Avanmälan igen

Sv: Avanmälan igen

I mom 110 i gemensamma bestämmelser, står att proppen får avvika från Tr om den har blivit godkänd.

Förra gången vi diskuterade det här var problemet att man kan tolka avanmälan/ta tillbaka anmälan/strykning på olika sätt. En del menar att en avanmälan är det man gör då häst/ryttare pga skada/sjukdom ej kan delta. Andra tolkar att man inte behöver motivera varför man avanmäler. Jag tror det är här förbundet måste förtydliga.

Här nere hade (har?) en klubb systemet att om du stryker dig utan vetintyg måste du betala avgift PLUS en administrationsavgift på lika myckat/klass. Helt vansinnigt. Men de tolkade gamla TR som att detta var helt ok.

Så tolkar mer än en klubb det här i vårt hörn. Kan bli dyrt.

Det är svårt det här. Gjorde en avanmälan till en tävling i helgen samma dag som sista anmälningsdagen. Fick be dem ringa förbundet. :o

Ja, jag strök dottern från tävling eftersom jag (som kör) blev sjuk. Mitt läkarintyg dög inte eftersom det inte var jag som var anmäld. Det kostade mig ungefär 500 kronor!!

Det måste jag säga var hård tolkning av reglerna.
Ok om det gällt storhäst och senior-ryttare.
Men hur f-n räknar dom med att en ponny-ryttare ska ta sig till
tävlingen?
Alla har ju inte en backup-chaufför i bakfickan om man själv blir sjuk.

Nej det var ponny och dottern var då 11-12-nånting. Precis, vem kan hitta en backup-chaufför som är villig att lägga en söndag på ponnytävling?

KL

Ska försöka göra detta lite tydligare då jag ser i tråden att det blivit en del förvirringar.

Vi hade en genomgång i distriktet på nya TR i helgen och fick detta klart för mig ! :)

Enligt TR kan man ÅTERTA sin anmälan senast 5 dagar (hoppning vet ej vad dressyr harför tid) innan tävling och då behöver man INTE betala några avgifter. :)

Efter det datumet AVANMÄLER man och då måste man betala sina anmälningavagifter om man inte har vet. el läkarintyg. Dock kan klubben ta ut en administrationsavgift på (tror det var max 100 kr) även från dem med vet intyg.

Efteranmälan kan man ta tillbaka 5 dagar innan tävling utan avgifter sedan måste man betala sina avgifter.

Om man INTE AVANMÄLER och INTE KOMMER TILL START ska man betala straffavgift + sina avgifter

Att det blir lite olika på proppar beror säkert på att till vissa tävlingar är det respektive distrikt som godkänner propparna och andra är det förbundet. Beror ju då tyvärr lite på hur pålästa de är på distiktet. En del proppar som finns ute nu i början på året är ju dessutom skrivna redan innan detta året började och då skrivna enligt gamla TR som var klart mera luddigt i skrivet.

Proppar som avviker från TR ska vara godkända av förbundet för att gälla (då räcker inte med distriktet) annars får man inte avvika från TR.

Klubbarna får tänka sig lite för när man skriver propp nu. I vårt distrikt står det ofta (0+100) i avgift vilket betyder att man inte har någon anmälningsavgift och då blir det ju billigt att avanmäla sig även efter 5 dagars tiden gått ut !! Vi kommer nog se mera (100+ 0) i framtiden skulle jag tro !:angel::angel:

Oj det blev långt !! Hoppas det blev lite klarare !?!? ;):angel:

KL

Klubbarna får tänka sig lite för när man skriver propp nu. I vårt distrikt står det ofta (0+100) i avgift vilket betyder att man inte har någon anmälningsavgift och då blir det ju billigt att avanmäla sig även efter 5 dagars tiden gått ut !! Vi kommer nog se mera (100+ 0) i framtiden skulle jag tro !:angel::angel:

Oj det blev långt !! Hoppas det blev lite klarare !?!? ;):angel:

Varför det? Blir det inte väldigt jobbigt för klubbarna att betala tillbaka dom där 100kr till varje person om man återtar sin anmälan ?

Du kan ha 100+0 med betalning på tävlingsplatsen.

Första beloppet är anmälningsavgiften oavsett när och hur den ska betalas. Andra beloppet är startavgiften som bara behöver betalas av startanmälda (eller som är mer vanligt numera 'ej avanmälda i tid') ekipage.

Första beloppet är anmälningsavgiften oavsett när och hur den ska betalas. Andra beloppet är startavgiften som bara behöver betalas av startanmälda (eller som är mer vanligt numera 'ej avanmälda i tid') ekipage.

Just det , tänkte på förr i tiden bara när det första beloppet alltid var det man betalade in på pg :p

Men det är det som är "grejen". Det fnns inget ej avanmäld i tid. :)Antingen tar man tillbaka sin anmälan i tid och slipper alla avgifter eller så avanmäler man och måste betala anmälningavgiften (om man inte har vet el läkarintyg). Bara de som kommer till start betalar startavgift. Står det (0+100) så slipper man alla avgifter oavsett när man avanmäler. Därför måste man se upp som klubb när man skriver propp.

De som ej kommer till start och ej heller avanmäler betalar staffavgift + de andra avgifterna.

Hade jag haft körkort så hade jag gjort det :) Men nu är jag en mes som inte vågar köra bil så därmed sket det sig.

Jag skulle ha tävlat på söndag, men då pållan gick konstigt på hö bak och vi fick kliniktid idag så strök jag mig från tävlingarna i måndags. Fick nu svar att de förutsätter att jag sätter in avgifterna på deras konto såvida jag inte kan uppvisa vet.intyg. Visade sig vara tuppspatt vilket gör att jag inte har ngt intyg att visa men samtidigt har jag inte vågat rida fullt ut och känner mig därför inte redo att åka på söndag. Men som det skrivits i denna tråd ska jag ju inte behöva betala om strykning sker senast fem dagar innan tävlingsdagen, strök mig ju i måndags så då var det ju sex dagar kvar. Mailade tebax och påpekade ändringen i TR, får se vad de svarar. Men TR ska väl följas?? Och då ska jag väl inte vara tvungen att betala ngt??

Men det är det som är "grejen". Det fnns inget ej avanmäld i tid. :)Antingen tar man tillbaka sin anmälan i tid och slipper alla avgifter eller så avanmäler man och måste betala anmälningavgiften (om man inte har vet el läkarintyg). Bara de som kommer till start betalar startavgift. Står det (0+100) så slipper man alla avgifter oavsett när man avanmäler. Därför måste man se upp som klubb när man skriver propp.

De som ej kommer till start och ej heller avanmäler betalar staffavgift + de andra avgifterna.

Det här är inte riktigt rätt, det som avses som avgifter i TR är anmälningsavgifter.

Det kan finns särskilda regler (ska då stå i proppen t.ex. att uppstallning återbetalas endast om den kan hyras ut till annat ekipage) om uppstallning så även om jag avanmäler mig inom "rätt tid" kan jag ändå vara skyldig att betala för uppstallningen.

Liknande trådar

Dressyr Är det nån som kan hjälpa mig att reda ut begreppen när det gäller avanmälan till dressyrtävling? För en gångs skull har jag anmält...
Svar
9
· Visningar
2 871
Senast: fio
·
M
Tävling Hej. Ja, nu måste jag få lite klarhet i dessa regler om att tävla ponny som senior. Jag ska eventuellt låna en kompis systers D-ponny...
Svar
13
· Visningar
5 365
Senast: Pancakes
·
S
Tävling Jag avanmälde mig från en tävling i god tid före utsatt datum och fick idag en räkning därifrån med både start/anm.avgifter...
Svar
18
· Visningar
1 716
Senast: Idasagare
·
Tävling tyvärr fick jag stryka mig senast jag skulle tävla hoppning,lokal tävling pga att en häst i vårat stall drabbats av 40 graders feber...
Svar
5
· Visningar
1 289
Senast: Jezzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka