Sv: Attans envisa häst... (lastningsproblem)
KL
Måste få hoppa in här och se om det är någon som kan ha nån bra idé om hur vi kan lösa vårt "lilla" lastningsproblem.
De flesta verkar ha störst problem med att få in pållarna i släpen, det har vi också haft men vi lyckades komma så långt att han gick upp - det var sen det stora problemet uppstod...
Lite bakgrund; 4 åring, stor och tung häst, ca 1,70 i mkh, högrest, ohyggligt känslig för beröring, reagerar blixtsnabbt och med stor kraft. Det har tagit i genomsnitt 1-2 timmar att lasta honom och vi har varit tre man. Han har åkt 4-5 gånger nu. Släpet är i mitt tycke litet och för mörkt men det är inte min häst så det styr jag inte över, inte heller säkert att det hade spelat någon roll. Vi hade från början mellanväggen i och han har gått upp med metoden; JOBBIGT att vara utanför transporten ( volter, man puttar på honom, petar med spö etc ) LUGNT inne i transporten. Detta har ju funkat men det har tagit på tok för lång tid varje gång. Ska tillägga att linor funkade INTE, han reser sig och slår med frambenen med KRAFT, backar typ 10 meter i 190, han blir helt enkelt hysterisk av att känna linan ens nudda honom.
Så, jag kom med den ljusa idén att ta bort mellanväggen och sätta dit en helbom, för att släpet skulle bli rymligare och mera inbjudande. Det blev det, han gick på direkt och vi hakade i bakbommen glada i hågen - sen fick han fullständigt spel när han kände bakbommen och vräker sig bakåt så att den böjs som ett V. När han inte lyckas spränga den så försöker han häva sig framåt men eftersom han reser sig och är stor så kommer han inte över bommen fram utan VÄNDER sig om i släpen och hoppar över bakbommen och ut.
Ägaren hann alltså inte binda fast hästen framtill innan han vräkte sig bakåt, mot bakbommen. Vi hann inte heller få upp baklämmen. Vilket kanske var tur...
Han får TOKspel bara ngt nuddar bakom honom. Jag har läst flera inlägg och ser att en del nämner att "har man bara fått upp bakbommen" så är det lugnt men så är det inte med honom. Jag har lastat många hästar och har haft många knep som funkat, lite olika metoder på olika hästar. Mina egna hästar är oförskämt lättlastade men jag har ju också haft en del andra genom åren som inte varit det...
Men med den här hästen så känner jag verkligen stor osäkerhet om vi ö h t kan klara att träna lastning på ett säkert sätt, hans reaktioner är så kraftiga att han lätt kan skada sig själv eller oss.
Vad sjutton gör man
Ägaren hade tänkt sig att den här hästen skulle påbörja sin utbildning inom hoppning och tävlas till nästa vår, går han inte att lasta så är det ett stort problem för henne