Avel i lågkonjuktur?

Boop

Trådstartare
Inför den här säsongen hade vi en tråd om hur man bör resonera angående betäckning av stona när marknaden ser ut som den gör.

Många resonerade som så att man ska investera i lågkonjuktur, vilket i och för sig är rätt tänkt, och betäckte som vanligt. Några skulle dessutom betäcka fler ston i år, några skulle betäcka mindre.

Jag är nyfiken på hur ni resonerar nu?

Om man tittar på Tidningen Ridsports annonssidor, här på bukes annonssidor och även på hästnet så är det fruktansvärt mycket häst till salu, och till väldigt låga priser.:eek:

Har ni fått sålt det ni tänkt, till det pris ni tänkt? Om inte har ni möjlighet att "lagerhålla" unghästarna i ett eller två år till och samtidigt fortsätta att betäcka?

Sv: Avel i lågkonjuktur?

Intressant tråd! Personligen så har jag ända fram till nu inte känt mig särdeles påverkad av lågkonjunkturen. Men när Ridsport kom igår så.... min gubbe satt vid köksbordet och bara gapade, och sa: "vi måste köpa hästar... de är ju så billiga!". Det är helt sjukt så mycket hästar det är till salu, och till vilka priser! Man häpnar.

Vi har sålt (läs fått handpeng) ett föl i år, av fyra saluhästar. Det är för dåligt och jag skulle behöva sälja en häst till för att få n bra likviditet, men jag tänker inte sänka priserna mer. Vi har inga problem med att behålla våra unghästar ett år till, sen är det väl snarare tiden som begränsar när de ska ridas in osv.

Jag har fyra dräktiga ston men funderar en del på hur vi ska göra nästa år. Det beslutet tar jag nog inte förrän runt midsommartid.

Det som slagit mig är att det tog så lång tid innan raset kom i ridhästbranschen (travaveln t ex verkade ju märka av detta långt tidigare), vilket jag tror beror på den stora delen hobbyutövare. Det jag funderar på då är om det kommer att ta lika lång tid att vända skutan tillbaka? Kommer vi att ligga ett år efter även efter vändningen uppåt (som vi väl ändå får förutsätta kommer att komma)?

Jag blev av med mitt jobb på grund utav lågkonjukturen och jag har en väldigt tajt budget att följa nu. Jag kommer att betäcka mitt sto till våren men kanske inte med "drömhingsten" utan med en billigare hingst. En hingst som min plånbok tillåter att betäcka med. Missförstå mig inte, det är ingen skithingst. Det är bara det att betäckningen med denna hingsten är 2 000 kr i språngavgift och 6000 kr i levande fölavgift och det är väl en normal hingsts kostnader antar jag? Men knappast lika dyrt som en betäckning med t ex Quaterback.

Vilka raser tycker du är billiga? Jag kan inte hitta några bra och billiga halvblod? :crazy:

Jag pratar om halvblod, och jag tycker mig finna oerhört många billiga hästar till salu. Rena vrakpriser, och om man var lite av affärsmänniska nu så skulle man gå till banken, låna 200' och köpa hästar för pengarna!

Jag hör till dem som satsade lite extra i år och har om allt går vägen har åtta föl att vänta till våren. Men jag har också fått sålt allt jag hade att sälja, unghästar från årsföl till fyraåring. Med ett undantag fast den blir kanske såld till helgen och jag är nöjd med priset på hästarna som sålts.
Där jag märker mest av krisen är nog att jag blir erbjuden så många fina avelsston för i stort sett inga pengar alls. Så jag kunde har haft betydligt fler föl på G om jag inte börjat tacka nej till ston i våras. Planerar att betäcka mellan fem och åtta ston även nästa år, varav fyra är helt nya i avelsboxen.

Jag har bara ett avelssto och jag borde fått in cirka 70 000 kronor i år om hennes föl hade levt vid födseln men tyvärr så blev det en svår förlossning och fölet överlevde inte. Hennes första avkomma född -08 har jag valt att behålla annars är han nog också värd en del men han håller jag hårt om. Han är min OS-häst!

Betäcker mitt sto till våren som sagt och det fölet ska säljas. När jag får ett jobb igen ska jag investera i ett eller två avelsston till.

*KL* Vet inte men jag har sänkt priset på min hingstunge och jag är mycket glad över den köparen som fick honom skamligt billigt ;) men å andra sidan skulle han kastreras och sen kom nya försäkringar som skulle betalas och de löpande kostnaderna och allrahlest iår med dessa dåliga proteinvärden i ensilaget så är jag glad att jag sålt honom för hur det en är så kostar hästarna att föda upp även om man har eget foder och stall .
Däremot anser jag nog att det är nu som man ska betäcka för det kommer bli mindre hästar till salu vilket kommer synas om ett par år och då kommer priserna stiga igen .

Mia

*KL* Vet inte men jag har sänkt priset på min hingstunge och jag är mycket glad över den köparen som fick honom skamligt billigt ;) men å andra sidan skulle han kastreras och sen kom nya försäkringar som skulle betalas och de löpande kostnaderna och allrahlest iår med dessa dåliga proteinvärden i ensilaget så är jag glad att jag sålt honom för hur det en är så kostar hästarna att föda upp även om man har eget foder och stall .
Däremot anser jag nog att det är nu som man ska betäcka för det kommer bli mindre hästar till salu vilket kommer synas om ett par år och då kommer priserna stiga igen .
Mia

Jag skulle nog tipsa om att se till att utbilda sina avkommor, i stället för att avla fler. 3-åringar som knappt är ridna och 4-årigar som inte är i kondition betingar bara kostnader och blir inte sålda. Välutbildade hästar mellan 5-8 år kommer vara mer högvaluta än föl, som inte egentligen är intressanta att investera i om man inte behöver komma undan billigt (och det finns inget sådant behov i dag).

Det håller jag med om MEN har man inte tillräckligt med kvalite på sina hästar kommer det kosta mer än det smakar att utbilda hästarna .

För att få ekonomi i det hela måste man kunna rida in dom själv och och även själv kunna fortsätta utbilda dom och har dom inte mycket mycket bra kvaliter så lär man gå i förlust ....

Men man kan alltid leva på sina drömmar att man till slut går med vinst frågan är om det är sig själv eller skattemyndigheten man lurar ?

Mia

Är även jag av den åsikten att man gör rätt som satsar när andra håller igen. Har 4 dräktiga i år, betäcker minst 4 till nästa år. Har dessutom sålt 2 av de 3 jag haft till salu hittills. Utbildar och tävl.debuterar som regel mina uppfödningar innan de säljs. Säljs yngre förmågor är det oftast via mitt numera ganska stora kontaktnät. Kvalité betalar sig alltid !! Prissättningen måste naturligtvis spegla utb.ståndpunkt och kvalité på hästen som säljs. Har nog diskuterats här tidigare men tål att upprepas. Långt ifrån alla blir ju TOPPKLASS, precis som hos mänskligheten föds betydligt fler "medelsvensson" än elitidrottsmän/kvinnor.

Det håller jag med om MEN har man inte tillräckligt med kvalite på sina hästar kommer det kosta mer än det smakar att utbilda hästarna .

Ja precis. Men om man inte har den kvaliteten, är det så klokt att fortsätta avla då? På en marknad där fler slåss om färre köpare är det den som sitter med det bästa materialet som vinner.

Är även jag av den åsikten att man gör rätt som satsar när andra håller igen. Har 4 dräktiga i år, betäcker minst 4 till nästa år. Har dessutom sålt 2 av de 3 jag haft till salu hittills. Utbildar och tävl.debuterar som regel mina uppfödningar innan de säljs. Säljs yngre förmågor är det oftast via mitt numera ganska stora kontaktnät. Kvalité betalar sig alltid !! Prissättningen måste naturligtvis spegla utb.ståndpunkt och kvalité på hästen som säljs. Har nog diskuterats här tidigare men tål att upprepas. Långt ifrån alla blir ju TOPPKLASS, precis som hos mänskligheten föds betydligt fler "medelsvensson" än elitidrottsmän/kvinnor.

Så är det, men vissa ston är också guldston och producerar fler elithästar än andra. De stona ska givetvis ha förtur i aveln. Jag hör väl till dem som i alla fall på dressyrsidan tycker att svensk avel ligger långt efter Danmark och Holland. Vi behöver verkligen se över vår inriktning och vårt fokus.

Ja precis. Men om man inte har den kvaliteten, är det så klokt att fortsätta avla då? På en marknad där fler slåss om färre köpare är det den som sitter med det bästa materialet som vinner.

Nej det är det inte men vem vill inse det ?

kl

Intressant ämne.

Jag tror egentligen också på att satsa i dåliga tider, hästavel är ett långsiktigt satsande där man får valuta för pengarna första efter 1-1,5år. Alltså måste man satsa NU för att ha nåt att sälja när trenden vänder, vilket det finns chans att det gjort efter 1-1.5år från nu.
Sysslar man med kortsiktigare saker som man kan omsätta dvs sälja redan om ett par månader så tror jag det är viktigare att hålla igen.
Lets face it, märren kostar inte många mer kronor att ha gående hemma i ett år dräktig som odräktig, det ända är ju foderkostnaden och den är rätt marginell jämnfört med allt annat.
Visst, har man betäckningskostnaderna om man betäcker men de är ändå inte otroligt stora i samanhanget.

Har man däremot förlorat jobbet eller är i stor risk att göra det så sparar men självklart på alla fronter så fine, men sitter man någorlunda säkert så tycker jag allt man ska köra på.

Sen har jag själv bara betäckt ett sto i år, men det berodde väl i första hand på att jag inte hade fler att betäcka då den ena fick avlivas, en såldes och en nedärver nån slags mystisk defekt så det blev bara en kvar och jag tyckte det var för sent på säsongen att hitta nåt vettigt som inte var ett impuls köp. :grin:

Jag kommer betäcka om detta stoet nästa år oavsett vad som händer om hon är fräsch då hon är till åren kommen, annars skulle jag hemskt gärna ha åtminstone ett sto till då jag tycker att flen har så mycket mer utbyte av en jämnåring en än äldre lekkompis.
Annars var tanken 2 ston, ev. 3.

Och sen är det ju så att det inte bara kan avlas på kvalite för tävling osv ,det behövs ju även hästar till hobbyryttare och är de beredda att betala för utbildade hästar ? Opps nu kom en annan aspekt in och de hästarna kan man aldrig få ekonomin att gå ihop på .

Men som sagt jag väljer att sälja tidigt iallafall killarna och dumpa priset och slippa gå med en ev förlust i framtiden just för att konjukturen är som den är ;)
Och behålla mina ston för att visa dessa och sen får framtiden se vad de får för matchning ... Och även sen försäljning ,dock är jag under upplärning med detta ,men man måste välja sin egen väg nu i lågkonjukturen .
.
Sen satsar även jag ur lågkonjukturen ,men utan att behålla det jag inte vill behålla för att sälja senare då säljer jag hellre nu med sänkt pris .

Satsa mycket och se till att spara på kostnaderna *Typ* *S*

Mia

Senast ändrad:

Och sen är det ju så att det inte bara kan avlas på kvalite för tävling osv ,det behövs ju även hästar till hobbyryttare och är de beredda att betala för utbildade hästar ? Opps nu kom en annan aspekt in och de hästarna kan man aldrig få ekonomin att gå ihop på .

Ja, det tror jag. Ju mer hobbyryttare, desto högre krav på att någon annan har utbildat hästen. Många äldre ryttare sätter sig också ogärna på 3- och 4-åringar. Jag tror utbildning och ridbarhet har större betydelse än att hästen ska vara snygg och ha en bra stamtavla.

Satsa mycket och se till att spara på kostnaderna *Typ* *S*

Mia

Jo, fast alla kan inte satsa sig ur en lågkonjunktur. Då består den ännu längre. Några måste sluta avla hästar och ägna sig åt andra, mer lönande verksamheter.

Sedan har jag svårt att minnas den tid då ridhästavel lönade sig. Någon som gör? I så fall, hur troligt är det att den tiden kommer tillbaka?

Vad pratar du om för priser när du pratar om en hobbyhäst ,vilket är svårt igen eftersom kvaliterna skiljer mycket även här men ....

Vad pratar du om för priser när du pratar om en hobbyhäst ,vilket är svårt igen eftersom kvaliterna skiljer mycket även här men ....

Jag vet inte exakt, men 100-150' för en grundutbildad LA, ibland ännu mer. Jag ser många i stockholm som rider runt på hästar skolade i grand prix för skojs skull, och de kan kosta hur mycket som helst. Andra vill ha hästar utbildade msv/stgeorg, och dessa hamnar någonstans runt 250,000. Det gör naturligtvis inte hästavel mer lönande, men om man har riktigt bra individer som får lite mer utbildning kan man både få pr och högt pris på den individen, vilket är bra. Det bästa är förstås om man kan stå för en stor del av utbildningen själv. Min häst (för att ta ett exempel) är värderad till runt 300,000. Den är proffsutbildad och meriterad i unghästklasser.

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 309
Senast: ginnies
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 268
Senast: Habina
·
Avel Man hör att många funderar på att inte betäcka eller betäcka ett färre antal ston i år pga den dåliga marknaden. Tänkte höra hur ni här...
2
Svar
27
· Visningar
3 354
Senast: sorbisen
·
Avel Sitter här och lurar på lite olika tankar om att avel. Jag säger inte att det jag tänker är rätt på något sätt utan mer egna funderingar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 725
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka