Avbetalning och privatperson?

MsSleepalot

Trådstartare
Nu är det en som vill köpa min sadel på avbetalning, men hur funkar det? Är det väldigt krångligt att ordna? Finns det färdigskrivna kontrakt om köp med avbetalning? Vad ska man tänka på när man skriver ett sånt kontrakt?

Är avbetalning som privatpersoner något ni skulle kunna göra? Eller är jag dum som ens tänker på det?:confused:

Sv: Avbetalning och privatperson?

Jag köpte en sadel på avbetalning en gång...vi skev ett eget kontrakt ang. sadeln där det stod hur lång tid avbetalningen var på, pengar per månad jag skulle betala..sen skrev vi på båda två så att båda var med på det...Vet inte om det finns några färdiga men vi löste det på ett bra sätt tycker vi o båda blev jätte nöjda med det...

Gör vad du känner för själv så att det känns bra för dig om du vill sälja den på avbetalning lr inte
//Reneé

Jag är ingen jurist men det med avbetalning mellan privatpersoner innehåller en massa fällor. Vem äger sadeln innan den är helt betald. Hur gör du om köparen inte har pengar? Du kanske vill använda pengarna till något speciellt? Vad händer om sadeln går sönder under tiden innan den är fullt betald?

En bättre lösning är att köparen går till sin bank och lånar pengarna!
Du får pengarna direkt. Köparen får sin sadel. Banken tar risken.

Om du inte vet vem personen är och så - gå inte med på avbetalning.

Jag har köpt två hästar på avbetalning (av privatperson). I det ena fallet skrevs äganderätten över på mig direkt, men det var noga reglerat i kontraktet hur det skulle betalas. Dvs om jag skitit i att betala hade säljaren haft vattentätt läge och kunnat få in pengarna via kronofogden etc. (Hästen kostade btw 30 000 kr)

I det andra fallet så skrevs inte ägarskapet över, utan det står i klartext i kontraktet att hästen är säljarens egendom tills den är slutbetalt, och det är också reglerat hur och när det ska betalas.
(Hästen kostade 10 000 kr)