Attraktiv hoppstam? Vem ska man betäcka med?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Minni
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 3 282
M

Minni

Har en häst i stallet (ej min egen) som ev ska betäckas i år. Stoet är e: Everest - Robin Z - Moon Beam xx, tävlad lätta klasser i hoppning och dressyr. Hon har bra gångarter, är av bra modell men kunde vara lite ädlare och ännu lite mer högrest. Är väldigt lik Everest i typen. Vad skulle ni använda för hingst på detta sto? Avkomman ska säljas så stammen ska vara "attraktiv". Förslag?

Jag var på visning i Strömsholm och fastande för Cuper (men fasen vet om man vågar med dom ägarna) Carte d`Or, Acacio och så superfavvisen A-Dur.

A-Dur - Everest (om nu A-Dur passar stoet i övrigt) skulle jag köpa direkt! Gillar Everest mycket. Jag vill helst ha hingst som bevisat själv genom tävlande att de har psyke för det och att de genom sina avkommor förärvt sig bra (hehe säger jag som har en unghäst med ej godkänd pappa).

A-Dur är Elit prem i Danmark och A-prem här i Sverige.

Sen finns det ju massor av godingar i Flyinges program men dom har jag inte sett live!

Cardento har ju egna meriter så det räcker, har blivit A-premierad i år, och måste väl räknas som attraktiv!

Levantos II är en kompis mycket förtjust i efter att ha träffat honom, och han är ju också A-premierad och har egna meriter.

Eller varför inte Briar? Den senaste statistiken visar ju att hans avkommor kan hoppa!

Fast Cardento är nog lite för grov kanske? Hon ville ju ha något ädelt.

Levantos II har jag sett ganska många fina efter.

Jag är personligen inte särskilt förtjust i någon av dem, men tänkte att de kanske levde upp till önskemålen.

När du tittade på A-Dur på Strömsholm hade jag bara ögon för Artist ;)

Lite rädd för Levantos II

Har sett flera avkommor efter honom med patellaupphak...
Cardento är något för grov.

Cuper har jag själv fastnat för och ska använda på mitt sto, (vad var det med ägarna Tasja?) men han föll inte Everest-stoets ägare i smaken.

Fler tips? kan Acacio vara något? Santa Cruz?

Re: Lite rädd för Levantos II

Jag tycker Guido är en spännande hingst. Men han kanske är för grov?

Cuper ägs av de som diskuterades under tråden Oärliga hingstägare. De valde att ta en av sina hingstar ur avel istället för att röntga honom för lösa benbitar. Det hade tydligen uppkommit rykten om att han röntgats under annat namn. Kommer inte ihåg allt...

Vill du ha en fullblodshingst?

Ah, då förstår jag .

Jag förstår vad du syftar på ang benbitar, inte läst tråden, men hört ryktesvägen...

De kan mycket väl tänka sig en fullblodshingst, men det är ju inte alla fullblod som står på semin.

Guido.

Guido är nog i grövsta laget, annars har han ju bra meriter...

Precis ivf jag blir jäkligt misstänksam när någon inte vill göra allt för att rentvå sitt namn. Sen hade dom inte det bästa ryktet när dom var försäljningstall (många år sedan långt före dom hade hingstar och hingststation).

Vem har du sett patellaupphak efter A-Dur? Hur kan han isåfall få elit och A-prem?

Jag gillar Chicago Z också men gissar ni vill få gröna papper på hästen? Annars har många namnkunniga tävlingsryttare betäckt med honom förra året. Han fick många BRA ston.

Favoritas är för liten...

Favoritas är för liten (stoet är bara 160 cm) Eighty Eight Keys känns inte som någon "rolig" hingst, känns inte som han direkt lockar hoppryttare, möjligen fälttävlansryttare då.

Landlord eller Lasandos? Båda anses vara förädlare (är med i fälttävlansprojektet), ger lite sstorlek och högresta avkommor som hoppar bra. Lasandos nedärver också mycket gång. Flera avkommor har fått dubbla diplom. Jag har ett Landlordsto som är precis det jag vill ha (snygg, trevlig & med mycket hopp), jag har haft ett jättetrevligt Landlordssto på inridningoch en kompis kom 6:a i Breeders med sin Landlordavkomma i höstas. Markebäck

Min favorit annars är ju Casir Ask. Kolla någon av Eklundas övriga hingstar? Eklunda

/C

Kolla på Highlight. Han är ädel och högställd, häftig hoppstam, ger bra gång. Har sett en superfin 2åring med Robin på mödernet.

Varför inte Dammen. Han lämnar ädla hästar med bra steg och mkt bra hoppförmåga.

Crazy har fått ett föl efter Dammen, är du intresserad så skickar hon säkert kort till dig.

Ang Patella upphak.

Är Levantos II som jag sett flera avkommor med patellaupphak efter. Har även hört från säker källa att han även hakat själv (vet dock inte om det VAR patella eller allmän stelhet). Skulle iaf inte våga chansa att betäcka med honom. A-dur har jag inte hört något negativt om, personligen gillade jag inte hans gångarter, men det är ju inte mitt sto...

Ang Highlight...

Highlight är nog inte aktuellt, han är väl efter Nimmerdor? Det är ju även Everest efter så det kanska blir väl nära släkt.

Varför inte fulblodshingsten French Buffet xx som har meriter i svår hoppning? Han finns ju tillgänglig i Sverige bara i år. :smirk:

Ska man titta på halvblodshingst så tycker jag att Orlando är av ypperlig modell. :smirk:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 159
Avel Hej! Ska ev ta föl på min systers swb nästa år, hon är mer av den ganska breda o bastanta typen och 167 i mankhöjd, är själv 163 så har... 2
Svar
29
· Visningar
3 615
Senast: cirkus
·
Avel Har hittat ett sto som jag funderar på att köpa och som isåfall ska användas till avel. Stoet kommer ifrån en bra stofamilj och stoets...
Svar
6
· Visningar
1 340
Senast: Görel
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka