Australian Cattle Dog

linnsan

Trådstartare
Jag har blivit mer och mer intresserad av rasen men backat flera gånger pga att jag nästan endast hör att de inte är något att ha. Kollade dock upp lite mer nu när jag på lite mer allvar letar en till hund. Jag älskar schäfern. Men letar något lättare i storlek framförallt.

Jag har hittat en kennel som jag fastnat för där två (?) av hundarna är uppkörda till bla elitskyddet. MH ser bra ut, de är korade osv.

Vad har ni för erfarenheter av rasen? Hur är de med andra hundar?

Sv: Australian Cattle Dog

Jag har bara träffat en (så jag har inte så mycket på fötterna) men den individen är envis, väldigt självständig och ganska så social. Respekterar och går bra ihop med vår egen hund som levt livet efter uttrycket "jag är inte här för att skaffa vänner".

Jag har bara träffat trevliga exemplar, tycker de påminner ganska mycket om rottisar. Hade absolut kunnat tänka mig en! :)

Jag har träffat två st som har samma ägare. Den äldre tiken kunde man inte vända ryggen till för då nöp hon. Hon var vaktig och försvarade sin gräsmatta och bilen. Hon sprang in i hästhagar vallade och bet hästarna blodiga. Hon var dessutom lös för det mesta så var inte roligt när man var tvungen att gå/rida förbi. Hade inga hundvänner och var riktigt elak mot den yngre. Denna finns inte längre pga ålder. Denna tiken hade klarat mentaltestet.

Den yngre tiken var hur trevlig som helst! Riktigt social och lyhörd och villig att vara till lags o göra sitt bästa. Hon vallade dock oxå gärna i hästhagarna (men utan att skada). Hon var iväg på mentaltest men gick ej igenom då hon var för mesig. Denna hund funkade super med andra hundar, även hon ofta lös och hängde gärna med som sällskap en bit när man gick förbi.

Så de två jag har träffat har varit som natt och dag men jag tyckte väldigt mycket om den yngre :)

Jag tänkte fråga om det fanns dingo i dem och ser nu efter googling att det gör det.

Ja, jag tycker också det verkar vara trevliga hundar, när de är som de "ska" så att säga :)

Jag vill ju ha en hund att kunna ha till allt. Men i en något behändigare storlek än schäfern. Om jag förstått det rätt väger de kring 15 kg? Kan det stämma?

Till er andra: Jag har förstått att det finns en del skräp i rasen och första kenneln jag kollade skulle sätta en tik med 5:a på skottet på mh:t i avel (om jag inte såg helt tokigt) och det känns ju inte alls bra... Men vad jag sett på film om träningen + meriter, MH och MT så verkar det ju gå att hitta riktigt fina hundar ändå, om man bara letar och väntar lite :)

Jag tror de är tyngre, snarare 20-22 kg. De är ju kralligare än mina kelpies som väger 18-19 kg, och ungefär samma mankhöjd. Kelpie är ju annars ett alternativ till, om du inte ska köra skydd. Hanarna kan vara rätt så rejäla, både fysiskt och mentalt.

Håller med, trevliga hundar men de är boskapsvallare i grunden vilket ger dem ett annat psyke än de (fd) fårvallande raserna.

Jag tycker också de ser tyngre ut. Därför jag blev lite förvånad över siffrorna jag fick fram...

Kelpie har jag kollat en del på och hade jag inte velat ha en hund med en del vakt + velat köra skyddet så hade det absolut varit en intressant ras! :)

Det var inte vikt på tikarna då? Sarek har systrar som väger ner mot 11 kg och Rios syster väger nog inte mycket mer. Det skiljer ju ganska mycket mellan könen.

Så kan det nog vara. Tanken är dock att jag ska testa tik nästa gång :)

Jag har träffat 3st. 2 av dessa från samma uppfödare, en hane och en tik. Hanen gör allt för att få jobba och för att få vara till lags, dock ganska lätt för att gå upp i stress. Kan nog gå hur långt som helst i vad som helst med rätt förare. Tiken är inte lika mycket hund, varken träningsmässigt eller stressnivå. Bättre att jobba med i mitt tycke.

Nästa individ en ganska ung tik som omplacerats alldeles för många gånger och som fortfarande inte är i rätt hem i mitt tycke. Stressad, understimulerad med en okunnig och lat husse. Stenhård hund som inte backar för nåt. Bor på hästgård där hon titt som tätt springer ut i hagen för att jaga/valla och blir sparkad. Skakar på sig för att sekunden senare jaga vidare.

Alla dessa 3 är trevliga hundar mot människor, öppna och sociala. Kan inte tänka mej att de har några större problem med rädslor.

Jag är delad i min uppfattning. Tror att om man hittar en individ som man fungerar med kan det nog bli hur bra som helst och precis tvärtom om det vill sig illa.

Jag vill ju ha en hund som är hård i arbetet men gärna lite förarvek. Låter som att de kan passa om jag får tag i det jag vill ha :)

Delvis kl*

Jag hittar lite olika siffror på vikten men den verkar ligga någonstans mellan 13-28 kg... Så det känns som lite mer lagom än schäfern på 43 kg jag har nu :D

Senast ändrad:

Jag är delad i min uppfattning. Tror att om man hittar en individ som man fungerar med kan det nog bli hur bra som helst och precis tvärtom om det vill sig illa.
Att man skall ha turen på sin sida har gjort att Cattle Dog aldrig har varit ett tänkbart val för mig. Tyvärr. Jag har sett både det ena och det andra.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 808
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 025
Senast: Sasse
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 062
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA