommor innan detta upptäcks.

Jag har själv just nu en ung ponny som verkar ha fått knottallergi/eksem. Är det en engångsföreteelse som inte återkommer nästa sommar eller sommaren efter så kanske jag testar henne i avel - hon är i övrigt mycket lovande men det spelar liksom ingen roll.
(jag kommer dessutom inte sälja henne, då jag vill ha kvar kontrollen över hur hon används och sköts eftersom eksem är en svår plåga - får hon mycket eksemproblem så kommer hon åka till hästens evigt gröna, knottfria land...)
tillägg:
Denna dam har inga kända eksemsläktingar i de led jag känner till, där mamma och pappa är uppvuxna här, mormor och morfar varit i min ägo, farfar bott hos mig ett år och farmor bor hos en bekant... Även i nästa led känner jag till de flesta....

Senast ändrad:

Jag skrev:
"Nja ...tillåtet är ju en sanning med modifikation.
Man får idag ta större ansvar som hästägare när man avlar men man "ska inte avla på djur som har åkommor som kan nedärvas o komma att ge avkomman plågor". Detta kommer ge högre straff än tidigare.
Eksem om något är väl plågsamt för individen.
Tycker det är helt förkastligt att avla på eksemhäst när man vet att det nedärvs i så hög grad. Vart finns tanken för djuret då?
Det finns så mycket bra hästar att avla på så varför sätta en eksemhäst i aveln?
För mig finns inga tillräckligt bra motiv...möjligen om han var en av 2 levande av den rasen kvar."
O det vidhåller jag. Precis som jag skulle ta en fånghäst ur avel, eller om jag upptäckte cystor på araben. Lösa benbitar på hbl osv.
Vad min arab har att tillföra det tror jag inte hade med saken att göra. Han är fullt frisk o har en mycket bra stam.
Du skrev:
"Hur kan du reagera så häftigt utan grund för vad du skriver? Att det skulle vara i hög grad ärftligt? Hur har du kommit fram till detta påstående, vilka fakta grundar du detta på?

Ska vi då inte avla på hästar som är allergiska mot äpplen heller? Det är ju ganska magstarkt att avla fram cremellohästar som är känsliga mot solen, hästar som har patella som unghästar men som växt bort när de blir äldre, hästar som har fång, hästar som får kolik, var ska vi dra gränsen? Att du drar gränsen vid eksemhästar har vi nu förstått, och det är upp till dig, men säg inte att du vet när du inte har en susning om vad du pratar om.

Det som stör mig är din filosofi att "alla andra avlar ju på det o det o då kan ju jag avla på detta" , den suger. Hur ska vi någonsin komma till rätta med olika defekter hos hästarna om man ignorerar alla fel o gömmer sig bakom andra?
Citerar SLU 080416
"Hos avelshingstar kan förekomst av eksem vara en anledning till kastration vilket innebär att de inte får fortsätta att verka inom aveln. Om frekvensen av eksem ska kunna minska bland islandshästar räcker det dock inte bara att välja bort hingstar som bär på anlagen, även moderns egenskaper har stor betydelse."

Om din hingst varit i sverige sedan -97 o utvecklat eksem nu...då borde det ju knappast vara mot svinknotten...utan den ärftliga varianten. Annars borde han väl fått det tidigare?
Skönt att avkommorna sluppit det.

Tror inte jag blir utbränd på att bry mig om djur... men jag skulle inte sova gott om jag visste att jag medvetet utsatte mina djur för plågor som klådan innebär.
Din hingsts avkommor kanske klarat sig...men du både försvarar avel på eksemhästar på en gång som du fördömmer den i nästa mening. Är det ok att du avlar med din hingst men inte andra med sina eksemhästar? Andra ser hur andra gör o gör lika. Förebild...du vet.
Du säger att du nekar ston som har eksem för betäckning...varför? De hinner få färre avkommor än din hingst.
(Fast det är ju helt rätt...för de ska inte heller vara i avel)

Efterlyser fortfarande den stora studie som du hänvisade till.
"Men det är väl klart, du kanske vet mer än det stora forskarlag med veterinärer från Sverige, Danmark, Tyskland och Island?"
Den vore intressant.
Samma sak så hänvisar du till SLUs studie där stona nedärver eksem i större grad.... den har jag också missat.

Senast ändrad:

Mitt eksemsto är dräktigt.
Islandshäst, islandsfödd.
Fick eksem i samband med en skada som höll henne dålig i över ett år. Har en avkomma (som vi har kvar) som inte har eksem.

Enligt de rapporter jag hört och läst så är eksem inte ärftligt. MEN, ett stort MEN. Jag skulle inte avla på en SVENSKfödd häst med eksem då deras eksem ofta är mer bekymmersamt än en islandsfödd.

Eksemen är mig veterligen en allergiskreaktion på knott, dvs svidknotten. Dessa finns inte på Island..

Eksem är också borttaget från defektlistan eftersom man inte kan påvisa att det till 100% är ärftligt.

Spatt som framkommer under 12 års ålder räknas som ärftlig spatt, skulle mitt 18 åriga sto få spatt nu så skulle det förmodligen vara pga ålder och förslitningar. Men jag skulle ändå inte avla på henne i det läget. Jag har träffat tre avkommor till tre olika spattston, alla dessa tre fick spatt i samband med deras inridning. Jag har arbetat på tre olika islandsstall där eksemston används i aveln, utav deras tre sista avkommor (som har funnits kvar på gården när jag vart där) har INGEN haft eksem. Däremot hade ett shettissto (svenskfödd) såpass mkt eksem att hon fick avlivas.

Jag avlar inte på mitt (älskade) sto för att hon är min älskling och jag vill ha en mini-Yrpa. Jag avlar på mitt sto för att hon är redigt flott och rör sig snyggt. Om hon nu börjar bli för gammal för att tävlas och ridas i den utsträckningen så bör hon också få göra det som passar henne bäst, dvs gå med föl.. Hennes första avkomma är ju långt ifrån kass om man säger så.

Jag tycker också att det är upprörande att använda en eksemhäst i avel, ffa om det är en hingst som kan hinna få många avkommor innan detta upptäcks.

Jag har själv just nu en ung ponny som verkar ha fått knottallergi/eksem. Är det en engångsföreteelse som inte återkommer nästa sommar eller sommaren efter så kanske jag testar henne i avel - hon är i övrigt mycket lovande men det spelar liksom ingen roll.
(jag kommer dessutom inte sälja henne, då jag vill ha kvar kontrollen över hur hon används och sköts eftersom eksem är en svår plåga - får hon mycket eksemproblem så kommer hon åka till hästens evigt gröna, knottfria land...)

Skulle det nu vara en sk engångsföretelese så visar hon ju att hon är känslig, och även om hon inte har några besvär av det i framtiden så finns det ju då i hennes gener, så hur det nu än blir så är det en eksemhäst du har! En svenskfödd sådan!!

Mitt eksemsto är dräktigt.
Islandshäst, islandsfödd.
Fick eksem i samband med en skada som höll henne dålig i över ett år. Har en avkomma (som vi har kvar) som inte har eksem.
Islandsfödda hästar har lättare att få eksem när de komer till Sverige.
Enligt de rapporter jag hört och läst så är eksem inte ärftligt.Läs de studier jag länkat till så ser du att det är ärftligt.Den sista från april -08. MEN, ett stort MEN. Jag skulle inte avla på en SVENSKfödd häst med eksem då deras eksem ofta är mer bekymmersamt än en islandsfödd. Sant

Eksemen är mig veterligen en allergiskreaktion på knott, dvs svidknotten. Dessa finns inte på Island..
Återigen läs studien. Där står att man "tidigare har trott att det beror på svidknott men nu vet man att det även är ärftligt"

Eksem är också borttaget från defektlistan eftersom man inte kan påvisa att det till 100% är ärftligt.
HELA defektlistan är borttagen. Pga EU. Men det är inte samma sak som att det är ok att avla på defekter.Alla som avlar har nu ett större ansvar när de väljer avelsdjur o om man medvetet avlat på någon defekt som kan ge avkomman plågor så kommer straffet bli högre.Så avlar du på ett eksemsto som får eksemavkomma så kan du komma att straffas.

Spatt som framkommer under 12 års ålder räknas som ärftlig spatt, skulle mitt 18 åriga sto få spatt nu så skulle det förmodligen vara pga ålder och förslitningar. Det finns studier som visat att de många hästar utvecklar spatt för att de är för sent inridna o inte byggt upp ett skelett som är anpassat för uppgiften.Det är bla därför som man nu börjar rida in islänningarna vid yngre ålder...för att de ska hinna anpassa skelettet när de växer.Kruxet är väl att på island har man inte heller tagit spatthingstar ur avel,så det ärvs ju också.Men jag skulle ändå inte avla på henne i det läget. Jag har träffat tre avkommor till tre olika spattston, alla dessa tre fick spatt i samband med deras inridning. Jag har arbetat på tre olika islandsstall där eksemston används i aveln, utav deras tre sista avkommor (som har funnits kvar på gården när jag vart där) har INGEN haft eksem. Däremot hade ett shettissto (svenskfödd) såpass mkt eksem att hon fick avlivas.

Jag avlar inte på mitt (älskade) sto för att hon är min älskling och jag vill ha en mini-Yrpa. Jag avlar på mitt sto för att hon är redigt flott och rör sig snyggt. Om hon nu börjar bli för gammal för att tävlas och ridas i den utsträckningen så bör hon också få göra det som passar henne bäst, dvs gå med föl.. Hennes första avkomma är ju långt ifrån kass om man säger så.

Alla vill ha sig en mini.... av sin älskling. Men är det verkligen rätt kriterier för avel?
Jag har själv en skada som plågar mig oerhört varje dag o resten av mitt liv. Om jag visste att det fanns 2 % chans att mina barn kunde ärva den smärtan så fanns det ingen som skulle kunna övertala mig att föda barn. Hur gärna jag än ville ha dem.

Skulle det nu vara en sk engångsföretelese så visar hon ju att hon är känslig, och även om hon inte har några besvär av det i framtiden så finns det ju då i hennes gener, så hur det nu än blir så är det en eksemhäst du har! En svenskfödd sådan!!
Men vad är det som säger att din häst inte har dem generna bara för att hon är född på island?
Visst 50% av alla som importeras får problem med eksem...men det föds ju faktiskt eksemhästar i sverige o de kommer ju ursprungligen från importerade hästar...så nog sjutton så nedärver även dem eksem. Så det är ju en klen "sanning" att gömma sig bakom.;)

Liknande trådar

A
Hästvård Eller Helsikesklöver som vi döpt om den till:devil:. Det vet väl alla vad det är antar jag? Nehej, gör ni inte? Jag trodde bara att det...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
36 625
N
Hästmänniskan Hej! måste få skriva av mig, vet inte om detta hamnar rätt eller om de finns någon tråd alls för detta. Men det börja me att jag hade...
Svar
7
· Visningar
1 630
Senast: åke
·
Hästvård OBS: Detta är en rent hypotetisk fråga. Det gäller alltså ingen häst som jag har/vet om. Jag läste på denna sida...
Svar
2
· Visningar
1 109
Senast: pimy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka