Avel och lösa benbitar

mellan

Trådstartare
Vet inte om tråden ligger rätt men om den inte gör det så får moderator flytta den.
Jag undrar om erfarenheter kring lösa benbitar och avel.
Jag har alltid sagt att jag inte vill avla på ston med denna åkomma då det kan vara ärftligt. MEN, fråga är om det kan finnas andra orsaker som gör att detta uppkommer och om man kan fastställa att det INTE i vissa fall är ärftligt?
Hur tänker ni andra som avlar? Finns det tillfällen då ni kanske ändå skulle avla på ett sto som har opererats för detta? Tex pga av att stammen är såpass intressant eller dyl?
Är tacksam för alla reaktioner/erfarenheter av detta!

Sv: Avel och lösa benbitar

Jag har varit med om det, ett 3-års sto som op för ocd i en has och sedan sattes in i avel, fick 5 avkommor som alla var ua på exp röntgen. Stoet sattes i avel pga att hon både hoppade och rörde sig fantastiskt bra, och hade en mkt fin härstamning. Obs! INTE mitt sto...

3 av hennes avkommor (ston), har också satts i avel vid 3-års ålder, men bara fått en avkomma, stona har sedan satts in i sporten. Vet inte hur utslaget på röntgen har varit på den sista generationen.

Viss indikation finna att genetiska defekter kan hoppa över ett par generationer för att sedan uppkomma igen i 3:e generation.

Det finns ju ingen garanti att inte få lösa benbitar på sina avkommor, oavsett vad man gör.
Det hänger ihop med, arv, miljö, foder.

Jag har fått lösa benbitar på avkomma ifrån friröntgade föräldrar, så det finns alltid en risk.........

Alltså det är ju mycket svårt att säga om benbitarna är medfödda eller orsakade av yttre påverkan tex slag/skador.

Sen tror jag att mycket påverkan också kommer från miljön under de första åren, foder, utevistelse och den inledande träningen.

Sen är det ju så att även två friröntgade hästar kan få avkomma med OCD och två med OCD kan få avkommor utan.
Minns inte exakta % satserna i huvudet men det är under 25% för chans på OCD med 2 konst. OCD föräldrar och runt 15% om man har två fri röntgade.

Mycket svårt att säga hurvida man ska avla på eller inte, det finns ju flertalet hästar på absolut högsta nivå som har konst. OCD som klarar sitt arbete ypperligt utan problem.
Så man kanske ska sålla med hjälp av meriterna, ett sto som visat på hållbarhet ja men ett som upprepat haft problem nej?
Jag är kluven, inom travet är det inte så farligt, bara att op bort och tuta och köra, ridhäst folk är dock betydligt mer känsliga för det, men vi har också våra hästar i träning betydligt fler år än travet..

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 248
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 246
Senast: Crossline
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 139
Senast: tessan.g
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka