Avbetalning och privatperson?

MsSleepalot

Trådstartare
Nu är det en som vill köpa min sadel på avbetalning, men hur funkar det? Är det väldigt krångligt att ordna? Finns det färdigskrivna kontrakt om köp med avbetalning? Vad ska man tänka på när man skriver ett sånt kontrakt?

Är avbetalning som privatpersoner något ni skulle kunna göra? Eller är jag dum som ens tänker på det?:confused:

Sv: Avbetalning och privatperson?

Jag köpte en sadel på avbetalning en gång...vi skev ett eget kontrakt ang. sadeln där det stod hur lång tid avbetalningen var på, pengar per månad jag skulle betala..sen skrev vi på båda två så att båda var med på det...Vet inte om det finns några färdiga men vi löste det på ett bra sätt tycker vi o båda blev jätte nöjda med det...

Gör vad du känner för själv så att det känns bra för dig om du vill sälja den på avbetalning lr inte
//Reneé

Jag är ingen jurist men det med avbetalning mellan privatpersoner innehåller en massa fällor. Vem äger sadeln innan den är helt betald. Hur gör du om köparen inte har pengar? Du kanske vill använda pengarna till något speciellt? Vad händer om sadeln går sönder under tiden innan den är fullt betald?

En bättre lösning är att köparen går till sin bank och lånar pengarna!
Du får pengarna direkt. Köparen får sin sadel. Banken tar risken.

Om du inte vet vem personen är och så - gå inte med på avbetalning.

Jag har köpt två hästar på avbetalning (av privatperson). I det ena fallet skrevs äganderätten över på mig direkt, men det var noga reglerat i kontraktet hur det skulle betalas. Dvs om jag skitit i att betala hade säljaren haft vattentätt läge och kunnat få in pengarna via kronofogden etc. (Hästen kostade btw 30 000 kr)

I det andra fallet så skrevs inte ägarskapet över, utan det står i klartext i kontraktet att hästen är säljarens egendom tills den är slutbetalt, och det är också reglerat hur och när det ska betalas.
(Hästen kostade 10 000 kr)

Båda kontrakten är 'handskrivna', dvs formulerade på fri hand, inte något färdigskrivet.

I första fallet kände ägaren mig hyfsat, i andra fallet så har ägaren nada koll på vem jag är, men personen som förmedlade köpet känner mig och har 'gått i god' för mig.

Men ska du sälja på avbetalning, skriv NOGA in hur, var och när det ska betalas, samt hur mycket. Skriv tydligt in vad som händer vid utebliven betalning, och klargör ägandeförhållande fram tills varan är slutbetald.

Är sadeln billig eller talar vi en 15 000 kronorssadel?

Jag är ingen jurist men det med avbetalning mellan privatpersoner innehåller en massa fällor. Vem äger sadeln innan den är helt betald. Hur gör du om köparen inte har pengar? Du kanske vill använda pengarna till något speciellt? Vad händer om sadeln går sönder under tiden innan den är fullt betald?

En bättre lösning är att köparen går till sin bank och lånar pengarna!
Du får pengarna direkt. Köparen får sin sadel. Banken tar risken.

Ja och om personen inte får låna på banken så bör man inte sälja på avbetalning till denna person.

Ja och om personen inte får låna på banken så bör man inte sälja på avbetalning till denna person.

Generellt sett håller jag med, men känner man personen så det kan ju finnas 'legitima' skäl att man inte får låna på banken.

När jag köpte 30 000 kronorshästen så var jag långtidssjukskriven. Vilket inte banken godkände som inkomst. Betalningsförmågan var det dock inget fel alls på. (Jag betalade faktiskt mer per månad då, än jag gör på mitt 70 000-kronors banklån jag betalar på nu.. )

Sen, en sadel som kostar 8 K t ex, det är svårt låna på bank till det, de brukar inte vilja låna ut så 'lite'. Man kan ju iofs låna mer och direkt betala in överskottet. Men det kan ju också vara en anledning.

Men jag skulle inte sälja på avbetalning om jag inte kände säljaren. För okej att man inte går till bank och lånar t ex 8 000 kr om vi säger det är summan, men man borde ha någon annan i sin närhet att låna dem av, isf avbetalning?

Jag skulle inte gå med på avbetalning alls.Vad händer om sadeln skadas.Vem äger egentligen sadeln under tiden?Vad händer om sadeln blir stulen?

Alltså hur var det tänkt?Skulle personen få betala ränta och uppläggningsavgift då också?För det får man ju betala om man vill ha på avbetalning från en affär (antar jag).

Jag skulle istället säga till att den här köparen ska spara ihop sina pengar innan köp.Sen får vi se om sadeln är kvar eller om någon annan köpt den............

Jag kan inte fatta att vissa letar efter kapitalvaror innan de har kapital..........vilket otyg.......de kan köpa när de har råd:devil:

Just sadlar så kan det ju vara så att man måste ha en ny sadel NU, dvs det finns ingen möjlighet att spara ihop först och köpa sen, om inte hästen ska behöva lida för det då.

Och om det är banklån, avbetalning från affär (räntefri eller ej) eller lån av privatperson så är det ju fortfarande att köpa kapitalvara utan att ha kapital. Precis som när man lånar till häst, bil etc etc

Just sadlar så kan det ju vara så att man måste ha en ny sadel NU, dvs det finns ingen möjlighet att spara ihop först och köpa sen, om inte hästen ska behöva lida för det då.

Om man skaffar häst utan att lägga undan en "nödreserv" för denna typ av utgift (eller liknande såsom veterinärkostnader) så har man inte insett vilket ansvar man tar på sig när man skaffat häst.

Just inom hästnäringen syns det att riskerna är större än inom andra områden eftersom krediter sällan beviljas från företagare (veterinärer, hovslagare, foderproducenter...) till kunder.

Om man skaffar häst utan att lägga undan en "nödreserv" för denna typ av utgift (eller liknande såsom veterinärkostnader) så har man inte insett vilket ansvar man tar på sig när man skaffat häst.

Just inom hästnäringen syns det att riskerna är större än inom andra områden eftersom krediter sällan beviljas från företagare (veterinärer, hovslagare, foderproducenter...) till kunder.

Jag håller inte helt med dig. Jag anser inte att man behöver ha en nödreserv på 15 000 kr för sadel. Däremot MÅSTE man ha endera möjlighet att låna de i bank eller av någon annan (typ föräldrar eller liknande). Dvs man måste kunna lösa det.

(Det är därför jag frågade vad sadeln TS ska sälja kostade, för om den kostar säg 8 K, så det MÅSTE man kunna få fram när det behövs om man har häst, oavsett vilken väg det är. För när du står där med en veterinärräkning på det beloppet måste du kunna betala den).

Och jo, hästägare som grupp är extremt dåligt ansedda i kredithänseende, tyvärr. Till och med bilverkstaden här drar sig för att laga hästsläp för de 'får aldrig betalt' =/ Tragiskt..

/Alexandra - som har ett käckt 'litet' banklån på 25 K för två sadlar till fbldonnan.. Och som finansierade valackens senaste sadel genom att sälja den gamla och betala 'mellanskillnaden' på 6 mån räntefritt via butiken. Skulle bli aingens svettigt att ha 3 * 15 000 kr undanlagda för 'om de behöver nya sadlar'.

på något sätt borde det väl vara smartast att sälja sadeln till personen, den äger sadeln och därmed är det den som blir drabbad vid stöld/förstörelse osv...
sen skriver man avbetalningen på PENGARA... ett privatlån så att säga..

men jag håller med folk här... låna på bank eller jobba extra lixom...
jag skulle inte vilja vara "bank" åt någon okänd...

Gör det inte!!!

Se alla trådar som handlar om folk som inte gör rätt för sig.

Om inte din köpare kan betala kontant, inte vill lägga handpenning och hämta sadeln med resterande pengar i nypan och inte heller kan låna av släkt, vänner eller grannar, så kan du nästan garanterat vänta dig problem att få in pengarna.

LIA

:bow::bow::bow::bow:

Det är inte roligt att behöva få en läxa som kostar mycket pengar...........nä.....det finns säkert någon bättre som kan hosta upp det du begär på en gång.

Skulle svarat TS med det sista...........

Liknande trådar

Fordon Jag har nu en Volvo v50 som jag egentligen är väldigt nöjd med, årsmodell 2012. Men det har varit väldigt mycket reparationer senaste...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 826
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 135
Senast: Tualma
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 870
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 229

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka