Avel och gångarter

Sparrisen123

Trådstartare
Jag funderar på det där med fyr- och femgångare, och avel. Detta efter att ha läst och hört diverse påståenden som att man aldrig ska betäcka ett fyrgångssto med en fyrgångshingst, för då kan fölet tappa tölten helt. Eller att man inte ska välja en hingst som "motvikt" till stoet utan en som kompletterar henne, och tvärtom har jag också hört...
Så hur är det?
Nu har jag visserligen varken något sto eller några planer på att börja med avel, men det är kul att lära sig :)

Säg att man har ett fyrgångssto med stark trav, vad för typ av hingst ska man välja? Fyr/femgångare? Stark trav eller starkare tölt? Varför?
Säg sedan att man har ett femgångssto med riktigt bra tölt och pass men de andra gångarterna är medel. Fyrgångshingst eller femgångshingst? En som kompletterar hennes starka tölt och pass och har de som starkaste gångarter själv, eller någon med traven som starkaste gångart (lämpligen en fyrgångare)?

Det är säkert en labyrint och beroende av massor av olika saker, men finns det något generellt för när man ska välja fyrgångare och när man ska välja femgångare samt hur man ska tänka kring gångarter? Och kan man veta vad man får, typ att 2 fyrgångare får alltid ett fyrgångsföl och två femgångare får alltid femgångsföl eller något?

Sv: Avel och gångarter

Finns många här som är duktiga på avel- jag är inte en av dom...

Men jag har betäckt mitt sto och har nu en tvåårig avkomma. Mitt sto är fyrgångare som skulle kunna få en 6a på pass enligt två oberoende duktiga avelsvisare/tränare. Men som jag känner henne har hon aningens svårt med tölten, den kräver mycket kraft för henne och hon väljer alltid traven om hon får bestämma. Sen är tölten bra med träning så den är inte dålig på något vis! En fyrgångare med stark trav helt enkelt. Hon fick en vägledande exteriörbedömning som treåring -ej förberedd med träning- på 7.74 så jag hade lite pejl på hennes svaga sidor exteriört.

Jag valde en femgångshingst med bra pass.

Tänkte som så att jag hellre får en avkomma med mer pass än mindre tölt. Jag var inte rädd att förlora tölten helt men jag ville inte ha samma jobb med avkomman som med modern(som jag själv ridit in o tränat).

Fölet visade pass de första veckorna, tölten kom fint ibland och tillslut hittade hon traven. Nu som tvååring väljer hon gärna trav, men kan precis lika gärna fara iväg i tölt om hon stressar/spänner sig över något. Passanlagen kan man bara se i galoppen ibland. Det känns helt enkelt som att jag lyckades rätt! Hon har klara åtskilda gångarter som kommer lätt utan att vara passbunden.Tror inte hon kommer ha nån superpass men den kommer säkert finnas där.

Jag är absolut ingen expert på islandshäst avel, men om man ska gå på senaste forskningen så finns det en gen som ger pass och tölt (finns andra trådar om det). Dubbel upplaga av genen och man har pass, enkel och man har tölt. I så fall är det säkraste att inte korsa fyrgångare med fyrgångare då 25% av de korsningarna statistiskt inte kommer att tölta.

Övriga aspekter när det gäller avel på islandshäst har jag absolut inte kunskap att uttala mig om. :)

Fast det är ju lite flytande det där med fyr- och femgångare. Min tex 01:a var fyrgångare, trodde vi. Tills förra året när hon plötsligt började bjussa på pass.

Jag är absolut ingen expert på islandshäst avel, men om man ska gå på senaste forskningen så finns det en gen som ger pass och tölt (finns andra trådar om det). Dubbel upplaga av genen och man har pass, enkel och man har tölt. I så fall är det säkraste att inte korsa fyrgångare med fyrgångare då 25% av de korsningarna statistiskt inte kommer att tölta.

Övriga aspekter när det gäller avel på islandshäst har jag absolut inte kunskap att uttala mig om. :)

Du har missuppfattat genens nedärvning. ;) Det handlar om ett recessivt anlag som i dubbel uppsättning gör att hästen blir femgångare. En häst som har ett eller två av den dominanta genen blir fyrgångare, den kan tölta oavsett om den är homozygot eller inte.

Länk till artikel:
http://www.hastsverige.se/sida422.html

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 202
Senast: LaMagia
·
Utrustning För ungefär ett år sedan var jag med om en ridolycka där jag skadade båda knäna väldigt allvarligt. Ena knäet är opererad två gånger...
2
Svar
23
· Visningar
4 274
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar