Sv: Automatisk utfodring av häst, tips?
På min menar du? Där kan man ställa in ett otal varianter. Du kan ställa in valfri tid i HH:MM, och sen om den ska släppa en enstaka gång eller att den ska upprepa det varje dag.
Ställer du in 13:00 daily, så kommer den alltså att varje dag kl 13.00 släppa. Det enda man behöver göra är att kroka i grinden igen eller hänga dit det man vill den ska släppa ner om man använder den så. Sen sköter den resten själv, övriga du behöver göra förutom ställa in en gång är att ladda batteriet ibland.
Du kan ha upp till 4 stycken olika tider inställda samtidigt, dvs som max kan du programmera den att släppa 4 olika tider per dag, varje dag tills du ber den sluta. Den har datum och klocka man programmerar in, skulle jag ställa in den nu säger jag alltså att det är onsdag klockan 22.03. Sen ställer jag in när jag vill den ska släppa, t ex 13.00 och att den ska repetera. Sen när klockan är 13.00 imorgon, i övermorgon etc så släpper den.
Eller, 13:00, man får ställa den på 1:00 PM, den har 12 h visning, engelskt format (hela den 'talar engelska), men blir ju samma sak.
Hemskt bekväm tingest, det enda man behöver tänka på när man programmerat är att ladda den när den ber om det (SÄLLAN iaf sommartid), och att sätta i grindhantaget/vad den ska släppa - inget mer. Och omöjlig för hästarna att 'fippla med'.
Innan den släpper ger den ifrån sig tre pip (och det står i displayen 'Stand Clear! Open!.. vad det nu ska vara bra för *s*) vilket jag tycker är extra bra. När jag hade den mellan hagar så hästarna lärde sig stå och häcka vid grinden till betet vid femtiden på morgonen, och tog unisont några steg bakåt när den pep. Känns som en fördel om den ska släppa grejer 'mitt i natten' med, att den piper först så hästarna vet att 'nu kommer det rassla till', så inte en stackars häst som ligger och sover får en obehaglig överraskning när det 'plötsligt' ramlar ner mat på den
Jag låter som rena reklampelaren, jag vet. Men jag är sjukt nöjd med den, och det är en enormt användbar tingest (jag har haft min i över 10 år, men inte använt den hela tiden utan i perioder)