Automatisk utfodring av häst, tips?

Ponylove

Trådstartare
Ska så småning om flytta min häst till ett stall där hästarna inte får någon kvällsutfodring.:crazy: De får mkt hö vid insläpp, som är när mörkret faller. Under vintern betyder det att hästarna står länge utan hö under natten, det finns heller inte tillgång till halmbädd. Tänkte därför att jag skulle ordna med en automatisk utfodring av hö på kvällen. Eftersom det inte är mitt stall vågar jag mig inte på en för avacncerad modell, eller installera mot elnät. Har någon tips på en bra modell som fungerar med batteri, eller kanske med annan automatik :confused:

Sv: Automatisk utfodring av häst, tips?

Går det inte att ge ännu mer hö vid insläpp då?

Risken med att vräka in hö i en normal box är ju iofs att mycket blir nedtrampat, men en höhäck eller ett finmaskigt nät för en del av höet kanske är en lösning?

Tyvärr är det stallägaren som lägger in hö, självklart kan jag be henne lägga in ordentligt, det gör hon normalt oxå. Men på vintern när de kommer in vid tre så är det mååånga timmar tills morgonfodringen och stallet erbjuder inte fri tillgång till hö, vilket det i stort sett skulle bli isf. Kan tänka mig att min ponny skulle kunna trycka i sig minst 15-20 kg bara den tid hon står inne isf. De har annars fri tillgång ute under kalla årstiden, så tänker lite att hon kanske inte riktigt behöver sååå mkt, även om hon inte är lättfödd. Har funderat på hönät som alternativ, om jag kan få stallägaren att göra detta, är ju lite pyssel. Nämligen så att stallet har helservice och jag inte har möjlighet/tid att komma alla dagár, samt åker bort längre tider. (får då naturligtvis hjälp med att sköta och kolla ev. rida hästen men vill ju inte heller då att någon ska vara tvungen att åka varje dag när jag nu ändå har fullskötsel)

tänkte med på hönät med mindre maskor.
Då blir det längre tuggtid och så kan du kanske blanda ut med halm om du vill få upp volymen utan att ge för mycket protein.
Får hästen lusern så sasta på hack om det funkar för och ge mer och pyssla med.

För att underlätta för stallägaren kan du ju förbereda några hönät innan så är det bara för henne att hänga upp det

ett alternativ är att hänga in ett hönät (eller sån där hösäck med ett hål i), med halm så hästen har att pyssla med. Och kanske hellre ge tex lusernstrå som kraftfoder (eller annat som tar lite extra tid att få i sig), än att ge något "konsentrerat" kraftfoder.

Men det finns ju en del automatutfodring och sånt numera så det vore ju skönt, då kan ju hästen få en ranson typ kl 23 eller något sånt :)

Jäkla va din ponny hinner äta bara på en natt!!! Mitt kallblod hinner knappt få i sig 7 kg från 16.00-07.00 morgonen därpå!

Annars är hö nät en bra ide. Går inte stallägaren med på att slänga in hö när de ger kraft? Eller är det ingen i stallet efter 15.00?

Hästarna får alltså frukost ca 7 på morgonen (hö och krafft), går sedan ut i hagen. I hagen finns det antingen gräs eller fri tillgång på hö. Hästarna kommer sedan in när det blir mörkt, får hö och krafft. På vår/ sommar kan det alltså bli väldigt sent på kvällen, skulle dock inte tro att det blir senare än ca 20, de får då en ordentlig hög med hö. (Ingen extakt uppvägning) men ordenligt är det iaf, med mina mått mätt iaf. Skulle tro ca 7kg. Då är det ju ingen fara. Men på vintern blir det mörkt vid ca 15-16 så hästrna kommer in då. De får sin höhög (+ ev. krafft), de gånger jag varit i stallet på kvällen så har iaf allt hö varit slut när jag varit där vid 19 eller så. De får altså ingen service/mat efter insläpp. Min pålla äter hela tiden om hon får, hon skulle klara fri tillgån till hö utan problem viktmässigt sett men den servicen erbjuds inte vilket innebär att hon kommer ha ätit upp sin mat mist 11-12 timmar innan det är morgonmat igen. Hönät är ett alternativ, men skulle det gå att lösa med en automat vore det bättre, inte minst för att hästarna äter naturligare från marken än från nät.

Du kan ju köpa in eget hö om det inte ingår fri tillgång. Så har inte stallägaren någon ursäkt till att inte slänga in 15-20kg på eftermiddagen. Köp i småbalar så är det enkelt att slänga in 2-3 st om de väger ca 8 kg/st.

Mjo, men tillsaken hör kanske att jag bor och studerar i utlandet (där även stallet finns naturligvis) och har inte bil/körkort och heller ingen som helst möjlighet att lagra höt (finns inte plats i stallet för eget) saknar dessutom kontakter för att köpa in det...Man vet aldrig vad man kan få här heller....Småbalar vet jag inte ens om det existerar här i östeuropa...:S

Mjo, men tillsaken hör kanske att jag bor och studerar i utlandet (där även stallet finns naturligvis) och har inte bil/körkort och heller ingen som helst möjlighet att lagra höt (finns inte plats i stallet för eget) saknar dessutom kontakter för att köpa in det...Man vet aldrig vad man kan få här heller....Småbalar vet jag inte ens om det existerar här i östeuropa...:S

aha! Ja då skulle jag fråga stallägaren om jag kunde få köpa till extra hö. Kan ju inte vara så svårt?? Alternativt så borde vel stallägaren kunna tänka sig att slänga in mer hö om du har det uppmätt i en påse? För det är vel ändå folk i stallet efter 15 då de kommer in??

Företaget som tillverkar dessa hade faktiskt en till lösning som såg riktigt lovande ut :) Någon som har någon erfarenhet av dessa lösningar från hungryhorses? eller annat företag med liknande idéer?

lite nyfiken på hur det är kopplat till timern, syns inte på bilden.
Finns kanske bättre bild på hemsidan..

men det borde vara hyffsat enkelt och snickra ihop själv tycker man..?

Inte så tydliga instruktioner av just den modellen på hemsidan, men en annan ser man hur timern fungerar på, som en äggklocka typ, fiffigt! :D Kan vara lite knepigt att ordna just det där med timern själv...

Delvis KL

Jag har en batt-latch grindöppnare. Kan användas till tusen och en grejer. Att öppna en grind till en annan hage (med gräs, eller där man lagt in lunchens höportion), men även naturligtvis att t ex 'släppa ner' grejer en viss tid. Jag håller i detta nu på och fifflar till så att den släpper ner silage i två boxar klockan två på natten.

Den är digital, inbyggt batteri som laddas i bilens 12 V uttag eller i vägguttaget om man köper en adapter. Sköljtät, klarar både regn och snö osv.

Finns ju en rad olika varianter av grindtimers, men det skulle jag kika på. Och man kan mest troligt komma mkt billigare än den annars smarta höpåseutfodringsgrejen som fanns på bild i länk. Är en sån jag hålle rpå och gör, fast som ger två samtidigt då, och med hjälp av min grindtimer. Ska bara bestämma mig om den ska ge löst silage eller hönät.

låter smart att fixa själv, om man får lite hjäpl av sin lite mer händiga pappa...hur högt till tak behöver det vara för att kunna göra en sån sak tror du? Här har de inga krav på hur högt till tak det ska vara i stallen så det är relatift lågt till tak, ca 2,5m eller ngt sånt....

På min menar du? Där kan man ställa in ett otal varianter. Du kan ställa in valfri tid i HH:MM, och sen om den ska släppa en enstaka gång eller att den ska upprepa det varje dag.

Ställer du in 13:00 daily, så kommer den alltså att varje dag kl 13.00 släppa. Det enda man behöver göra är att kroka i grinden igen eller hänga dit det man vill den ska släppa ner om man använder den så. Sen sköter den resten själv, övriga du behöver göra förutom ställa in en gång är att ladda batteriet ibland.

Du kan ha upp till 4 stycken olika tider inställda samtidigt, dvs som max kan du programmera den att släppa 4 olika tider per dag, varje dag tills du ber den sluta. Den har datum och klocka man programmerar in, skulle jag ställa in den nu säger jag alltså att det är onsdag klockan 22.03. Sen ställer jag in när jag vill den ska släppa, t ex 13.00 och att den ska repetera. Sen när klockan är 13.00 imorgon, i övermorgon etc så släpper den.

Eller, 13:00, man får ställa den på 1:00 PM, den har 12 h visning, engelskt format (hela den 'talar engelska), men blir ju samma sak.

Hemskt bekväm tingest, det enda man behöver tänka på när man programmerat är att ladda den när den ber om det (SÄLLAN iaf sommartid), och att sätta i grindhantaget/vad den ska släppa - inget mer. Och omöjlig för hästarna att 'fippla med'.

Innan den släpper ger den ifrån sig tre pip (och det står i displayen 'Stand Clear! Open!.. vad det nu ska vara bra för *s*) vilket jag tycker är extra bra. När jag hade den mellan hagar så hästarna lärde sig stå och häcka vid grinden till betet vid femtiden på morgonen, och tog unisont några steg bakåt när den pep. Känns som en fördel om den ska släppa grejer 'mitt i natten' med, att den piper först så hästarna vet att 'nu kommer det rassla till', så inte en stackars häst som ligger och sover får en obehaglig överraskning när det 'plötsligt' ramlar ner mat på den ;)

Jag låter som rena reklampelaren, jag vet. Men jag är sjukt nöjd med den, och det är en enormt användbar tingest (jag har haft min i över 10 år, men inte använt den hela tiden utan i perioder)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 676
Senast: corzette
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat