Sv: Avel i lågkonjuktur?
Vi har också köpt och funderar på att köpa fler. Frågan är hur mycket man vågar investera. Om det tar lång tid innan det vänder så kan det bli en ordentlig förlustaffär.
Intressant tråd! Personligen så har jag ända fram till nu inte känt mig särdeles påverkad av lågkonjunkturen. Men när Ridsport kom igår så.... min gubbe satt vid köksbordet och bara gapade, och sa: "vi måste köpa hästar... de är ju så billiga!". Det är helt sjukt så mycket hästar det är till salu, och till vilka priser! Man häpnar.
Vi har sålt (läs fått handpeng) ett föl i år, av fyra saluhästar. Det är för dåligt och jag skulle behöva sälja en häst till för att få n bra likviditet, men jag tänker inte sänka priserna mer. Vi har inga problem med att behålla våra unghästar ett år till, sen är det väl snarare tiden som begränsar när de ska ridas in osv.
Jag har fyra dräktiga ston men funderar en del på hur vi ska göra nästa år. Det beslutet tar jag nog inte förrän runt midsommartid.
Det som slagit mig är att det tog så lång tid innan raset kom i ridhästbranschen (travaveln t ex verkade ju märka av detta långt tidigare), vilket jag tror beror på den stora delen hobbyutövare. Det jag funderar på då är om det kommer att ta lika lång tid att vända skutan tillbaka? Kommer vi att ligga ett år efter även efter vändningen uppåt (som vi väl ändå får förutsätta kommer att komma)?
Vi har också köpt och funderar på att köpa fler. Frågan är hur mycket man vågar investera. Om det tar lång tid innan det vänder så kan det bli en ordentlig förlustaffär.