avel/inavel

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sizodeso
  • Startdatum Startdatum
S

sizodeso

hur nära besläktad kan hästar vara och INTE vara inavel? har just fått hem papper på hästen jag vill köpa.. far o mor är helsyskon.. är det ok? mor o farföräldrar är ju samma och så visar det sig att även i denna "sammanstrålning" finns nära besläktning (hingsten är systerson till stoet.. ) Vad kan det bli för komplikationer.. hur påverkar detta hästen jag är på väg att köpa.. finns det "dolda egenskaper" man ska akta sig för? var går gränsen till ok? hur mycket är en sån häst värd igentligen?? tacksam för alla svar o kommentarer.. tvekar nu inför köpet.. som ni kankse förstår..:)

Sv: avel/inavel

Jag hade nog inte köpt hästen om jag tänkt avla på den faktiskt. Låter ju helt befängt att 'para' helsyskon. :crazy: Helst inte samma hästar i de första 3 leden brukar man säga.

Tack!! jag tror att denna parningen blev en olykshändelsen däremot var föräldrarnas släktsapt planerat.. stoet och hingstes mor helsyskon.ja det känns som det är gränsfall och jag oroar mig för vad som kan döljas bakom.. det finns inga papper utan allt är handskrivet och ej registrerat så det blir även jobb att utfärda pass och registrering av henne..

Det där är solklart inavel.
För att svara på frågan hur pass nära besläktade hästar kan vara för att det inte skall ses som inavel lämnar jag åt någon annan att svara på. Det är en hårfin skillnad på linjeavel och inavel.

Fysiska och/eller psykiska defekter kan bli väldigt framträdande och slå olyckligt då båda hästarna ärver genetiken från sina föräldrar. I bad case scenario så får den dubbla gener av något icke önskvärt av båda föräldrarna som i sin tur ärvt ner det från mor/farföräldrar.

Denna häst saknar helt avelsvärde. Är den hel, korrekt och verkar psykiskt stabil så kan den förmodligen duga som ridhäst och skall inte kosta mer än vad du betalar för en motsvarande vallack.

Hade inte köpt en häst med så "tät" stamtavla. Oavsett om man ska ha den till avel eller ej... Oftast betäcker man så tätt för att dubbla de goda egenskaperna. Men chansen att få dubbla dåliga gener är lika stora som för att få fram de goda, vilket kan vara lätt att förtränga i sina drömmar om att avla den nästan perfekta hästen.
Totalt vansinningt tycker jag med syskon parningar oavsett om man är en mycket erfaren uppfödare eller ej.
Herregud! Fortsätter man så här finns det väl snart ingen bredd i avelsmaterialet snart inom någon ras. Det är illa nog som det är, med att man knappt inte kan undvika att para in samma blod igen efter fem generationer.

B.B

tack! Hon är skäck och detta gör henne till lite speciellt.. hon har även ett blått öga som jag fastnat för . har en fantastiskt blick och har nu vcarit hemma hos mig i några dagar och visar stor nyfikenhet för världen. är inte veterinär besiktigad eller vaccinerad så att vetrinären kommer snart och då får jag också ett intryck till att ta in.. priset är satt på 15000 men vi har inte kommit till skott ännu med förhandlingar. blir troligt D hon är 1 år nu:confused: förvirrad.. hjärtat säger ja.. hjärnan säger nej...

*kl*

Var går då "gränsen" för linjeavel?

Fick hem en auktionskatalog (avelsston) från ett tyskt stuteri i veckan och där reagerade jag på att ett sto hade väldigt tätt bak i leden.

Samma hingstar OCH ston figurerade på båda sidor i tredje led, om jag inte minns galet.

Ja det är intressant för uppfödaren påstår att det är medveten linjeavel.. dock inte sista tjuvparning som resulterade i lilla stoet jag vill ha.. så som sagt.. ni som kan detta.. var går gränsen för linjeavel/ inavel.. hur många gånger och hur ofta kan nära besläktade hästar ingå?

15' för ett årsföl utan papper!
Det kommer kosta många sköna tusenlappar att få ordning på hennes papper, vem skall stå för den kostnaden? Bortåt 18-20 innan det är klart?
Då hade jag ringt runt till erkända ridponny/ponnyuppfödare och sagt att "jag har 18 lakan och letar efter ett årsföl".
Så får du en häst du kan veta mer vad du kan förvänta dig av, samt har ett mycket högre värde på nästan alla sätt.

Jag undrar var ni snälla (godtrogna) människor är när jag skall sälja häst?
En bekants bekant köpte härförleden ett halvblodssto som har en stam som gör den tämligen ointressant för avel, inte korrekt själv, och har i sitt 9åriga liv hamnat på en utb ståndpunkt på LC/LC. Den betalade de 75' för! Samt är inte fräsch...
Det hade jag aldrig fått sålt en likvärdig häst för!

Köp en annan häst, det låter som du köper bekymmer.
mvh

De linjeavlingar man oftast använder sig av om man vill ha märkbart resultat är 2+3, 3+3, 2+4 vilket alltså menas att individen återfinns i dessa led i stamtavlan. De som sysslar mkt med linjeavel menar på att summan 5 eller 6 ger bäst resultat, under 5 så är det för nära och över 6 så är blodet för utspätt för att ge märkbart resultat.
Det som dock är väldigt viktigt vid linjeavel är att verkligen veta vad man linjeavlar på då man som sagt likaväl som man förstärker de positiva egenskaperna även förstärker de negativa + defekter, sjuka gener osv.
Inom halvbloden finns ett antal kända hingstar där det är så välbeprövat med linjeavel att det är "riskfritt" medans ett par andra till synes likabra hingstar har visat sig inte alls gå att linjeavla på utan att få negativa resultat.

tack! Hon är skäck och detta gör henne till lite speciellt.. hon har även ett blått öga som jag fastnat för . har en fantastiskt blick och har nu vcarit hemma hos mig i några dagar och visar stor nyfikenhet för världen. är inte veterinär besiktigad eller vaccinerad så att vetrinären kommer snart och då får jag också ett intryck till att ta in.. priset är satt på 15000 men vi har inte kommit till skott ännu med förhandlingar. blir troligt D hon är 1 år nu:confused: förvirrad.. hjärtat säger ja.. hjärnan säger nej...

Det låter också som att det inte är en helt seriös uppfödare - inte vaccinerad, inga papper, inavlad i flera led... Jag skulle köpa en annan häst. Det finns fler skäckar med fin blick.

Du har fått många bra svar från en del kloka personer.
Vill du vet vad kan händer med för hårt Inavel/Linjeavel gå till:
yahoo search genetic diseases in quarter horses

Dom dåliga egenskaper av en son avel kan vara lika stor som dom goda man försöka att nå med stora örda result som man kan inte rätta på.
Arizona

Liten fråga vid sidan om som jag funderat på. Om jag skulle betäcka mitt sto e Blue Hors Hertug med Scharmeur blir det då för nära? Hans far Schwadroneur är mitt stos farfar.

Det här är inte ens ett gränsfall, det är oförsvarbart OM det är en planerad parning, vilket jag förståss hoppas att det inte är. Det är väl en ok häst att köpa om man endast tänker använda den till hobbybruk, men är du avelsintresserad så hade jag rått dig att skaffa nåt annat!

Hade absolut inte vågat köpa en häst som vart så hårt inavlad på, den måste ha en väldigt oseriös uppfödare.
Jag har köpt ett sto som fått 5 föl med sin bror (samma stam på mördenet) o det tycker jag är groteskt

Har inte första april redan varit för i år?
Färgen är väl ändå det sista man ska kolla på när man köper häst? Eller?
Visserligen tycker jag att fuxar är snyggast men har jag att välja på en oridbar skitsnygg fux och en mindre fin, men ridbar skimmel, tar jag ju givetvis skimmeln!!!

För det andra, vad ska du ha henne till? Hon har ju inte de bästa förutsättningarna att funka och hålla som ridhäst. Hon KAN ju ha fått bra gener och man KAN ha ha otur med en "renavlad" häst med, MEN jag tycker att man chansar lite för mycket genom att köpa en så pass inavlad häst.
Det är ju dyrt att bara ha en häst man kan titta på... Och jag hoppas verkligen inte att du tänkte ta använda henne i aveln?!

Lite hårda ord kanske men det är inget illa menat. Vill bara att du ska tänka till två eller tre gånger innan du bestämmer dig för att köpa henne.
Som nån annan här sa så kan du säkert få en häst med "finare" stam för de pengarna som de vill ha för henne.

Malin

Tack alla!! jag har beslutat mig för att bekosta återkörningen av hästarna och valt att varken köpa modern eller fölet! som sagtr det har kännts för oseriöst.. letar vidare!!!

Jag ska leta vidare.. det vore kul om man har en sto att kunna ta något föl nån gång,.. och framför allt när man nu lägger ut massa pengar försöka få något bra för det.. känns för kompliserat med inga papper, inga vaccinationer, ingen besiktning och allat annat med de..

Jag ska leta vidare.. det vore kul om man har en sto att kunna ta något föl nån gång,.. och framför allt när man nu lägger ut massa pengar försöka få något bra för det.. känns för kompliserat med inga papper, inga vaccinationer, ingen besiktning och allat annat med de..

Det var ett bra val!!!

Hoppas att du hittar något riktigt bra!!!

Lycka till!

Malin

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 994
Senast: lizzie
·
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 522
Senast: Marty
·
Hundhälsa Jag kommenterade en bild på FB där någon hade köpt massor av raketer. Härligt att se att folk bryr sig om andra än sig själva. :( Jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 046
Senast: Rouise
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka