Automatiskt helljus?

Jag fick också lära mig under mörkerkörningen att man ska blända av när man kan anse att halvljuskäglorna möts. När vi övade på en travbana så var raksträckan på den inte tillräckligt långt avstånd enligt det, så man skulle köra en bit in före man bländade av (vilket jag inte gör i verkligheten, då jag anser att det är allt för kort avstånd i högre hastigheter).

På min väg till jobbet kör jag dagligen på en sträcka där man kan se många kilometer framåt, där är det inte rimligt att blända av när man får syn på mötandes ljus.
Jag hade en gång en som började blinka med helljusen åt mig just där. Jag förstod först inte att det var åt mig för jag kunde inte ens föreställa mig det, men när de fortsatte att blinka så provade jag blända av, och då slutade de. Fick köra i evigheter i mörkert tills vi möttes.
Det där har jag också upplevt. På raksträcka som är ca två km började en bil blinka på mig. Det är helt osannolikt att hen blev bländad av mitt helljus på det avståndet. Då handlar nog blinkandet mest om en princip.
 
Instämmer, de är satans påfund. Jag vet inte hur många gånger jag blivit bländad av någon som har sådan skit. Sitter jag i en bil med sådant stänger jag av det direkt.
Haha när jag såg rubriken tänkte jag direkt satans påfund:rofl: Hade min bil på besiktning igår och märkte sen på kvällen att besiktningsmannen hade vridit om till automatiska lysen :eek:
 
Haha när jag såg rubriken tänkte jag direkt satans påfund:rofl: Hade min bil på besiktning igår och märkte sen på kvällen att besiktningsmannen hade vridit om till automatiska lysen :eek:
Haha! Hellre det än att de, som när jag både besiktat och haft på verkstaden, stänger av helt. Glömmer alltid att kolla det med och förstår det först när jag inte ser ordentligt på kvällen.
 
Jag vet inte om det beror på automatiskt helljus men det är fan ett helvete att köra när det är mörkt numera. Det bländas av supersent så man inte ser ett skit. Antingen är folk superegoister eller så är det så teknikberoende så de inte kan tänka själva.
Nej @alazzi jag tror inte du bländar av för tidigt utan jag är övertygad om att det är ditt helljus som är problemet. Detta tror jag framförallt utifrån de "pedagogiska" bilderna som fanns i Körkortsboken om när man ska blända av och följer folk dem så är det ju meningslöst att alls blända av. Jag misstänker att det automatiska helljuset är inställt efter någon sådan typ av idioti.
Håller med!
Blir man inte bländad av att de inte slår av i tid så blinkas det med helljus utan synbar orsak. Även på motorväg med säg 10 bilar på rad i mötande, och så blir man blinkad av en i mitten.

Är det också nåt med automatiken tro? Eleer är folk så puckade att de inte ser skillnad på hel och halvljus längre så man tror att alla kör på helljus bara för man inte såg dem blända av?


I början trodde jag faktiskt nåt var fel med mina lysen, men nix. Vi har kollat att de inte står högt och allt annat man kan kolla.
Fortsatt likadant, oavsett vilken av de tre bilarna jag kör och flera med mig har upplevt detsamma

Så vansinnigt trött på att bli bländad.
 
Håller med!
Blir man inte bländad av att de inte slår av i tid så blinkas det med helljus utan synbar orsak. Även på motorväg med säg 10 bilar på rad i mötande, och så blir man blinkad av en i mitten.

Är det också nåt med automatiken tro? Eleer är folk så puckade att de inte ser skillnad på hel och halvljus längre så man tror att alla kör på helljus bara för man inte såg dem blända av?


I början trodde jag faktiskt nåt var fel med mina lysen, men nix. Vi har kollat att de inte står högt och allt annat man kan kolla.
Fortsatt likadant, oavsett vilken av de tre bilarna jag kör och flera med mig har upplevt detsamma

Så vansinnigt trött på att bli bländad.
Jag måste ibland blinka eftersom idioten BAKOM den jag möter kör med helljuset på. Så fort man mött den som är framför dem så slår de snabbt av sitt helljus.
Sen ska jag erkänna att jag råkat blinka med helljus någon gång i onödan när jag borde kört med helljus men glömt slå på det efter förra mötet och så försöker jag slå av det och blinkar därmed 🙈.
 
Själv är jag rätt trött på de som inte bländar av alls. Det hjälper inte ens att sätta på helljuset för att de ska fatta. Då har jag ändå en ledramp som lyser av helsike...
Ledljusen är jättebra men man får blända av mycket tidigare än med bara vanligt helljus eftersom det just bländar.
 
Jag måste ibland blinka eftersom idioten BAKOM den jag möter kör med helljuset på. Så fort man mött den som är framför dem så slår de snabbt av sitt helljus.
Sen ska jag erkänna att jag råkat blinka med helljus någon gång i onödan när jag borde kört med helljus men glömt slå på det efter förra mötet och så försöker jag slå av det och blinkar därmed 🙈.
Misstag gör vi alla. Om den bakom har heljuset på fattar jag åtminstone varför nån blinkar och är förmodligen redan förbannad på att idioten bländar mig i sidpspeglarna.
Samtidigt gjorde det kanske just situationen värre för ytterligare en bilist med din blinkning. Om du blinkar precis innan möte med en skötsam som kommer i full fart och då blir totalbländad och sen ska ut i mörker efter den mött dig.
Den är ju inte helt kul...

Händer det mig att det är ett möte innan idioten som inte blåmday av så brukar jag försöka slå av på tempot så den andra bilen hinner förbi och sen blinka åt idioten.

Med den frekvens det blinkas här så är det nåt mer än tröttmössprs misstag. Alldeles för frekvent och utan en synbar anledning.
 
Misstag gör vi alla. Om den bakom har heljuset på fattar jag åtminstone varför nån blinkar och är förmodligen redan förbannad på att idioten bländar mig i sidpspeglarna.
Samtidigt gjorde det kanske just situationen värre för ytterligare en bilist med din blinkning. Om du blinkar precis innan möte med en skötsam som kommer i full fart och då blir totalbländad och sen ska ut i mörker efter den mött dig.
Den är ju inte helt kul...

Händer det mig att det är ett möte innan idioten som inte blåmday av så brukar jag försöka slå av på tempot så den andra bilen hinner förbi och sen blinka åt idioten.

Med den frekvens det blinkas här så är det nåt mer än tröttmössprs misstag. Alldeles för frekvent och utan en synbar anledning.
Givetvis slår jag inte på helljusen på superkort avstånd utan det gör jag på långt avstånd alternativt väntar tills jag precis passerat den andra bilen. Att ligga bakom någon med helljuset på och använda dem som sköld har blivit extremt vanligt här. Just nu kör jag egentligen bara till stallet och det händer mig trots den korta sträckan ett par tre gånger per vecka på en icke särskilt trafikerad väg.
 
Själv är jag rätt trött på de som inte bländar av alls. Det hjälper inte ens att sätta på helljuset för att de ska fatta. Då har jag ändå en ledramp som lyser av helsike...
Ledljusen är jättebra men man får blända av mycket tidigare än med bara vanligt helljus eftersom det just bländar.
Jo, tack. De där ledramperna borde förbjudas om du frågar mig. Många har inte vett nog i skallen för att förstå hir de måste hanteras.

Mötte en idiot som körde med sin på en mulen vinterdag när det var ljust. Den fick in en fullträff med uppdykande runt kurva och i svag uppförsbacke. Direkt efter var det svårt att se vägen i snölandskapet minst sagt.
 
Jo, tack. De där ledramperna borde förbjudas om du frågar mig. Många har inte vett nog i skallen för att förstå hir de måste hanteras.

Mötte en idiot som körde med sin på en mulen vinterdag när det var ljust. Den fick in en fullträff med uppdykande runt kurva och i svag uppförsbacke. Direkt efter var det svårt att se vägen i snölandskapet minst sagt.
Och jag tycker den är jättebra men man måste hantera det på ett bra sätt. Bor man utanför stan är den svinbra!
 
Givetvis slår jag inte på helljusen på superkort avstånd utan det gör jag på långt avstånd alternativt väntar tills jag precis passerat den andra bilen. Att ligga bakom någon med helljuset på och använda dem som sköld har blivit extremt vanligt här. Just nu kör jag egentligen bara till stallet och det händer mig trots den korta sträckan ett par tre gånger per vecka på en icke särskilt trafikerad väg.
Aha, på långt avstånd stör det inte mig så mycket (beroende på vad långt är).

Jag tror inte jag varit med om sköldgrejen än mer än möjligen nån enstaka gång, men då antog jag att det var ett misstag.

Jag vill ju egentligen tro att folk inte är helt puckade med detta, men man undrar ju.

På samma tema som helljusen har vi annars alla bilar som åker runt utan några baklampor alls i dålig sikt... :angel:
 
Senast ändrad:
Och jag tycker den är jättebra men man måste hantera det på ett bra sätt. Bor man utanför stan är den svinbra!
Ja, förbjudas för medtrafikanters skull.

Bra för den som har den, vidrigt för den som kör på landet och möter de som har den och inte fattar hur det drabbar.
Många som har dem tycks inte vara medvetna om hur det är att möta en sån.
 
Ja, förbjudas för medtrafikanters skull.

Bra för den som har den, vidrigt för den som kör på landet och möter de som har den och inte fattar hur det drabbar.
Många som har dem tycks inte vara medvetna om hur det är att möta en sån.
Då får de faktiskt lära sig, förbjuda en bra grej för de som kan hantera det är inte rätt väg.
 
Då finns det nog mycket saker som borde förbjudas. Hoppas verkligen inte att det blir så utan att vi människor kan ta ansvar för hur saker ska göras.
 
Håller med!
Blir man inte bländad av att de inte slår av i tid så blinkas det med helljus utan synbar orsak. Även på motorväg med säg 10 bilar på rad i mötande, och så blir man blinkad av en i mitten.

Är det också nåt med automatiken tro? Eleer är folk så puckade att de inte ser skillnad på hel och halvljus längre så man tror att alla kör på helljus bara för man inte såg dem blända av?


I början trodde jag faktiskt nåt var fel med mina lysen, men nix. Vi har kollat att de inte står högt och allt annat man kan kolla.
Fortsatt likadant, oavsett vilken av de tre bilarna jag kör och flera med mig har upplevt detsamma

Så vansinnigt trött på att bli bländad.
Väldigt många har halvljus som är ställda för högt eller bara kasst konstruerade sett till bländning av mötande. Sett till hur mycket bättre man ser som förare i många modernare bilar än tex min gamla Passat med kassa lysen så lyser de helt klart bättre och starkare. Så inte konstigt att fler upplever att de blir bländade även med halvlysen än förut.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 752
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 935
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 398
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 526
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp