Automatisk utfodring av häst, tips?

Sv: Automatisk utfodring av häst, tips?

låter smart att fixa själv, om man får lite hjäpl av sin lite mer händiga pappa...hur högt till tak behöver det vara för att kunna göra en sån sak tror du? Här har de inga krav på hur högt till tak det ska vara i stallen så det är relatift lågt till tak, ca 2,5m eller ngt sånt....

Tror det beror på hästarna? Om de når påsen/nätet/vad du nu ska släppa ner, och om de är intresserade av att stå och dra i det. Annars kan man väl sålänge inget finns att fastna i ha den nästan hur lågt som helst - men mina skulle garanterat bryta sig in i vad det nu var, alt försöka stå på bakbenen för att nå maaaaten. Men så tycker de att de får aaaalldeles för lite mat och svääälter ihjäl med ;)

Åh, så bra. Såg på den där påsen att de bara gick att ställa in på 12h, vilket är lite begränsande om stallpersonalen skulle fylla den på morgonen, jag vill ju att den ska lösa ut ganska sent på¨kvälleb lix...:D

Någon mer som har erfarenhet av någon typ av automatisk utfodring?

Tyvärr är det stallägaren som lägger in hö, självklart kan jag be henne lägga in ordentligt, det gör hon normalt oxå. Men på vintern när de kommer in vid tre så är det mååånga timmar tills morgonfodringen och stallet erbjuder inte fri tillgång till hö, vilket det i stort sett skulle bli isf. Kan tänka mig att min ponny skulle kunna trycka i sig minst 15-20 kg bara den tid hon står inne isf. De har annars fri tillgång ute under kalla årstiden, så tänker lite att hon kanske inte riktigt behöver sååå mkt, även om hon inte är lättfödd. Har funderat på hönät som alternativ, om jag kan få stallägaren att göra detta, är ju lite pyssel. Nämligen så att stallet har helservice och jag inte har möjlighet/tid att komma alla dagár, samt åker bort längre tider. (får då naturligtvis hjälp med att sköta och kolla ev. rida hästen men vill ju inte heller då att någon ska vara tvungen att åka varje dag när jag nu ändå har fullskötsel)

Men käre barn, får dom INGET hö efter kl 3 :confused:

/J.

Om du får snickra lite i boxen så har jag ett tips här.
Vi har gjort så här i ett hörn av boxarna en låda så om du tänker dig att det blir en triangel svårt att förklara och jag har ingen bild just nu men om du är intresserad så kan du pm:a din mailadress så kan jag maila en bild. I allafall nertill ska det vara galler 3x3 cm tror jag räcker vi har 5x5 och det är alldeles för stort har jag upptäckt men det beror lite på hur glupsk häst man har. Inuti lådan ska det vara sluttande golv mot gallret och den ska byggas i sån där blank plyfa eller en plåt eller något så att höet glider ner mot gallret. Förlänger ättiden avsevärt. Men jag har nät i hagen med 3x3 maskor och det fungerar också bra jag hänger dom inte särskilt högt heller då det inte finns någon risk att dom ska få in hovarna för det är så små maskor. Jag pm:ar dig några sidor där du kan se några exempel förresten.

Barn? Nä, hästhållningen är lite annorlund här i öst. finns mkt som är bra, men mkt som är mindre bra oxå.

Har faktiskt sett en sån triangel-modell en gång, har dock inte funderat så mkt på den modellen eftersom jag tror att det blir för mkt att snickra ihop. Inte för svårt men vet inte om stallägaren skulle tycka att det var ok. Ska ta upp det med henne innan jag fixar någon somhelst lösning så att det blir något som hon tycker är ok att fylla på osv.

Barn? Nä, hästhållningen är lite annorlund här i öst. finns mkt som är bra, men mkt som är mindre bra oxå.

Käre barn är bara ett talesätt;)

Du hittar säkert en lösning, har ju fått en del tips här:).

Hönät är ju bra men förlänger ju inte ät-tiden sådär jättemycket kanske...
Ni är inte flera i stallet som vill ge mat lite senare?
Tänkte att det kanske går att lösa om man är ett par stycken som
kan hjälpas åt?

/J.

I stallet som jag jobbar i har vi automatisk utfodring av hö både på morgonen och vid kvällsfodring. :)
Det fungerar superbra. Det är som två "fack" man lägger in hö eller silage i och de öppnas vid varsitt tillfälle under dygnet.

Käre barn är bara ett talesätt;)

Du hittar säkert en lösning, har ju fått en del tips här:).

Hönät är ju bra men förlänger ju inte ät-tiden sådär jättemycket kanske...
Ni är inte flera i stallet som vill ge mat lite senare?
Tänkte att det kanske går att lösa om man är ett par stycken som
kan hjälpas åt?

/J.

Hönät med små maskor som jag har 3x3 förlänger ättiden väsentligt. Mina 2 vuxna och ett föl får 10 kg hö vid 9-10 på kvällen i hönäten och det finns fortfarande kvar på morgonen ibland tom vid lunchtid. :laugh:
3x3 är väldigt små maskor. Jag har nordisar.

Beror väldigt mkt på häst, ang hur mkt hönät förlänger ättiden. Mina sänks inte äthastigheten mer än marginellt för med hönät med 3*3 cm maskor. D-ponnyn äter upp 2 kg på under en timme iaf (vet inte på hur mkt under en timme, tror inte jag vill veta).

Och kvällsmaten kl 22, 5 kg i nät, är slut vid midnatt =/

Oj då jag som tycker att min ena är glupsk som sjutton. Men hon kanske inte har tålamod att pilla och går och äter halm istället som har större rutor ;)
Hur som helst så fungerar det jättebra hos mig. Men nordisar har ju stora mular så dom kanske får jobba lite mer för att få ut maten än en ponny :p

tack så mkt för alla tips. Ska försöka fundera över allt och komma fram till vad som kna vara bäst, och prata med stallägaren om vad hon tycker är ok att sköta.

*KL*

NU har jag äntligen fått tummen ur och även tid att fixa min 'automatiska nattfodring'! Har 'provkört' den och det funkar perfekt under testkörning i alla fall. Ponnyerna står och trampar vid grinden och undrar vaaad för roligt matte gör i stallet. Blir intressant att se hur de reagerar när det börjar falla manna från himlen, eller ja hönät då ;)

Är ju en batt-latch grindöppnare, dvs en timer som kan programmeras på precis vilken tid på dygnet man vill den ska släppa. Den kommer stå på att släppa kl 02.00 varje natt. Sen har jag satt ett grindhandtag i den (som jag när jag ser allt funkar ska ta bort fjädern på), och i andra änden på grindhandtaget knutit två linor (flaggstångslina). Linorna går via öglor och 'block' uppe över hästarnas huvud till respektive ställe i respektive box. Där sitter ett hönät i vardera ände (dvs i vardera box).

När det är laddat och förberett hänger hönäten högt och (förhoppningsvis) utanför räckhåll för ponnyerna. När timern släpper så släpps hönäten ner till äthöjd.

Återstår att se om det blir driftsäkert, mardrömmen, vilket inträffade med min första variant, är ju att timern släpper men näten inte åker ner. Ett annat oönskat scenario är två ponnyer som står på bakbenen för att nå näten och/eller blir stressade för att de ser/känner lukten av silaget och vet det 'tillslut' kommer ramla ner, men inte når det.

En liten film, vriden åt fel håll tyvärr, fattar inte hur man ändrar. Det här är Lillens box, samma sak händer samtidigt i Emils box.
http://www.youtube.com/watch?v=orxdfr_T4nw

Och några bilder innan mina fingrar helt frös till is:
Lillens:
automutf5.jpg

Emils:
automutf6.jpg

Batt-latchen
automutf10.jpg

Där det delar sig till respektive box
automutf12.jpg

Ska bygga ett skydd för battlatchen och linorna sen, men jag f-f-fryser ihjäl därute just nu.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 676
Senast: corzette
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka