Attans envisa häst... (lastningsproblem)

Sv: Attans envisa häst... (lastningsproblem)

Måste bara fråga, har du testat med repgrimma?? vi hade jätte mkt proble att lasta våran. iblnd fick i inte ens in honom. plus at han vände bken till, stack väg... mn repgrimman funkade jätte bra, lr mkt bättre. inte lika bra i mörkret.
men iaf, att du bara står kvar på lämmen, lämna den inte. utan lägg din tyngd på honom. om du förstår?. fast du kanske redan testat?

Jag lastar med repgrimma under den ordinarie grimman, och linan fäst i repgrimman.

Jag tror faktiskt du skulle kunna lösa det här problemet genom att ta hjälp av ett proffs på området, som får komma ut till dig och faktiskt, göra upp med hästen just i denna fråga.
Hästen demonstrerar förmodligen sin makt över denna situation såvida den inte är skräckslagen. ;)

Tricket är ju att veta vem som kan ge mig bästa hjälpen. Sen ska det ju funka när den här proffmänniskan inte är där, och jag ska ha verktyg att lösa problemet om det återuppstår.

Ja, sannolikt är det så att han har respekt för mig i alla andra situationer utom just denna. Han vet att jag är snäll helt enkelt...

Tricket är ju att veta vem som kan ge mig bästa hjälpen. Sen ska det ju funka när den här proffmänniskan inte är där, och jag ska ha verktyg att lösa problemet om det återuppstår.

Ja, sannolikt är det så att han har respekt för mig i alla andra situationer utom just denna. Han vet att jag är snäll helt enkelt...

De här människorna som sitter inne med den här kunskapen brukar finnas inom Westernsvängen, men inte nödvändigtvis.
Kan du inte höra dig för bland alla hästmänniskor runtikring där du bor, och fråga om de vet nån som är riktigt erkänt duktig?
Har hästen varit med om att nån annan bestämt över lastsituationen, och gjort upp med hästen om detta, är siuationen till allra största delen avklarad. Du får också lära dig samtidigt hur man ska göra och köra vissa ledarskapsövningar i anslutning till lastningen.
Såsmåningom kan man trappa ner på dem, för hästen har accepterat läget.
Om hästen är riktigt envis kan det hela se aningen dramatisk ut när en människa ska ta ledarskapet över hästen. Man ska då inte glömma hur det ser ut när hästar tar ledarskapet över varandra.
Får hästen återfall, så brukar det gå bra att tränaren återkommer, för att befästa övningarna.
Lycka till ;)

Jag vet att jag inte är ensam... det är så förbaskat trist att jag kanske t o m missar kursen (tja, början av den missar jag ju).

Har också missat en kurs en gång:angel: Då lärde jag mej mycket faktiskt, ang lastning och betydelsen av min egen inställning.

Så efter det, med såna hästar ( som inte är rädda eller klaustrofobiska el likn utan bara står där lugnt och "har inte lust") har lösningen alltid varit att jag blivit arg:cool: MEN inte genom att låta det gå ut över hästen utan genom att verkligen använda ilskan till beslutsamhet från tårna och upp. :devil: Bita ihop och använda energin till att förmedla "nu går du på eller så blir jag riktigt arg:mad:"

Missförstå inte, man skriker inte eller slår, man bara får nog och förmedlar det. Så svårt att beskriva i ord. Men hästar vet ofta när det är dags att acceptera fakta, "ojdå, var det såå viktigt":cool:

Det fungerar med dem man känner väl och det gör ju du. Man förmedlar med sin kroppshållning och attityd att diskussioner är uteslutna:mad:

Alltså, bli arg från start, be honom inte, beordra honom:mad:
Men du kan inte låtsas, beslutsamheten måste vara äkta, låter lätt men är ofta svårt, man är ju så orolig att det inte ska gå, och där får hästen ett övertag:cool:

Jag brukar ta hästen på släp, som om man ska till hagen ungefär bara och bestämt kliva på, med ryggen åt hästen. Tjafsar den det minsta så, säger man till med sin mest bestämda röst......Det brukar fungera. Om ej, ja då skullejag säga till den ordentligt, hur beror på häst och situation. HElst ska du ha medhjälpare inom räckhåll de första gångerna men de är passiva utom synhåll tills du behöver hjälpen. Det hela ska ju gå ut på att - går han inte på när du är ensam - kommer andra och han får lov att gå på ändå.

Senast ändrad av en moderator:

Vår nordsvensk är en cool valcak som inte vill åka transport helst. Vägrar gå framåt eller backar lungt och bestämt ut när han är halvvägs inne i transporten. Vi har lasttränat en ammas med en ängels tålamod och mat som beröm i transport. Märkte ingen större förbättrning efter ca tip ggr träning. Ibland gick han på ibland inte.

Nu sätter vi grimma + halsring på honom. Fäster en longerlina i halsringen och linan träs genom ringen i grimman, under hästen huvud. Virar longerlinan tre varv runt frambommen och "drar" in honom. Dvs har linan sträckt och tsräcker upp den så fort han går framåt så att han inte får en chans att backa. Nu kan faktiskt lilla jag på 45 kg hålla emot hans 600 kg! En gång har han förökt backa, numer går han nästan på direkt om vi har halsringen på.

vet inte om det funkar med din häst, men är värt att prova. man kan ju oxå står utanför och göra detta så att du kan stänga bakom.

Han får alltid mat som belöning i tranporten sedan...

ok. kanske kan vara bra o ta ut någon som kan hjälpa till? som är mkt van av detta!?.
Vi var ju tvugna till det, kanske inte alla behöver men ändå.
Silvio wirth är JÄTTE duktig, fast han finns ju i ullared. men värd varenda krona. hade nog aldrig funkat utan honom..

ok. kanske kan vara bra o ta ut någon som kan hjälpa till? som är mkt van av detta!?.
Vi var ju tvugna till det, kanske inte alla behöver men ändå.
Silvio wirth är JÄTTE duktig, fast han finns ju i ullared. men värd varenda krona. hade nog aldrig funkat utan honom..

Jag vill nog ändå påstå att jag är ganska van vid hästar och vid att lasta - andras hästar!

Tar nog hellre hjälp från närmre håll, men tack ändå.

Vår nordsvensk är en cool valcak som inte vill åka transport helst. Vägrar gå framåt eller backar lungt och bestämt ut när han är halvvägs inne i transporten. Vi har lasttränat en ammas med en ängels tålamod och mat som beröm i transport. Märkte ingen större förbättrning efter ca tip ggr träning. Ibland gick han på ibland inte.

Nu sätter vi grimma + halsring på honom. Fäster en longerlina i halsringen och linan träs genom ringen i grimman, under hästen huvud. Virar longerlinan tre varv runt frambommen och "drar" in honom. Dvs har linan sträckt och tsräcker upp den så fort han går framåt så att han inte får en chans att backa. Nu kan faktiskt lilla jag på 45 kg hålla emot hans 600 kg! En gång har han förökt backa, numer går han nästan på direkt om vi har halsringen på.

vet inte om det funkar med din häst, men är värt att prova. man kan ju oxå står utanför och göra detta så att du kan stänga bakom.

Han får alltid mat som belöning i tranporten sedan...

Att stänga bakom är inget problem, när han väl är på står han där och går inte ut.
Vinscha in med halsring låter lite farligt... jag vill nog ha möjlighet att släppa efter om det behövs.
Ska fundera på om jag kan hitta på nån variant av detta.

Hur skulle du göra om hästen inte ville gå in i boxen?
Gör samma såvida den inte är rädd.

Det ska vara den mest naturliga saken i världen- att den följer med dig överallt.
Var beslutsam- Vi SKA in!!!!

Han är inte ett dugg rädd.
Om han inte ville gå in i boxen fick jag väl göra samma sak - envisas i tre timmar, sen ringa på hjälp.

Han följer mig vart som helst, utan grimma t o m - utom in i släpet.

Att stänga bakom är inget problem, när han väl är på står han där och går inte ut.
Vinscha in med halsring låter lite farligt... jag vill nog ha möjlighet att släppa efter om det behövs.
Ska fundera på om jag kan hitta på nån variant av detta.

Att vinscha och greja är rätt osäkra metoder för alla parter, eftersom hästen spjärnar emot.
Nästan alla hästar kan hyfsat enkelt lära sig att gå på helt själva, och stå still så man kan stänga bommen bakom.
Det hela handlar i första hand om säkerhet.
Sen är det ju klart en bonus att man kommer i tid till träningar och kurser.

Om han inte ville gå in i boxen fick jag väl göra samma sak - envisas i tre timmar, sen ringa på hjälp.

Det där låter som en häst som om den får hjälp kan bli hur lättlastad som helst.

Mitt råd är, spara tid och bekymmer, och svälj stoltheten, och ring närmsta westernklubb för vidare kontakt till rätt person. ;)

Det där låter som en häst som om den får hjälp kan bli hur lättlastad som helst.

Ja, jag tror också det. Men det är något vi måste ta oss förbi innan vi kommer dit.
Hans mamma var fånigt lättlastad.

Har ingen stolthet jag behöver svälja, men jag vet inte om man måste vara extra bra på hästhantering bara för att man rider western.... min hästtandläkare är fantastisk på att hantera hästar, kanske kan be honom hjälpa mig.

Har hästen varit med om att nån annan bestämt över lastsituationen, och gjort upp med hästen om detta, är siuationen till allra största delen avklarad.

Japp, det har han redan varit med om....

Tror inte du behöver nån westerntränare. Se mina råd tidigare i tråden, ang bla medhjälpare vid behov.

Nu har jag inte orkat läsa igenom hela tråden.

Mitt bästa tips, som jag använde när min häst inte ville gå in och jag var tvungen att lasta själv, är ett helt vanligt dressyrspö.
Slog i princip aldrig, använde bara till att peta och rama in bakdelen med.

Ja, jag tror också det. Men det är något vi måste ta oss förbi innan vi kommer dit.
Hans mamma var fånigt lättlastad.

Har ingen stolthet jag behöver svälja, men jag vet inte om man måste vara extra bra på hästhantering bara för att man rider western.... min hästtandläkare är fantastisk på att hantera hästar, kanske kan be honom hjälpa mig.

mm, jag sa det, att det inte nödvändigtvis måste finnas nh-folk inom western. Det var bara ett förslag.
Du klarar förmodligen det där själv. Du har ju fått en massa bra tips här. ;)

KL

Måste få hoppa in här och se om det är någon som kan ha nån bra idé om hur vi kan lösa vårt "lilla" lastningsproblem.
De flesta verkar ha störst problem med att få in pållarna i släpen, det har vi också haft men vi lyckades komma så långt att han gick upp - det var sen det stora problemet uppstod...

Lite bakgrund; 4 åring, stor och tung häst, ca 1,70 i mkh, högrest, ohyggligt känslig för beröring, reagerar blixtsnabbt och med stor kraft. Det har tagit i genomsnitt 1-2 timmar att lasta honom och vi har varit tre man. Han har åkt 4-5 gånger nu. Släpet är i mitt tycke litet och för mörkt men det är inte min häst så det styr jag inte över, inte heller säkert att det hade spelat någon roll. Vi hade från början mellanväggen i och han har gått upp med metoden; JOBBIGT att vara utanför transporten ( volter, man puttar på honom, petar med spö etc ) LUGNT inne i transporten. Detta har ju funkat men det har tagit på tok för lång tid varje gång. Ska tillägga att linor funkade INTE, han reser sig och slår med frambenen med KRAFT, backar typ 10 meter i 190, han blir helt enkelt hysterisk av att känna linan ens nudda honom.

Så, jag kom med den ljusa idén att ta bort mellanväggen och sätta dit en helbom, för att släpet skulle bli rymligare och mera inbjudande. Det blev det, han gick på direkt och vi hakade i bakbommen glada i hågen - sen fick han fullständigt spel när han kände bakbommen och vräker sig bakåt så att den böjs som ett V. När han inte lyckas spränga den så försöker han häva sig framåt men eftersom han reser sig och är stor så kommer han inte över bommen fram utan VÄNDER sig om i släpen och hoppar över bakbommen och ut.:eek: Ägaren hann alltså inte binda fast hästen framtill innan han vräkte sig bakåt, mot bakbommen. Vi hann inte heller få upp baklämmen. Vilket kanske var tur...

Han får TOKspel bara ngt nuddar bakom honom. Jag har läst flera inlägg och ser att en del nämner att "har man bara fått upp bakbommen" så är det lugnt men så är det inte med honom. Jag har lastat många hästar och har haft många knep som funkat, lite olika metoder på olika hästar. Mina egna hästar är oförskämt lättlastade men jag har ju också haft en del andra genom åren som inte varit det...

Men med den här hästen så känner jag verkligen stor osäkerhet om vi ö h t kan klara att träna lastning på ett säkert sätt, hans reaktioner är så kraftiga att han lätt kan skada sig själv eller oss.
Vad sjutton gör man:confused:
Ägaren hade tänkt sig att den här hästen skulle påbörja sin utbildning inom hoppning och tävlas till nästa vår, går han inte att lasta så är det ett stort problem för henne:(

Liknande trådar

Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 977
Senast: Buck
·
Träning Ja, vad gör man med en häst som inte längre vill gå in i transporten? Jag har ägt min häst i 5 och ett halvt år. Innan jag fick...
Svar
17
· Visningar
1 546
Senast: LillaVita
·
Träning Jag har köpt en häst (ett sto på 17 år) just, blir 3 v nu på lördag. Det har inte varit någon dans på rosor, hon är misstänksam till...
Svar
8
· Visningar
2 426
Senast: Lindon
·
L
Träning Ja, jag tror verkligen inte att det är långt kvar till psyket för mig nu :crazy: det är sånna här tillfällen jag önskar att jag hade...
Svar
17
· Visningar
2 053
Senast: lill_flesky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter