Avboka det ni sagt ja till innan, när är det ok?

makarontanten

Trådstartare
Blir så trött på detta... Vet inte hur många gånger man försökt ordna med saker, och folk ställer in i sista stund och man sitter där med lång näsa..

Ikväll ska jag ha kräftskiva. Den är väl förberedd, inbjudningar till 6 personer ( alla känner varandra) skickades för 1,5 vecka sedan och i inbjudan stod det att ni alla får gärna ta med varsin kompis/vän om ni vill, men jag vill veta det innan, så jag kan förbereda maten så den räcker. Alltså, tänkte det var kul med lite nya ansikten:-) Två personer tackade nej, den ene skulle till Göteborg, den andre skulle jobba. Inga problem.

Igår fick jag ett meddelande om att den ene tar med en kompis och sin pojkvän om det är ok. Jag svarade: Självklart.

Räknade in igår hur många vi blir efter det, dukade, tog fram räkor och kräftor från frysen, satte upp dekorationer och "pyntade" med lite saker jag hämtat från skogen, gjorde skalet till västerbottenpajen, rörde ihop fyllningen och ställde i kylen, förberedde förrätten genom att steka kantareller, ska också ha lite frågesport och var och köpte vinster, samt skrev ner personliga hälsningar på de svarsblanketterna jag gjorde till detta och satte fina klistermärken på för att de verkligen ska känna att det ska vara trevligt och välkomnande. Skrev ut blad med snappsvisor, plockade fram kräfthattar och lite annat småplock jag hade i gömmorna, köpte sprit så jag kan bjuda på en välkomstdrink och dekorerade glasen med frostning av socker och citron och färgglada sugrör. Ja, att förberedelsen var så stor igår, var för att jag skulle iväg hela dagen idag och ville ha det mesta klart innan.

Idag är jag alltså iväg på annat under dagen. Ca 13.00 får jag ett samtal från en av gästerna. Hen säger: Har du pratat med XXXXXX? Jag: Nä, vadå??

Då har den personen, som bad om att ta med sig sin pojkvän och vän, ballat ur. Druckit igår, blivit osams med pojkvännen och tänker inte komma alls ( vilket i sin tur innebär att de hon bjudit med, inte heller kommer). Detta säger hon till en annan som är bjuden, inte till mig. Jag blev glad att få veta, men sur över att personen inte säger det till mig. Klockan halv fyra ( en och en halv timme innan de ska komma så ringer hon och säger det ( efter påtryckning från hen som skvallrade om det innan)...

Ja, jag blir sur. Jag har lagt ner energi, tid och pengar på mat, dricka, fixat och donat en massa för att allt ska bli lyckat, gjort mat för att det ska räcka och bli över, dukat, gjort personliga grejer för de som ska komma.

Är det ok enligt er att avboka 3 personer, en och en halv timme innan ni ska vara där, när värdinnan bett om att få veta i god tid hur många som kommer för att förbereda maten? Är det jag som är löjlig och småsint?

Jodå, vi ska ha en supertrevlig kväll vi som är här och inga planer ändras för det. Meeen, det känns ändå tråkigt när man planerat för flera och få dyker upp.

Hur tänker ni om det?
 
Sv: Avboka det ni sagt ja till innan, när är det ok?

Ja alltså de hade nog inte varit så trevligt sällskap och då föredrar jag en sen avbokning. Alla gånger.
 
Sv: Avboka det ni sagt ja till innan, när är det ok?

Himla dålig stil. Respektlöst och otacksamt. Nonchalant. Kommer inte på fler ord just nu....... :mad:
 
Sv: Avboka det ni sagt ja till innan, när är det ok?

Visst är det dålig stil, men hade det känts mer okej om anledningen hade varit en annan? Tex magsjuka eller något annat mindre trevligt.
 
Sv: Avboka det ni sagt ja till innan, när är det ok?

Är det ok enligt er att avboka 3 personer, en och en halv timme innan ni ska vara där, när värdinnan bett om att få veta i god tid hur många som kommer för att förbereda maten? Är det jag som är löjlig och småsint?

Nej, det är INTE okej :mad:! Oförskämt och nonchalant till tusen, tycker jag!
 
Sv: Avboka det ni sagt ja till innan, när är det ok?

Ja alltså de hade nog inte varit så trevligt sällskap och då föredrar jag en sen avbokning. Alla gånger.

Instämmer. Bakfulla och sura gäster får gärna stanna hemma.
Har de dessutom rykt ihop på allvar och gått isär kan man väl inte gärna kräva att de ska dyka upp eftersom de inte avbokat inom si och så många timmar. Om man inte är en myndighet möjligtvis....
 
Sv: Avboka det ni sagt ja till innan, när är det ok?

Instämmer. Bakfulla och sura gäster får gärna stanna hemma.
Har de dessutom rykt ihop på allvar och gått isär kan man väl inte gärna kräva att de ska dyka upp eftersom de inte avbokat inom si och så många timmar. Om man inte är en myndighet möjligtvis....

Jag kan tycka att hon kunde hört av sig tidigare idag ( en en och en halv timme innan), då det var igår de bråkade och drack. Hon visste ju långt innan och kontaktade mig om det.

Och, strunta i pojkvännen du är osams med, men ta med din väninna och kom ändå ( = 1 avbokning istället för 3)
 
Senast ändrad:
Sv: Avboka det ni sagt ja till innan, när är det ok?

Det är väl klart att det finns vettiga anledningar också? Sjukdom är ju helt klart en sådan.

Ja, en sjukdom är något man inte rår över. Att dricka sprit/festa till det dagen innan är i detta sammanhang ofta bäddat för bråk tyvärr och då kanske man inte ska tacka ja innan?! Jag bjöd henne, eftersom hennes pojkvän ofta är lika med strul. Hon bad att få ta med honom och jag sa ja.
 
Sv: Avboka det ni sagt ja till innan, när är det ok?

Om man får förhinder så meddelar man det så fort man får veta att man fått förhinder. Dvs. får man maginfluensa så skickar man ett sms direkt och ber om ursäkt för sättet att meddela sig på men att man har fått maginfluensa och inte orkar/vågar ringa. Är det av andra skäl gäller detsamma men då kan man iallafall ringa och meddela sig. Det är fruktansvärt illa att bete sig så som dina gäster har gjort.

Hoppas att ni iallafall får en trevlig kväll så att det blir deras förlust.
 
Sv: Avboka det ni sagt ja till innan, när är det ok?

Visst är det dålig stil, men hade det känts mer okej om anledningen hade varit en annan? Tex magsjuka eller något annat mindre trevligt.

Skulle _någon_ misstycka att man uteblir om man har magsjuka menar du? :crazy:

--------------

Jag tycker att det hör till hyfs och god ton att säga till iallafall minst två dagar innan om man inte ska komma till en middagsbjudning när det är mat inblandat. Bozen kan man ju lagra om man köpt för mycket, men matinköpen brukar man ju göra typ dagen innan så då bör man väl höra av sig i god tid innan det om man inte ska komma. Sjukdomsfall eller uppbrott hör väl iallafall till force majeure-principen; inget man kan göra något åt under omständigheten.
 
Sv: Avboka det ni sagt ja till innan, när är det ok?

Håller med. Dessutom tråkigt med folk som vet att de ska iväg på en bjudning ändå går ut kvällen innan utan att kunna sköta alkoholintaget. Taskigt att inte tänka till lite innan hur ens val kan drabba andra.

/V
 
Sv: Avboka det ni sagt ja till innan, när är det ok?

Om någon jag bjudit på middag avböjde i sista stund på grund av bakfylla hade jag nog blivit stött, men om någon som är i en relationskris inte vill gå på middag tillsammans med sin partner kan jag förstå. Jag önskar inte att mina vänner lider sig igenom en middag och håller nån sorts fasad till varje pris. Hur trevligt är det förresten i ett så litet sällskap om två av gästerna har allvarliga problem med varandra?

Jag räknar med att en vän som avböjer i sista stund har goda skäl till det.

Besviken skulle jag kunna bli, jag hade ju hoppats få umgås med mina vänner och nu blev det inte så, men arg på dem? Nej, det hoppas jag verkligen inte. Om detta var ett beteende som någon satt i system vore saken en annan, men som engångsföreteelse knappast något jag dömer en vän för.
 
Sv: Avboka det ni sagt ja till innan, när är det ok?

Då har den personen, som bad om att ta med sig sin pojkvän och vän, ballat ur. Druckit igår, blivit osams med pojkvännen och tänker inte komma alls ( vilket i sin tur innebär att de hon bjudit med, inte heller kommer). Detta säger hon till en annan som är bjuden, inte till mig.

Det är ju bara för :banghead:! Att inte vilja/orka gå på fest i "vännens" situation är förklarligt, men att inte själv höra av sig och förklara är bara för dåligt!

Klockan halv fyra ( en och en halv timme innan de ska komma så ringer hon och säger det ( efter påtryckning från hen som skvallrade om det innan)

Så om inte den här gästen tryckt på hade XX bara struntat i att komma? Utan vare sig förklaring eller ursäkt?

Hoppas kvällen blir riktigt lyckad!
 
Sv: Avboka det ni sagt ja till innan, när är det ok?

Det låter som nånting som skulle kunna ha hänt när man var arton. Om en vuxen människa beter sig så skulle jag tyckt att man var extremt oartig, vem ställer in för att man bråkat med sin partner? Det är ju galet oartigt, i det läget får man väl hålla god min, lämna bråket hemma och komma ändå som man sagt att man ska göra. Om det verkligen inte går ringer man genast på morgonen, ber tusen gånger om ursäkt, och gottgör på något annat sätt - men då ska det i princip vara bråk på nivån att vi kan tyvärr inte komma, för han ska flytta ut ikväll.
 
Sv: Avboka det ni sagt ja till innan, när är det ok?

Jag kan tycka att hon kunde hört av sig tidigare idag ( en en och en halv timme innan), då det var igår de bråkade och drack. Hon visste ju långt innan och kontaktade mig om det.

Och, strunta i pojkvännen du är osams med, men ta med din väninna och kom ändå ( = 1 avbokning istället för 3)

Det här tycker jag med!
 
Sv: Avboka det ni sagt ja till innan, när är det ok?

Nej, otroligt oförskämt att boka av i sista minuten när man har fixat och spenderat pengar för att bjuda folk på en trevlig kväll! Otacksamt!

Om man är bortbjuden kanske man inte ska gå ut och supa skallen av sig kvällen innan?

Var för övrigt med om samma sak igår. Jag och sambon bjöd hem två andra par på grillning. Vi stod för och lagade all mat. Det ena paret varnade i förväg att de skulle bli ganska sena för att de jobbade, helt ok. De ringde och talade om när de var påväg, kommer om 5 minuter sa de. Maten var klar och vi väntade och väntade. Efter 45 minuter kom ett sms, de hade blivit osams och skulle inte komma.
 
Sv: Avboka det ni sagt ja till innan, när är det ok?

Nej, otroligt oförskämt att boka av i sista minuten när man har fixat och spenderat pengar för att bjuda folk på en trevlig kväll! Otacksamt!

Om man är bortbjuden kanske man inte ska gå ut och supa skallen av sig kvällen innan?

Var för övrigt med om samma sak igår. Jag och sambon bjöd hem två andra par på grillning. Vi stod för och lagade all mat. Det ena paret varnade i förväg att de skulle bli ganska sena för att de jobbade, helt ok. De ringde och talade om när de var påväg, kommer om 5 minuter sa de. Maten var klar och vi väntade och väntade. Efter 45 minuter kom ett sms, de hade blivit osams och skulle inte komma.

Men herregud :eek:
 
Sv: Avboka det ni sagt ja till innan, när är det ok?

Att det är bättre hon är hemma än kommer och förstör partyt med dålig stämning när hon uppenbarligen inte är på topp.
 
Sv: Avboka det ni sagt ja till innan, när är det ok?

Förstår absolut om man inte är på topp efter något sådant, och helst bara vill sitta hemma och tycka synd om sig själv. Jag personligen hade nog pallrat mig iväg ändå, utan pojkvännen men jag förstår absolut att man kanske inte känner för det.

Däremot så känns det fruktansvärt nonchalant att inte upplysa värdinnan om detta, att någon vän ska behöva pusha en att ringa och meddela att man inte kommer är ju helt uppåt väggarna! Hade iofs tyckt att ett sådan samtal vore lite jobbigt att ringa, men att bara strunta i det är ju milsvidder värre!:eek:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 868
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 818
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 633
Senast: Pilot
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 846
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp