Avel i lågkonjuktur?

Sv: Avel i lågkonjuktur?

Intressant tråd! Personligen så har jag ända fram till nu inte känt mig särdeles påverkad av lågkonjunkturen. Men när Ridsport kom igår så.... min gubbe satt vid köksbordet och bara gapade, och sa: "vi måste köpa hästar... de är ju så billiga!". Det är helt sjukt så mycket hästar det är till salu, och till vilka priser! Man häpnar.

Vi har sålt (läs fått handpeng) ett föl i år, av fyra saluhästar. Det är för dåligt och jag skulle behöva sälja en häst till för att få n bra likviditet, men jag tänker inte sänka priserna mer. Vi har inga problem med att behålla våra unghästar ett år till, sen är det väl snarare tiden som begränsar när de ska ridas in osv.

Jag har fyra dräktiga ston men funderar en del på hur vi ska göra nästa år. Det beslutet tar jag nog inte förrän runt midsommartid.

Det som slagit mig är att det tog så lång tid innan raset kom i ridhästbranschen (travaveln t ex verkade ju märka av detta långt tidigare), vilket jag tror beror på den stora delen hobbyutövare. Det jag funderar på då är om det kommer att ta lika lång tid att vända skutan tillbaka? Kommer vi att ligga ett år efter även efter vändningen uppåt (som vi väl ändå får förutsätta kommer att komma)?

Vi har också köpt och funderar på att köpa fler. Frågan är hur mycket man vågar investera. Om det tar lång tid innan det vänder så kan det bli en ordentlig förlustaffär.

Jag hör till dem som satsade lite extra i år och har om allt går vägen har åtta föl att vänta till våren. Men jag har också fått sålt allt jag hade att sälja, unghästar från årsföl till fyraåring. Med ett undantag fast den blir kanske såld till helgen och jag är nöjd med priset på hästarna som sålts.
Där jag märker mest av krisen är nog att jag blir erbjuden så många fina avelsston för i stort sett inga pengar alls. Så jag kunde har haft betydligt fler föl på G om jag inte börjat tacka nej till ston i våras. Planerar att betäcka mellan fem och åtta ston även nästa år, varav fyra är helt nya i avelsboxen.

Vad roligt att du fått sålt! Har du fått sänka priserna eller har du fått "normala" priser?

Jag skulle nog tipsa om att se till att utbilda sina avkommor, i stället för att avla fler. 3-åringar som knappt är ridna och 4-årigar som inte är i kondition betingar bara kostnader och blir inte sålda. Välutbildade hästar mellan 5-8 år kommer vara mer högvaluta än föl, som inte egentligen är intressanta att investera i om man inte behöver komma undan billigt (och det finns inget sådant behov i dag).

Jag tror du har rätt i att man måste förädla produkten och inte bara producera.

Större efterfrågan på utbildade hästar kontra föl upplever jag det som oavsett ekonomiskt läge.

Vad roligt att du fått sålt! Har du fått sänka priserna eller har du fått "normala" priser?
Jag tycker att jag har fått normala eller högre för dem. Hade visserligen tänkt sänka priset något om jag skulle annonsera dem, men har jag inte inte behövt. Har inte ens behövt annonsera ut dem.

*Kl*

Jag hade målsättningen att investera mig ur krisen med att betäcka fler ston i år...

Men den ena hade en komplicerad förlossning med felläge, samt fölade sent i mitten av juni, henne hoppade vi över i år och kanske kör ner till Tyskland till våren om hon är frisk och sund (blir 19 år nästa år)

3-års stoet blev dräktigt direkt

Sto nr 3, blev inte dräktigt, trots flera behandlingar och semineringar (inte mitt sto i dagsläget, men jag skulle få tillbaka henne gratis e jul, jag har ägt henne tidigare)

Så summa blir endast ett föl nästa år...:cry:

Jag har sålt min uppfödning som är 8 år och har gått 6 starter i Svår klass med tre 3:e platser och en övrig placering i 150m.

Jag fick gå ner ca 20% i pris jämfört med prissättningen innan finanskrisen, men Jag har sålt honom till USA och amerikanarna börjar vara på "hugget" igen och beredda att betala bra för bra hästar.

Jag är supernöjd med affären och fick Bra betalt. Utbildning och Förädling har varit lönsamt på denna hästen.:)

Ämnar inte att sälja någon mer detta året, varken föl eller tävlingshäst, fölet skall vara kvar som ev efterträdare i avelsboxen för den "gamla" märren, 6-åringen som är fölsto, skall matchas mot Breeders nästa år, 3-åringen skall efter fölning in i sporten för prövning.

Nästa års föl, kanske skall säljas, beroende på vilket kön det blir, (ston behåller jag gärna:))

Tänkte fortsätta satsa trots "krisen" betäckte 6 st men bara 3 st dräktiga...

Fick 5 föl : 4 sålda, har inte annonserat el reat, det sista fölet behåller jag tillsvidare hellre än sänker ngr priser. Har just knutit ett långsiktigt avtal med en duktig svårklass ryttare som ska förädla mina produkter, känns kanon!

Betäcker 6 ston nästa år, varav 2 st 3 åringar och ett sto går iväg på ET (så hoppas på minst en avkomma där ;)). Då kommer jag även att ha 3 st unghästar som ska ut på tävling/breeders osv .

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 309
Senast: ginnies
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 268
Senast: Habina
·
Avel Man hör att många funderar på att inte betäcka eller betäcka ett färre antal ston i år pga den dåliga marknaden. Tänkte höra hur ni här...
2
Svar
27
· Visningar
3 354
Senast: sorbisen
·
Avel Sitter här och lurar på lite olika tankar om att avel. Jag säger inte att det jag tänker är rätt på något sätt utan mer egna funderingar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 725
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka