Avel med eksemhingstar?

I

iziz

Egentligen hör denna tråd hemma på avel men eftersom jag inte fått någon reaktion där så skriver jag här! :smirk:

En av våra kändaste islandshingstar fick ju sorgligt nog eksem förra året och hingstägaren informerade duktigt om detta samt meddelade att hingsten skulle tas ur avel. Nu har det dock kommit till kännedom att hingsten i stället kommer att lånas ut till Danmark och användas där flitigt i avel i stället.

Detta gör i alla fall mig väldigt upprörd. Nu när man kommit genom forskning kommit fram till att eksem är ärftligt skall man då fortsätta att avla på en eksemhingst?? Har vi inte tillräckligt med hästar som lider något fruktansvärt av sina eksem??

Jag undrar också varför bl a Danmark och Tyskland fortsätter att använda eksemhingstar detta är för mig helt ofattbart??

Tacksam för åsikter!! :mad:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avel med eksemhingstar?

Varför skulle dom inte låna ut honom?

Det är trots allt inte förbjudet att använda hingstar med exem i Danmark.
Dom tillåter det, så då kan jag inte förstå varför det är så hemskt.

Visst hade jag inte själv velat använda en exem hingst.

Men det är väl upp till dom danskar som vill betäcka med honom ändå?

Det finns något som kallas etik och moral.... det var det jag ville komma fram till! Själv tycker jag att det är djurplågeri att avla på fram en eksemavkomma. Vet man att risken finns bör man avstå.

Framför allt finns det ju så många andra, fina hingstar som INTE har eksem...
Som tex Ari från Alvargården..... :d :d :d :d :d :d :d :d :d

Vill man avla och har råd med det, vore det väl naturligt att man som stoägare kollar upp hingstens "eksemstatus", även om den någon gång varit utsatt för mycket knott/mygg och vad som hände då? Hade inte mitt sto haft eksem skulle jag betäckt för länge sen, men absolut inte med en eksemhingst.
Man får väl hoppas att danskarna är förnuftiga människor. Åtminstone för alla små fölisars skull....

Snusmumrik :banana:

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker oxå det är fel att avla med individer som kan nedärva genetiska defekter.Det finns ju många friska hingstar så varför inte använda dom.

Visst jag tycker också att det är fel att avla på en exem hingst.

Men jag tycker inte hingstens ägare gör fel eftersom det är godkänt att använda exemhingstar i danmark.

SEn är det faktiskt upp till sto ägaren.

Tråkigt men sant.
Förhoppningsvis är inte danska uppfödare intresserade.

Det är ju alldeles riktigt att det är upp till stoägarna, även om alla sto ägare kanske inte är så kunniga på just detta.Sedan finns det ju som bekant folk som inte bryr sig om att hingsten har eksem, bara den presterat på tävlingsbanan :smirk:

För mig är det självklart fel. På det här viset visar ägarna att de skiter totalt i om eksemet förs vidare i rasen eller inte. De följer svenska regler, vilket är bra, men fortsätter tjäna pengar på sin hingst utomlands :confused:. Det kan jag inte respektera.

Man kan se det från många perspektiv...det kan vara många faktorer som spelar in.

Dels kanske dom haft detta bestämmt under längre tid och dom som ska ha honom på station i danmark kanske har tjatat....

Det finns så mycket som kan ligga bakom så jag tycker inte man ska diskutera detta.

Varför ska man inte diskutera detta? Visst, kanske det enstaka fallet har mång olika anledningar, men att diskutera i generella termer kan väl inte vara fel?

Här måste jag hålla med Mandalaki. Tycker att beslutet att ta honom ur aveln i Sverige blir uddlöst, om man istället låter honon betäcka ston i andra länder, och på så sätt riskera att föra eksemet vidare. Då blir det en byråkratisk fråga istället för ett sätt att värna om islandshästen.

OA

Vala skrev:
Man kan se det från många perspektiv...det kan vara många faktorer som spelar in.

Dels kanske dom haft detta bestämmt under längre tid och dom som ska ha honom på station i danmark kanske har tjatat....

Det finns så mycket som kan ligga bakom så jag tycker inte man ska diskutera detta.

Han skulle vara hos samma danska uppfödare som han var 2003 under 2005 men det är flyttat till 2006. Vet inte var han kommer att vara 2005. Hos annan dansk uppfödare? Eftersom jag dessutom ägt en halvsyster till Kjarni efter samma pappa, Vidar frá Vídvik som fick eksem efter knappt två år :( i Sverige (hon kom hösten 1999 och fick eksem 2001 tidigt på sommaren) så är jag väldigt misstänksam på avkommor med Vídar i stammen. Hon är den enda av totalt de totalt 10 jag importerade hösten 1999 som så här långt har utvecklat eksem. Det gör i alla fall att jag tar avstånd från avel på såväl henne som hennes mer kända och nämnda halvbror.

Fast är det inte lite hårt att döma bort en hingst bara för att man har vet om två avkommor med eksem? Eller har Vidar bevisligen gett fler eksemhästar än kjarni och din?

Jag har haft en Vidar häst - eksemfri efter många år men haft istället haft eksemhästar efter:
Hrannar fra höskuldstödum
Mani fra raufarfelli
Vonar-Neisti fra skolagrof

Men jag tycker inte det visar på att dessa hästar i regel ger avkommor med eksem.

Åter till eksemhingsten så tyckte jag att ägaren uppträdde på ett föredömligt sätt genom att gå ut och berätta på det sätt denne gjorde. Det kändes som att äntligen tog någon detta problem på allvar och gjorde något positivt för att minska aveln på eksemhästar. Beundransvärt var det!

Men om detta nu är sant så visar det hur fel jag och antagligen många fler hade. :mad:

kan det vara så att exemet inte är ngt problem i danmark och tyskland, alltså att det inte finns några svidknott???(själv har jag ingen aning) men visst det är ju inte bra ändå, eftersom avkomor kan exporteras till länder som har problem.

Det enda postiva är ju möjligtvis att sverige kan få ett gott rykte, dvs att vi inte använder exemhingstar i aveln, kan ju göra att sverige vinner i det långa loppet (långsökt, jag vet :angel: )

_Viva_ skrev:
Fast är det inte lite hårt att döma bort en hingst bara för att man har vet om två avkommor med eksem? Eller har Vidar bevisligen gett fler eksemhästar än kjarni och din?

Jag har haft en Vidar häst - eksemfri efter många år men haft istället haft eksemhästar efter:
Hrannar fra höskuldstödum
Mani fra raufarfelli
Vonar-Neisti fra skolagrof

Bara lägger mig i lite allmänt..Men stona då?? För de är också anlagsbärare så att döma ut endast hingstarna gör det verkningslöst..

Jag menar just diskussionen om en speciell hingst.
Att diskutera detta allmänt tycker jag bara är bra.

Som sagt skulle jag själv inte betäcka mitt sto med en exemhingst.
Och inte heller skulle jag betäcka henne om hon hade exem.

Sen har jag en liten undran.

Vad säger egentligen att inte alla islandshästar har gener för exem?
Det kanske bara är så att vissa inte utvecklar det.

Som skrivit i denna tråd samt flera andra finns det många olika hingstar som gett avkommor med exem.
Det finns även många hästar som efter många år i sverige plötsligt utvecklar exem, och då kanske dessa redan fått många avkommor.

Vad ska man då göra med dessa avkommor?
Avliva dom för att dom bär på exemgener?
Vad säger att inte alla hästar gör det?

Det finns dom som tagit hem fina avelsston från island som haft många föl på sina exem fria ston och varav avkommorna inte visat några exem symtom som sedan får exem.
Är det då fel att betäcka detta sto igen???

Det är trots allt så att vi i sverige får betäcka exem ston.

Ska vi inte plocka även dessa ur avel om vi ska plocka ur hingstarna med exem???

Bara lite frågeställningar....som hör till tråden tycker jag.

/

Ann-Sofie

Vala skrev:

Ska vi inte plocka även dessa ur avel om vi ska plocka ur hingstarna med exem???/

Ann-Sofie

Får ni avla på eksemston men inte hingstar? Vad är skillnaden och hur resonerar man då? De är ju bägge två ev. bärare för eksem.. :confused:

Bra talat Sambaengi! Själv tycker jag att man EJ ska avla på exemhästar, varken ston eller hingstar. Bättre då att lägga pengarna på en exemfri avkommas utbildning än på täcken och smörjmedel mm till sin stackars exemhäst. Tänk också på all den tid du får lägga ner på skötseln av en exemhäst, den tid då du skulle kunna rida och ha skoj med din häst...Det finns tillräckligt med bra hästar som inte nedärver exem! Tycker också att det är mycket oetiskt att låna ut sin häst till ett annat land, som i detta fall!

kajsa_flink skrev:
Bra talat Sambaengi! Själv tycker jag att man EJ ska avla på exemhästar, varken ston eller hingstar. Bättre då att lägga pengarna på en exemfri avkommas utbildning än på täcken och smörjmedel mm till sin stackars exemhäst. Tänk också på all den tid du får lägga ner på skötseln av en exemhäst, den tid då du skulle kunna rida och ha skoj med din häst...Det finns tillräckligt med bra hästar som inte nedärver exem! Tycker också att det är mycket oetiskt att låna ut sin häst till ett annat land, som i detta fall!

Tack! Tyvärr innehöll inlägget ett påstående om Kjarni som ogillades. Får se om jag orkar skriva ner allt jag skrev igen. Tycker att om man tar bort ett inlägg så skall det postas till den som skrev med kommentar vad som var orsaken. Nu får man bara orsaken och inte en chans att enkelt redigera inlägget och ta bort det som stöter så man kan lägga in det igen. Brukar kopiera mina längre inlägg och spara i word ett tag men hade tyvärr inte gjort det den här gången.

Anette

Vala skrev:
Är det då fel att betäcka detta sto igen???

Nej, det är olagligt.
Man får inte använda avelsdjur med ärftliga defekter som ger djuren lidande.
Och man- och svans-skorv räknas dit.

Så enligt Jordbruksverkets (Djurskyddsmyndighetens) föreskrifter så är det olagligt att betäcka ett sto med eksem.

Liknande trådar

I
Avel Kjarni frá Kálfsstöðum är ju en känd hingst som förra året fick eksem. Ägarna har gått ut offentligt med detta och hingsten kommer att...
Svar
3
· Visningar
987
Senast: iziz
·
C
Avel I år är det dags igen med delade åsikter mellan hingsthållare/ägare och regelverk :angel: Hur ska vi ha det undrar man varje år sådana...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Senast: clownen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar