Avdrag vid hästköp?

Astralis

Trådstartare
Jag har köpt en ny häst och den kom hem till mig för en månad sen. Släppte ut den i en egen hage brevid dom andra hästarna och tog sen av grimman som jag gör med alla andra hästar i hagen. Men efter någon dag visade det sig att hästen är omöjlig att fånga i hagen utan grimma. Han är livrädd för grimman och grimskaft, ingenting funkade och det hela slutade med att jag fick ta ut veterinär som fick först ge lugnande via mat, det funkade inte och till sist fick dom "skjuta" lugnande i rumpan på honom. Nu har ju hästen grimma på sig och går i lite mindre hage och jag tränar varje dag med att få honom att komma till mig, vilket har gått jättebra.

Men så till problemet, säljaren sa ingenting om detta till mig vid försäljning. Jag frågade henne rätt ut varför hästen var till salu så pass billigt (det är inte någon stor summa för en häst det handlar om) men hon sa att det var något helt annat. Jag ringde även till hon som ägt hästen innan säljaren och hon sa att han varit likadan där. Och jag har även två veterinärer och hon jag delar stall med som kan intyga att han var helt omöjlig och livrädd. Nu har jag fått en massa veterinärräkningar helt i "onödan" bara för att säljaren inte råkade nämna att hästen inte gick att ta utan grimma:devil: Dom andra tycker att jag ska få avdrag på priset på hästen för att hon inte sagt något, men kommer det verkligen gå igenom? Är det lönt att tjafsa om detta? Kanske någon har varit i liknande situtation och vad gjorde ni? Det känns ju väldigt surt att betala så mycket extra pengar, hästarna kostar ju redan allt man har. Men sen samtidigt vet jag inte om jag orkar/det är lönt att dra upp en sån disskution eftersom säljaren antagligen inte bara kommer ge med sig sådär?

Lite långt, men hoppas någon varit i liknande situtaion och kan ge råd,tack:)

Sv: Avdrag vid hästköp?

Vet ju inte i vilken lagstiftning som rör oss. Men om säljaren är privatperson så är det definitivt inte lönt att försöka driva det vidare. Är säljaren näringsidkare och du också är det så är det inte heller någon idé. Den enda gången det finns chans till det är om säljaren är näringsidkare och du som köpare är privatperson. Men kan "risken" finnas att säljaren istället väljer att häva köpet eller lämna en annan häst i utbyte. I de övriga fallen så har du också undersökningsplikt och måste kunna bevisa att säljaren vet om att den inte går att fånga utan grimma. Vilket kan vara svårt om inte säljaren har den vanan att ta av grimman i hagen.

Vårat gamla russ var också rätt omöjlig att fånga i hagen när vi köpte honom.

Men som allting annat är det en träningssak.

Det gäller att få hästen att inse att infångning inte betyder något tråkigt.

Om man väl får fatt i hästen ska man bara klappa den litet, kanske ge en godbit och sedan släppa den igen i början.

Så småningom fattar hästen att en infångning inte är hela världen.

Även senare ska man ibland göra så. Fånga och släppa. Fånga och släppa. Inte alltid låta infångning betyda tex arbete, eller att man ska behöva gå bort från kompisarna i hagen.

/KT

"klickerträning" fungerar bra. Varje gång han ska ha på grimman, det förutsätter att man kan komma nära förstås, men när grimman är över öronen, ge en "godisbit" och sedan knäpp fast grimman. Det brukar ta mellan 5 dagar och två veckor, sedan brukar de sticka in huvudet i grimman ;)

Lagen är bl.a. avtalslagen som gäller mellan två parter.
3 kap 30§ säger bl.a.:
Har den, gentemot vilken rättshandlingen företogs, svikligen uppgivit eller förtegat omständigheter, som kunna antagas vara av betydelse för rättshandlingen, skall han anses hava därigenom framkallat densamma, såframt det ej visas, att det svikliga förfarandet icke inverkat å rättshandlingen.

Bör tolkas som att om man inte sagt det man vet och det som motparten inte kunde förutse så gäller inte avtalet.

Sedan har vi "slaskparagrafen" som tar det som inte andra lagrum tar § 36:

36 § Avtalsvillkor får jämkas eller lämnas utan avseende, om villkoret är oskäligt med hänsyn till avtalets innehåll, omständigheterna vid avtalets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt. Har villkoret sådan betydelse för avtalet att det icke skäligen kan krävas att detta i övrigt skall gälla med oförändrat innehåll, får avtalet jämkas även i annat hänseende eller i sin helhet lämnas utan avseende.

Det innebär om det kan anses oskälig att man inte ska kunna fånga hästen i hagen kan man jämka på köpeskillingen.

Rolle
Islandshästar på lösdrift

Fast nu hamnar du inte i avtalslagstiftningen utan i köplagstiftningen. I det här fallet är det inte säkert att det finns något avtal bara en affär (köp/försäljning)

*knapplån*

Jag sitter i en liknande sits.
Köpte mig ett halvblod för två månader nu och första månaden gick utan bekymmer. Men nu när jag vill börja träna mer så har det uppstått rejäla bekymmer när vi kommer in i ridhuset. Han blir fullkomligt förändrad och vill mest bara ha av mig :(

Pratade med hon som hade hästen före tjejen jag köpte den av och det visade sig att han gjort lika där, därför såldes han billigt.
Jag har INTE köpt honom billigt och blev heller inte informerad om dessa "olater"..känns lite olustigt :(

Jag har påvisat detta för "min" säljare och hon nekar till att hon skulle vetat ngt. Det känns skitjobbigt, men samtidigt känns det minst lika jobbigt att börja bråka med säljaren om pengar.
Har man ens ngt att komma med en sådan här gång? Jag tror tyvärr inte det :(

*knapplån*

Jag sitter i en liknande sits.
Köpte mig ett halvblod för två månader nu och första månaden gick utan bekymmer. Men nu när jag vill börja träna mer så har det uppstått rejäla bekymmer när vi kommer in i ridhuset. Han blir fullkomligt förändrad och vill mest bara ha av mig :(

Pratade med hon som hade hästen före tjejen jag köpte den av och det visade sig att han gjort lika där, därför såldes han billigt.
Jag har INTE köpt honom billigt och blev heller inte informerad om dessa "olater"..känns lite olustigt :(

Det behöver ju inte vara olater, utan kan lika gärna ha en fysisk förklaring som visar sig nu när du börjar kräva lite mer. Eller så testar han dig, eftersom det funkade bra förra gången....

Fast det är bara i ridhuset han gör så, jag kan kräva exakt samma saker utomhus utan problem.

Aja...det har ju bara gått två månader så vi kanske kommer runt det hela. Jag vill iaf inte göra mig av med hästen, så vi måste lösa detta på ngt vis :)

Jag förutsatte ett köpeavtal iofs. En erfarenhet jag har är att alltid när det är större affärer, ha ett avtal som bl.a. reglerar påföljder och tidsbegränsningar i reklamationstid.
Men ungefär det samma gäller om vi går till Köplagen, jag förutsätter att det är mellan två privatpersoner. Om det är näringsidkare har alltid konsumenten en starkare ställning genom Konsumentköplagen.

KöpL § 17 säger ju:
avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta, är varan att anse som felaktig.
Det gäller ju även § 19 i befintligt skick.
Då har man ju enligt § 30 rätt att kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd.
om det inte är köparens fel.

Hur det skulle bedömas i fallet ovan vet jag inte men det borde finnas goda möjligheter i alla fall.

Rätta mig gärna om det är fel :)

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Tack för alla tips, men som sagt träna gör vi och det går jättebra han får mat varenda gång han kommer in i stallet och jag gjort det jag ska, så han vet att stallet numera är ganska bra:) Han står till och med vid grinden direkt när han ser min bil, så vi jobbar framåt hela tiden även om det är en bit kvar.
Däremot är det det här om det verkligen är värt att kräva en del av pengarna jag lagt ut. Det är ju kanske svårt att bevisa om han haft grimma och så alltid på sig där, men det är ju väldigt tydligt att något har hänt med grimman i hagen antagligen har någon blivit arg på honom och slängt den eller slått till honom med den. Det är en väldigt känslig häst. Jag tror ju inte att säljarna har gjort det men det är ju ganska oundvikligt att inte märka det nån gång under de åren de haft honom? Speciellt som eftersom han varit så hos förra ägaren också (innan hon som sålde honom nu).

Jag förstår hur jobbigt det är, det är ju just det här att man ska orka gå igenom hela disskusionen med säljaren och allt vad gällande lagar osv. Av det jag läst och försökt ta reda på så ligger det ju inte så bra till för att jag ska kunna få nått avdrag eftersom det är svårt att bevisa och så. Det jag har däremot är ju personer som kan vittna om hur det ligger till varav två av dessa personer är veterinärer, en han som gav lugnande och min stallkompis. Men det verkar inte hjälpa så mycket ändå? Kan tillägga att det är mellan två privatpersoner köpet gjorts.
Det är bara lite jobbig att hamna med alla dessa veterinärräkningar som så enkelt kunde vara utan om säljaren bara sagt något.

Jag hoppas det går bättre för dig och din häst efter mer träning, mitt nya köp visade sig ha lite bus för sig ute också, men det hade jag räknat med:D

Vår ena häst var också svår att fånga då vi köpte henne men efter ett tag försvann det när hon lärt känna oss. Det gäller emellertid att inte ge sig. Gott om tid och tålamod samt att vi ofta gick runt och smågrejade i hagen gjorde henne nyfiken. I hennes fall handlade det om osäkerhet inför oss då hon kommit till ny miljö och nya människor.

Ibland om något speciellt händer eller det kommer någon ny individ och ska hämta henne i hagen kan hon fortfarande agera på samma sätt. När hon stod på seminstation i somras fick hon också ett återfall (då fick hon gå ute i två dagar).:devil:

Väl hemma i van miljö blir man knappt av med henne om man går ut i hagen.

Hoppas det löser sig för dig!

Tappade bort ett stycke där såg jag. Nä det är sällan det lönar sig att ta strid. Bra exempel är när man köpt en fastighet för flera miljoner och börjar bråka om fel som kostar 100-150 000 kr att fixa. Kostar oftast mer att bråka om och det är inte säkert att man får rätt heller. Bättre att ta smällen, det blir oftast billigast...;)

Rolle
IpL

Poblem blir det ju också att kunna visa att du vart tvungen att just använda veterinär för att få in hästen. Vi gjorde väl något liknande vilket slutade med en häst i hagen som ej gick att komma nära ens. Detta löstes dock med hjälp av en NH-tränare, och säljaren kan sälert hävda att du bara gjort fel vid infångandet. Vår häst är än idag inte bara att kuta fram till och slänga på grimman på för alla, man måste ha rätt kroppsspråk osv.

Om du heller inte ringde säljaren direkt och förklarade problemet så kan de kanske även hävda att de kunnat hjälpa till gratis.

Det bästa är nog att släppa det och glädjas åt att den kontakt du kommer få med denna häst kommer bli något alldeles speciellt :love:

Jag sitter lite i andra sittsen då jag sålde en unghäst för 10 dagar sen. Nu visar det sig att hon blev skrämd på sitt nya ställe och hon kan inte leda in henne ensam längre, så nu vill hon lämna tillbaka henne... Här hemma var det aldrig några problem med henne. (2 år gammal) Hon sa att hon klarade nog inte av en unghäst iallefall... men det är ju inte så lätt att bara ta tillbaka, kanske att man får tillbaka en skrämd häst. Förstår inte att man ger upp efter en vecka.

Jag sitter i en liknande sits. Men i mitt fall rör det sig om en bockhov. Hästen är vet.besiktad innan köp u.a. Det stod inget där om en bockhov. Nu har det varit en massa problem med honom och han är röntgad i hoven o där visade det sig att han har en tydlig bockhov.
Jag kan bevisa att säljarna visste om detta innan han såldes till mig. Jag har haft kontakt med 2 advokater och den ena säger att jag har rätt till en prisreducering och den andra säger att jag tom kan gå så långt att jag kan häva köpet pga att dom har undanhållit denna informationen till mig. Men som sagt, då måste jag kunna bevisa det och det lär jag kunna med. Tyvärr är det ju så att det handlar om ganska små summor(fast inte för mig) så min hemförsäkring kommer inte täcka detta så blir det advokatkostnader så får jag stå för det själv tyvärr:crazy:

Men ring en HÄSTjurist och rådfråga, det är gratis.

Vi är båda privatpersoner föresten...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 138
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar