avbryta kortisonkur prednisolon

lejnun

Trådstartare
Startade en kortisonkur på min häst pga av tarmbesvär och långvarig diaree. Är extremt nojjig över biverkningen fång. Han hade i går fått kortison i tre dagar och varit "tempererad" i hovarna från första dagen, jag kan inte säga varm, kanske kan beskrivas som ljummen i alla fyra och varm och lite bulig i kronranden VF, har under dessa tre dagar aldrig varit kall/sval. Rör sig bra, inga problem att vända. Hade före kuren en temp på 37.9, nu under två mornar så har den legat på 38.1. Jag vågar fan inge mer, har sån extrem otur med sjuka hästar så självklart skulle jag väl få den här biverkningen om jag låter det gå längre?

Eller är ja bara nojjig?

I morse fick han i alla fall ingen medicin.

Är det dåligt att avbryta?
Kan jag börja igen om jag märker att hovarna blir kalla? Då kan jag få tydligare svar om dom blir varmare om jag påbörjar kuren igen? Ska diskutera med min veterinär på tisdag, menvad ska jag göra tills dess?

Har varit i kontakt med veterinären hela tiden och dom tycker att jag kan fortsätta tills han visar tydligare tecken. Men då känns det som att det är försent?

Han skulle äta kuren i 14 - 28 dagar med ett veterinärbesök i halvtid. Magen är för tillfället rätt okej, mjuka kottar, ingen diarre.

Sv: avbryta kortisonkur prednisolon

Nu är jag inte veterinär men tycker ändå att det verkar konstigt att man sätter in kortison mot tarmbesvär och diaree. Men det är kanske inte ngn häst som man kan anta är i riskzonen för ett fånganfall dvs den är kanske inte överviktig med fettdepåer? Sedan är kanske magproblemen så pass allvarliga så att det är därför den har ordinerats kortison? Jag har ingen aning ens om varför det skulle vara bra för magen.

Men om man kan anta att hästen lätt får problem med insulinkänsligheten - då borde det vara ganska så olämpligt att ge den kortison.

Den har ju inte ngn feber. Kan du känna en förstärkt puls vid kotan? Brukar du kolla hur varma hovarna är? Det gör man ju kanske inte alltid.

Nu har jag en ponny som har haft fång. Hon verkar vara ganska så känslig för tillfällen då man kan anta att gräset innehåller mkt socker. Till henne skulle jag nog aldrig någonsin ge kortison med eller utan en veterinärs samtycke. Det skulle i så fall vara om det var enda räddningen för i detta fallet magen, möjligen. Om jag hade hamnat i en sådan situation hade jag kontaktat en veterinär som är väl insatt i fång för att rådfråga.

Men det är i stort sett omöjligt att tycka ngt om detta på ett forum. Jag tycker att du tänker rätt som blir tveksam men hur du sedan ska göra.....

Hoppas att det ordnar sig.

Nä den ligger inte i riskzonen. Halvblod 5 år ej fet. Haft diaree/lösskiten/ kulor +bajsvatten sen i september, ett stort kolikanfall i slutet av oktober (lindrig kolik i maj i samband med invänjing på nytt gräs). På återbesök hittades lymfknutor och tarm med förtjockad tarmvägg. Detta är resultat av uppfödarens dåliga avmaskningsrutiner. köpte hästen i april 2013. Han var bra i magen under sommarbetet.

Med hjälp av ytterligare avmaskning, linfrö + linfröolja + ett mjukt hö är nu hästen bättre i bajset men inte bra. Enligt planen skulle kortisonkur nu påbörjas för att bli av med det inflamerade tarmpaktetet.

Finns det någon annan medicin är kortison att tillgå?

Forest - kortison används för att försöka få en inflammerad tarm att läka, så inte så konstig ordination på ett mer "kroniskt" diarreproblem

lejnun - ang avbryta/börja om så kolla med vet. Vet att på hund ska man trappa upp/ner, inte sluta tvärt. Ang fång etc, så jag har gett min fd fångis med IR (som en 'sista utväg') kortison i tablettform. Jag vet precis hur du känner med nojan! Det gick bra i vårt fall men jag var ett vrak, låter dock som liten risk för din, dessutom 'rätt' årstid. Dock vet jag inte själv om jag skulle våga, men lite pepp att det kan gå utmärkt bra med. Även på en högriskhäst.

Vet du hur hovarna varit innan? Är de varmare nu, eller kan de ha varit tempererade innan med bara att du inte kände efter lika ofta då?

Jag tycker inte att det verkar vara en häst som får fång i första taget (fast det vet man förstås aldrig). Men det finns uppenbarligen en anledning för den att få cortison (tack för info AW).

Jag hade rådfrågat veterinären och sedan följt de råden. Det går ju också att kolla med en veterinär till om man vill.

Om man är rädd för fång så beror nog risken på var man bor i landet. Här i skåne är gräset grönt och ganska långt på sina ställen. Tillsammans med varmare dagar och kallare nätter så är det nog inte helt riskfritt för en häst som av ngn anledning lätt får fång. Men så är det säkert inte överallt.

Senast ändrad:

Håller verkligen med.

TS: Hur kan man lita mer på okända bukefolk än sin vet? Vissa vet inte ens varför man ger cortison för magen?! Nej prata med veterinären om du är tveksam. Är tarmen inflammerad kan det också gå illa i värsta fall. Cortisonet ska ta ner inflammationen.

TS har ju pratat med vet, men som jag förstår det av trådstarten vill ha andras erfarenheter eftersom TS är rädd för fång. Vilket är begripligt. Sen finns ju ingen annan än vet som kan svara på om det är okej avbryta/starta om, men bara att höra andras erfarenheter (av att ge kortison) kan ju vara ett stöd/lugnande/etc. Och det är det jag tolkar tråden som? Inte en "säg åt mig vad jag ska göra, jag struntar i vet"-tråd?

Är det dåligt att avbryta?

Om man medicinerar med kortison så kommer kroppens naturliga produktion att avta. Därför ska man alltid trappa ned successivt när man slutar med kortison, för att omställningen för kroppen inte ska bli för abrupt.

Nu vet jag inte vilken dos din häst står på, så det går inte att säga om och i så fall över hur lång tid medicineringen bör trappas ned.

Att hatta med kortison (avbryta och återuppta) är inte bra, just eftersom kroppens egen produktion måste få en chans att hänga med.

Tack Alexandra! Just nu är det bara jag som kan avgöra hur hästen är i förhållande till sitt "normala " jag och besluta därefter. Och han brukar inte vara varm i hovarna (under så lång tid, då och då -ja) och hans temp brukar ligga något läger än vad han har nu och kronranden brukar inte vara varm....

Enligt vet får han en "normaldos" men det är ju bra att veta att man bör trappa ned. Å andra sidan så har han ju inte fått den så länge. Jag får se hur det verkar i morgon. Och jag tänker inte lita blint till vad vet per telefon säger utan jag måste väga in det jag ser och känner när jag går igenom hästen (lika lite som jag liter blint till buke).

Att få fång vore katastrof, hans tarm är inte lika "katastrofbetonad" just nu. Men att få höra era erfarenheter breddar perspektivet.

Hej!

Min förra häst åt prednisolon i nästan ett år utan att få fång och hon var av ponnyras, kraftigt överviktig och kunde i perioder inte tränas alls. Hon gick på bete en del av perioden, annars på fri tillgång på silage och hade enligt en veterinär fång när hon var 4.

Då (detta var för 6 år sen eller nåt sånt?) sa min veterinär att för att undvika fång när man ger Prednisolon skulle man ge varannan dag (vi gav 2 gånger/dag varannan dag)- det minskade tydligen fångrisken markant. Man skulle också ta bort det successivt. Jag vet inte hur du ska ge, men om du känner fångest så prata med er veterinär och se vad den säger. Jag TROR inte du behöver oroa dig, men det kan man aldrig säkert veta.

/Lavinia, som hade miljoner små pillerburkar som världens bästa stallägare mulade i häststackaren 2 gånger om dagen varannan dag. Ett schema fanns också så de visste vilka dagar de skulle ge :-)

Kortison trappar man oftast ut inte avbryter tvärt. Man ger kortison för att häva inflammation tarmen.
Om hästen är dålig i magen kan det i sin tur ge fång.
Du bestämmer själv men rådgör med in veterinär innan du sätter ut/tar medicinen.

Med vänlig hälsning
Pudlan

I morse hade han 38.2, högst hittills, hovarna var ljumna, gick ok. Kontaktade veterinären och dom tycker att jag ska fortsätta. Jag kör väl på igen då :nailbiting:

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 665
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka