Avel/EU-regler...

kaffekart

Trådstartare
Ingen som använder denna tråd eller??
aja, tänkte höra lite om dessa EU- regler för tex shettisar som e godkända i tex Tyskland, men kommer de hit, är de automatiskt godkända i sverige då, eller får man premiera dom här igen, liksom...?
jag fattar inte EU över huvud taget... men jag är nog inte så insatt i aveln då, antar jag... :crazy:
men jag fattar att eu har förändrat en hel del...

Den här tråden måste jag följa av EU intresse...

Själv vet jag bara att EU har regler om hingststationer:

Jordbruksverket

Vad jag förstår så har detta mer med införselregler att göra - att hästar ska ha vaccinerats ordentligt - samt regler om att inte fel hästar används så att man blir lurad, de ska t.ex. stå i stall där kvaliteten är säkerställd. Inget om själva premierandet av hästar alltså.

Någon som vet mer?

när jag skrev: "ingen som använder denna tråd eller?"
så var det ngt fel på min dator igår, :mad:
så jag såg inte trådarna... trodde att ingen alls hade gjort nån ny tråd... fick krångla mig in på inriktningar osv...:crazy:
men nu fungerar det för min sega Samsung oxå :)

Vi gick med i EG (europeiska gemenskapen ) 1984 (tror jag) då skrev vi under avtal mot handelshinder. Men trots detta har sverige behållt sina krav på avelsvärdering fram till nu. F.o.m 2005 kan man inte längre hindra en EU godkänd hingst att verka i Sverige. Men det man därimot måste kontrollera är vad som krävs i den speciella avelsförening som man tillhör. Oftas måste avelsföreningen följa moderlandets regler.
Jag kan mest Welsh och ridponnyer, ta RP om hingsten tillhör en godkänd avelsförening och är godkänd i sitt hemland, och att han ger "gröna" papper om man impoterar en avkomma ska även avkommor om han står i sverige vara godkända i avelsförbundet. M.a.o man kan inte stänga ut hingstar ur föreningarna här i sverige.
Sker detta till trots kan man få skadestånd för förlorade ston. Som det är nu är många hingstar godkända i sverige om dom står i annat EU land och betäcker, t.ex kör dit med ditt sto betäck henne och kom hem och låt stoet föla och vips avkomman är godkänd, men gör man tvärt om ta hit hingsten och betäcker stoet här blir avkomman inte godkänd, svår dubbelmoral!!!?
Detta kommer EU handelrätt att sätta stopp för, i fortsättningen kommer det inte att spela någon roll vart hingsten står.
Welsh kommer att följa sin moderförening vad det gäller hingstar. :)

Welsh kommer att följa sin moderförening vad det gäller hingstar.
läste den pyttelilla notisen i ridsport om att det kanske from nästa år redan blir klart att vi skall följa moderlandets regler, är du mer uppdaterad som håller på med avel vart det barkar hän? och när? Man vill ju veta om man skall kastrera åringen eller inte... :smirk: :o

Spar åringen om DU anser att han är något att ha i avel. Jag ska ju visa våran nästa år för att få en bedömning p honom. Personligen tycker jag att det är synd att de släpper på reglerna men det kommer fortfarande att gå att "kvalitetstesta" sin hingst så man vet om den uppfyller de gamla kraven. Vi har resonerat så att om vår unghingst får dåligt på benen så skär vi honom men om han får bra poäng över lag men "bara" 39p så låter vi betäcka Ida med honom så får vi se vad han lämnar. Blir avkomman bra, ja då tar man beslut senare men vi hoppas på minst 40p :rofl: Näta år är våra gulingars år eller hur!

det låter som ett bra argument!
vi satt och disskuterade ämnet i helgen med en stoägare, och jag vet inte riktigt hur jag skall förhålla mig till ämnet. på något sätt känns det som att det kommer att selektera sig självt då de "dåliga"! hingstarna knappast får några utomstående ston. samtidigt tar de ju uppmärksamheten ifrån de hingstar som idag är gk där ägare faktist slängt ut många sköna 1000 lappar för diverse tillstånd och provtagningar, känns lite surt... :(
Jag vill defenitivt inte kapa min då han faktiskt är fin. men kan kommer att bli stor vilket gör att han växer långsamt, och då är dom inte så vackra, man får försöka se potentialen i dom istället och försöka luska ut hur dom kommer att se ut. min kommer se ut som en typisk derwen-cob med långa ben, rid-vänlig rygg och aningen mindre hals, inget späck här inte!
skall visa honom på premiering om 10dag och får han ett gott utlåtande kanske han får åka till Riks med Haly.

och tampas med danskarna.... :devil:

Skulle vara kul om många tar sig en funderare på det här med om våra hingstar ska följa Eu's regler. Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig själv i frågan.Har själv en ung hingst.

Gäller ju verkligen här att man granskar sitt omdömme och tänker efter på vad hingsten har att ge i aveln.

Att gå efter en bedömning kan ju vara en sak...att sätta ett mål på en poängnivå för att behålla den egna hingsten...ska man sälja avkommor efter den gäller det ju att man kan "prata" för den...för vem vill ha ett rykte som oseriös uppfödare?

Jag tycker det är helt ok med fri avel...konkurransen sållar självt ut de dåliga individerna.Det blir helt enkelt inte lönsamt.Men det kommer även innebära för den som ska marknadsföra sin hingst att ge järnet för att inte hamna i skuggan av de andra....dvs se till att meritera sina hingstar på ett eller annat sätt.

Tyskarnas avelsvärderingssystem tycker jag är bra...de får omdömmen på alla områden...på såväl exteriör som ridbarhet och hoppförmåga.Ingen blir nekad och ingen blir godkänd...men stoägarna får en "varudeklaration" på hingsten ändå liksom.De som råkat hamna något sämre till får en ny chans med kanske goda avkommor som går i topp på tex fölchampionat...eller meriteras med tävlande och visar att den har vidareutvecklats väl. Detta samt hälsodeklaration...tycker jag vore jättebra.

Ha,ha nu sitter det massor där hemma och gnuggar händerna och tror att de ska tjäna fina slantar på en hingst som de råkar ha...men verkligheten funkar liksom inte så. ;)

Jag undrar om ni tänker i rätt banor här. Har själv genom mitt arbete råkat ut för en massa lagändringar sedan vi gick med i EU.
Inom EU fungerar det så att det sätts upp en förordning, ett så kallat direktiv. I detta finns vad man kan säga en beskrivning av hur man tänkt sig att det ska fungera. Vissa saker är bindande och dessa måste alla medlemsstater följa. Sedan är det ett väldigt stort utrymme för nationella bestämmelser och tolkningar, bara det bindande bitarna är uppfyllda.
Jag har inte läst direktivet om hästavel men som jag har fattat det är det "bara" hälsodeklarationen som är bindande i den och den gäller då alla hingstar som skall användas i avel. Alltså även egen hingst till eget sto. Sedan är det upp till de enskilda nationerna att bestämma hur resten ska vara typ stamböcker och färger på papper. Eftersom det idag i Sverige är upp till de enskilda rasföreningarna att sätta dessa regler tror jag inte det blir någon större skillnad i framtiden. Vissa kan välja att följa till exempel rasens urspungslands regler andra kan sätta upp egna. Detta utgör ju inget handelshinder man kan fritt välja hingst, men avkomman kanske inte kan hamna i stamboken.

Redan idag är det ju fritt att använda vilken hingst som helst bara den är avelsvärderad. Den behöver ju inte har rasföreningens godkännande utan kan vara bedömd som en C-hingst. Så jag tror inte det kommer att direkt märkas några större skillnader i den närmaste framtiden.

Så är det inte, man kan inte fritt sätta upp sina egna regler inom ras föreningen om man inte är en svensk ras typ Russ.
Man har haft många år på sig att ändra sina regler och följa inte EU utan EG rätt Europeiska gemenskapen som var den vi gick med i på 80 talet och skulle stoppa handelshinder. Detta gäller främst att man inte kan stoppa hingstar från andra länder som man gör nu, nu kostar detta staten stora pengar i skadestånd, när det gäller den svenska avelsvärderingen är det olika från olika avelsföreningar.
Jag är personligen för det till viss del, om det inte missbrukas. Ta araberna som avelsvärderar hingstar som får 27p ??? Ser man inte det? Om hingsten får 39 eller 40 p är egalt. Vi som avlar Hbl använder ofta hingstar med 38 p, men kan ha andra kriterier.
Avelsvärderingsnämnden är bara ett par gubbar de kan inte alltid ha rätt, ställ ut hingstarna på olika utställningar så får man en bättre bild på vad hingsten går för, vi har många av våra populäraste hingstar som får konstiga bedömningar, men när dom åkt ut på Internationella utställningar har dom gått i topp! Andra hingstar som fått bra i Sverige ligger i botten på Internationella tävlingar då kan man ju undra? Är det vi som har rätt eller är dom bättre i Sverige? Vi är ju inte direkt en ledande nation ute på tävlingsbanorna när det gäller ponny.

Håller helt med dig. Detta tror jag ställer större krav än idag på hingst ägaren. Man måste ju profilera hingsten mer då, konkurransen kommer ju att bli så mycket större. Som seriös stoägare ställer det oxå större krav på val av hingst.Man måste vara mer påläst vid val av hingst.Dåliga hingstar kommer att sållas bort av sig själv. Även oengagerade hingst ägare kommer att försvinna. Det ställer även krav på dom godkända hingstar som finns idag. Dom måste visa fin statistik.Bra om det kommer att finnas en kvalitetsbok, där prestations resultat och betäcknings statistik finns med. Fortsättning följer väl i detta delikata ämne. :)

Jag ser hur mycket du kan om det här!!
Sverige har aldrig varit med i EG. Däremot hade vi skrivit under EES-avtalet en del år innan vi gick med i EU 1995. Även Norge som inte är medlem i EU har skrivit på EES-avtalet. Det är ett handelsavtal för tullfrihet för det mesta utom t ex punktskattevaror.
Så det du skriver om är inte riktigt samma sak.

Vi kan ta en annan mycket aktuell EU-förordning ISPS. Det är den det stått en del om tidningarna sista tiden och handlar om säkerhet i hamnar och på fartyg.
Enligt den ska varje hamnrättsinnnehavare själv stå för säkerheten i sin hamn. Också enligt förordningen ska mellan 5 - 10% av de som passerar in i hamnen slumpvis visteras. Det är en hel del saker till som ingår förståss. Men de enskilda hamnrättsinnehavarna som inte visste hur det hela fungerar läste direktivet och satte igång. Man började utbilda sin egen och en del också nyanställa personal för kunna klara kravet på visitation. De som istället läste proppen till den kommande svenska lagen om hamnsäkerhet gjorde något helt annat. För i den svenska lagen står att det ska ske under polisen tillsyn och den som ska visitera skall vara auktoriserad av polismyndighet. Alltså hade man kastat ut en hel del pengar i onödan, för det kom att hamna på vaktbolag istället för egen personal.
Så för att vara helt säker måste man läsa den propposition som kommer om ändring av den gamla lagen om krav på avelsvärdering av hingstar. För att se vad som står där, det har jag inte gjort men det enda som jag hittat hittills verkar vara kravet på hälsodeklaration. Inte att det undantar de tidigare svenska kraven från rasföreningar för vad som ska ge gröna, gråa, gula eller vita papper på avkomman.
Som sagt tidigare det står ju dig redan idag helt fritt att använda vilken hingst som helst som är avelsvärderad även en med urusla poäng. Det enda som händer är att vissa stamböcker inte kommer att ta in avkomman.

Jag talar inte om avelsvärderade hingstar, och enligt min advokat som sysslar enbart med EG rätt och då hingstar. Jag äger själv två EU hingstar. En EU hingst är inte en avelsvärderad hingst i Sverige, det är en i annat Europeiskt land godkänd hingst, inte att förväxla med en avelsvärderad hingst i Sverige.

Jag har läst alla regeringens beslut angående aktuella beslut när det gäller EU hingstar, jordbruksverkets beslut etc.

Ja du har rätt när det gäller vad som EG rätten säger om handelsavtal när det gäller hingstar då vet jag mycket, men om jag skrev fel bokstäver OK, det må va hänt men vi skrev under ett handelavtal där även hingstar innefattas och Sveriges frist löper ut 2005, då kan man inte stoppa EU godkända hingstar från att verka i Svensk avel. Men att man sedan kommer att kunna godkänna eller avelsvärdera en massa hingstar i Sverige det är inte detsamma som en EU hingst.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
26 021
Avel Hej! Jag håller inte på med avel alls och är totalt okunnig, så om inte annat så kanske denna tråden ger er ett gott skratt! :D Dock...
2
Svar
30
· Visningar
8 911
Senast: Anki Lundberg
·
Hästmänniskan Måste bara skriva av mig, så att jag slipper gå runt och slösa energi på det... Jag har blivit anklagad för att stjäla i stallet...
2
Svar
25
· Visningar
5 488
Senast: Praefatio
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 297
Senast: incognito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka